Patrick Wessels 30 november 2014

SEO teksten draaien de beweegrichting van je bezoekers om

Wil je slim gebruik maken van SEO teksten? Dan is het van belang om goed te begrijpen hoe deze je aan meer bezoekers kunnen helpen. Uiteraard kun je verschillende soorten tekst SEO optimaliseren. Je kunt je homepage herschrijven, de diensten- of categoriepagina’s aanpakken en unieke SEO producttteksten (laten) schrijven. Daarnaast kun je gebruik maken van SEO landingspagina’s, eventueel in combinatie met een plaatsnaam of provincienaam. Die landingspagina’s zetten de beweegrichting van bezoekers op je site volledig op z’n kop, je zorgt als SEO schrijver voor nieuwe achterdeuren, waar zij eenvoudig binnen kunnen stromen. Hoe dat werkt en hoe je er optimaal gebruik van maakt? Ik leg het je hier graag uit.

Binnen op de website via de achterdeur

Om te begrijpen hoe je de site als SEO schrijver op z’n kop zet is het allereerst van belang om de traditionele beweegrichting te doorgronden. Een bezoeker typt de URL van je website in, of zoekt naar de naam van je website via een zoekmachine. In de beide gevallen kom je op bijvoorbeeld www.wessels-teksten.nl terecht. Vanaf die pagina ga je wellicht op zoek naar het menu, of lees je de welkomsttekst. Vanaf die plaats klik je door naar bijvoorbeeld de pagina waarin ik mezelf als SEO tekstschrijver presenteer.
Op het moment dat ik gebruik maak van SEO optimalisatie kan ik echter een achterdeur naar m’n website creëeren, zodat je op die specifieke pagina terecht kunt komen zonder langs de homepage te gaan. Ik zorg ervoor dat de pagina goed vindbaar is op het moment dat je zoek naar een ‘SEO tekstschrijver’, of naar een ‘SEO schrijver’. Het voordeel hiervan is dat ik je direct naar de specifieke pagina kunt laten navigeren. Je krijgt de homepage niet te zien, je komt direct uit waar je naar zoekt. Bijkomend voordeel is dat je (nog) niet bekend hoeft te zijn met mijn bedrijfsnaam of URL. De kans dat deze je nog niet bekend was is vrij groot, iets dat geldt voor een groot deel van het MKB.
Uiteraard dien je er vervolgens voor te zorgen dat er vanaf de landingspagina (in dit geval tevens een dienstenpagina uit het hoofdmenu) naar de homepage te navigeren valt, net als naar andere relevante pagina’s. Je vindt bij mij op de pagina bijvoorbeeld de overige menu-items, net als enkele links naar de homepage en een button die je naar de contactpagina brengt. Je arriveert op de pagina waar ik me presenteer als SEO schrijver, maar omdat je via een achterdeur bent binnengekomen dien ik je bovendien naar de overige pagina’s te kunnen laten navigeren.

Iedere SEO tekst als een nieuwe deur

Het grote voordeel van de SEO teksten op deze wijze is dat je extra ‘deuren’ naar je website in kunt richten. Traditioneel maken bezoekers gebruik van de hoofdentree in de vorm van de homepage, nu je gebruik kunt maken van SEO teksten die optimaal vindbaar zijn in een zoekmachine neemt het aantal deuren vlot toe. Het is daarom als SEO schrijver van belang om na te denken over de achterdeuren die je wilt creëren, bij voorkeur gericht op de stromen bezoekers die er al zijn. Zoekt een groot deel van de doelgroep op ‘SEO schrijver’? Dan is het voor mij interessant om die term op te nemen in een landingspagina, een blogartikel of zelfs de teksten op de pagina’s uit het hoofdmenu.
Dankzij de nieuwe deuren keer je de beweegrichting op je website eigenlijk volledig om. Het is niet langer vanzelfsprekend dat een bezoeker via je homepage binnenkomt (waar je de bezoeker welkom heet), om door te klikken naar een dienstenpagina of productpagina en contact op te nemen of een product af te rekenen. Het is in plaats daarvan goed mogelijk dat de bezoekers juist binnenstromen via verschillende SEO landingspagina’s, om vervolgens eventueel de homepage en een ‘over mij’ of ‘over ons’ te lezen, om na de juiste bevestiging een aankoop te doen.

Zelf als SEO tekstschrijver aan de slag

Wil je zelf als SEO tekstschrijver aan de slag en optimaal gebruik maken van de achterdeuren naar je website? Dan is het verstandig om de volgende stappen te nemen, die je direct op weg helpen:

  • Achterhaal welke zoekwoorden de doelgroep gebruikt (Google Zoekwoordplanner)
  • Optimaliseer je huidige content of schrijf nieuwe SEO content
  • Integreer links in de content naar je homepage, andere dienstenpagina’s of relevante categorieën
  • Zorg voor een mogelijkheid tot ‘action’, in de vorm van contact opnemen of een product aankopen