Patrick Wessels 23 januari 2017

Compleet stappenplan voor SEO webteksten: zelf aan de slag van pijnpunten tot publiceren

SEO webteksten dragen sterk bij aan de vindbaarheid van je website, mits ze relevante, waardevol en interessant zijn. Een goede SEO tekst behandelt een pijnpunt bij klanten en beschrijft daarmee een onderwerp waar vraag naar is. De tekst is van toegevoegde waarde ten opzichte van de rest van het aanbod en heeft een pakkende titel met een logische opbouw.
Het stappenplan hieronder helpt je de SEO webteksten te schrijven en daar weer behoorlijk in te schrappen. Je kunt op die manier een tekst publiceren en promoten waarmee je effectief werkt aan de zoekmachine optimalisatie van die specifieke pagina en de website als geheel.

Van pijnpunten naar onderwerpen

Een goede SEO tekstschrijver behandelt de pijnpunten bij de doelgroep. Dat zijn immers de onderwerpen waar vraag naar is, waardoor daar zoekvolume op zal bestaan. Zoekmachine optimalisatie biedt je de mogelijkheid te oogsten, daar waar jij of anderen eerst voldoende hebben gezaaid.
Pijnpunten voor SEO teksten kun je op verschillende manieren herkennen. Houd bijvoorbeeld blogs binnen de branche bij en bekijk de vragen die de doelgroep daar stelt. Blader door fora en lees bijvoorbeeld boekrecensies en de onderwerpen die daarin aan bod komen. Verder kun je interviews houden met klanten en kun je een eventuele klantenservice eens vragen naar de onderwerpen waarover veel vragen binnenkomen.

Van onderzoek naar idee

Zodra je een pijnpunt hebt vastgesteld en je op basis daarvan een onderwerp hebt gekozen is het verstandig om het huidige aanbod te onderzoeken. Waarover schreven anderen al goede SEO teksten en welke informatie ontbreekt er wellicht nog? Je kunt de SEO webteksten dan daarop richten, zodat je daadwerkelijk waarde toevoegt aan het huidige aanbod.
Het onderzoek naar bestaande content is relatief eenvoudig. Je kunt er simpelweg zelf naar Googlen, zodat je een beeld krijgt van goede content die al goed rankt. Benieuwd wat een specifieke concurrent over een onderwerp vertelt? Gebruik dan een zoekopdracht zoals ‘site:www.concurrent.nl mijnzoekterm’. Het is de methode voor zoeken binnen een specifieke site, één van de tips en trucs van Google.

Brainstormen en structureren

Met een geschikt onderwerp in de hand waarmee je waarde kunt toevoegen ten opzichte van de rest van het aanbod is het tijd om een vlammende titel te verzinnen en de sub-onderwerpen die je wilt behandelen te structureren. Organiseer bij voorkeur een brainstorm, om een titel te verzinnen op basis van de 4 U’s. Ze staan voor:

  • Useful – Bruikbaar
  • Urgent – Urgent
  • Ultra-specifiek – Zeer specifiek
  • Unique – Uniek

Zorg ervoor dat de titel aangeeft waarom de SEO webtekst bruikbaar is voor de lezer en benadruk dat het van belang is om het stuk nu te lezen. Wees zo specifiek mogelijk over wat de lezer aan het stuk zal hebben en benadruk dat het gaat om unieke informatie die nog nergens anders te vinden is.

Schrijven en schrappen

Zodra de titel en structuur van de SEO webtekst staan wordt het tijd om te gaan schrijven en vervolgens ook weer behoorlijk te schrappen. Tijdens het schrijven leg je uit wat je bedoelt en kun je belangrijke beloften doen. Zorg ervoor dat die beloften aansluiten bij de titel die je eerder opstelde en check of je de structuur die je eerder maakte volledig hebt behandeld.
Laat het stuk bij voorkeur aan iemand anders lezen en laat diegene goed letten op de logische opbouw die je hebt weten te creëeren. Vervolgens kun je er zelf nog eens mee aan de slag om alles zo strak mogelijk op te schrijven. Probeer iedere zin die je schrijft de helft korter te maken, terwijl je dezelfde informatie blijft vertellen. Op die manier creëert je een krachtige SEO webtekst waarmee je overtuigend werkt aan de vindbaarheid van je website.

Publiceren en promoten

Tenslotte is het van belang om de SEO webteksten te publiceren en vervolgens te promoten. Je kunt daarvoor je eigen website of een online platform gebruiken, afhankelijk van je doelstellingen. De eigen website levert de beste resultaten voor de vindbaarheid op, mits je daarmee al wat bereik hebt. Een extern artikel met een (do-follow) link naar jouw website draagt door middel van linkbuilding sterk bij aan de vindbaarheid, vooral wanneer je mag publiceren op een krachtig domein met een groot bereik.
Om de webteksten vervolgens te promoten heb je een aantal mogelijkheden. Stuur een e-mail rond naar iedereen die zich voor je nieuwsbrief heeft ingeschreven en deel je artikel op Twitter, Facebook, LinkedIn of andere sociale media. Heb je anderen genoemd in je artikel? Breng ze daarvan op de hoogte, wellicht willen zij de tekst tevens delen. Probeer zoveel mogelijk mensen te bewegen de SEO webtekst te lezen of die zelfs met hun volgers te delen.
Samen werken aan SEO webteksten die de vindbaarheid van je website sterk verbeteren? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.