Patrick Wessels 16 januari 2017

4 methoden om doelgroep-specifieke SEO teksten te schrijven

Succesvolle SEO teksten (laten) schrijven? Het is in 2017 onder andere van belang om nog meer specifiek te werk te gaan. Probeer goed te begrijpen wat de doelgroep van je wil weten. Des te beter je aansluit op de specifieke informatiebehoefte, des te groter de kans dat je content waardevolle backlinks oplevert en je krachtig werkt aan zoekmachine optimalisatie voor de website.
Het is van grote waarde om goede SEO webteksten te schrijven, mits je die specifiek richt op de doelgroep die je bedient. Je kunt daarvoor zorgen met blogartikelen, interviews en quotes van klanten, net als met infographics toegespitst op de problemen die de doelgroep ervaart. Verder kun je denken aan SEO webteksten met foto’s van toepassingen, net als momenten waarop je achter de schermen gaat met medewerkers van het bedrijf.

Blogartikelen, interviews en quotes van klanten

Blogartikelen helpen je om heel eenvoudig specifiek voor de doelgroep te schrijven. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van tags, om de verschillende categorieën te onderscheiden. Richt je je op zowel webdesign als webontwikkeling? Door de blogartikelen een van de beide tags mee te geven maak je het bezoekers op de website gemakkelijk om alleen de artikelen te lezen die voor hen interessant en relevant zijn.
Om het nog specifieker te maken kun je af en toe eens klanten interviewen en quotes van hen opnemen in de artikelen die je schrijft. Werk je voor bijvoorbeeld overheden, scholen en zorginstellingen? Door hen te interviewen voor de blogartikelen kun je SEO teksten specifiek voor die doelgroep schrijven, waarmee je ervoor zorgt dat je een interessant verhaal neer kunt zetten.

Infographics voor de specifieke doelgroep

Je kunt uitstekende SEO teksten schrijven ter optimalisatie van de website, al lopen er natuurlijk meerdere wegen naar Rome. Een andere effectieve tactiek? Het gebruik van infographics. Het zijn ware lead-magnets, ze zorgen ervoor dat anderen graag naar je content zullen linken.
Indien je erin slaagt de vragen waar de doelgroep mee worstelt te beantwoorden in een infographic is de kans groot dat ze daar vanaf hun eigen blog, website of social media-kanalen naar zullen verwijzen. Dat levert waardevolle links en buzz op, waardoor de vindbaarheid van je artikel en de website als geheel zal verbeteren.

SEO webteksten met foto’s van toepassingen

Verkoop je producten of organiseer je evenementen die op foto’s goed laten zien waartoe je in staat bent of wat je te bieden hebt? Probeer dan als een ware journalist aan de slag te gaan, door foto’s te maken en daar vervolgens goede SEO teksten bij te schrijven. Je zorgt er als SEO tekstschrijver voor dat je de juiste zoekwoorden verwerkt, terwijl de foto’s het verhaal vertellen.
Je kunt hiermee op opdracht-niveau teksten publiceren, voorzien van de belangrijke zoekwoorden om de vindbaarheid te verbeteren. Je kunt het wat dat betreft zo specifiek maken als je wenst, waarmee je volledig in lijn met de trends voor 2017 publiceert.

Achter de schermen met medewerkers

Tenslotte kun je binnen je eigen onderneming zorgen voor een kijkje achter de schermen, bijvoorbeeld door de medewerkers van je bedrijf een gezicht te geven. Het biedt je de mogelijkheid om aan te geven aan welke specifieke opdrachten zij werken of hoe specifieke processen ervoor zorgen dat je klanten goed van dienst kunt zijn.
Indien je de SEO teksten specifiek wilt insteken bestaan er wat dat betreft verschillende mogelijkheden. De bovenstaande 4 methoden pas ik geregeld toe voor klanten, waarbij ik de tekstuele taken verzorg en zij de foto’s (eventueel via een fotograaf) verzorgen. Benieuwd hoe we dat samen kunnen aanpakken? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.