Patrick Wessels 27 september 2014

5 waardevolle vormen van content om zelf toe te passen op je bedrijfsblog

Heb je een bedrijfsblog, maak je gebruik van de tactieken van een SEO tekstschrijver en lukt het je toch niet om voldoende bezoek te genereren, of de artikelen als ‘link-bait’ uit te gooien? Een blog kan van grote toegevoegde waarde zijn op je website, mits je er op de juiste manier gebruik van maakt. Het is van belang om interessante en relevante artikelen te posten, die de doelgroep inspireert, wat leert of aanspoort tot delen met anderen. Je kunt gebruik maken van SEO teksten om via de zoekmachines als Google nieuwe ‘ingangen’ naar je website te creëren, maar ga in eerste instantie uit van de toegevoegde waarde voor je bezoekers.

Het bedrijfsblog levert nog te weinig op

Heb je al langere tijd een bedrijfsblog, maar levert dit helaas nog weinig op? Valt het aantal bezoekers tegen, leidt het nauwelijks tot exposure op de sociale media of had je verwacht er meer leads uit te kunnen halen? Het is een bekend probleem, wat ik ook als SEO tekstschrijver geregeld voorgelegd krijg. Het is van belang om er in ieder geval voor te zorgen dat je bedrijfsblog NIET over je bedrijf gaat. De naam is inderdaad wat misleidend, het gaat om een blog VANUIT het bedrijf, over wat er speelt in de branche, hoe klanten of relaties kunnen profiteren of over wat ze nog niet wisten over bepaalde producten of diensten. Een blog is bij uitstek geschikt om trends binnen een branche te delen, voor nieuwe inzichten te zorgen of om te inspireren. Open je een nieuwe fysieke winkel, introduceer je een nieuwe productlijn of verandert het bedrijf radicaal van koers? Dat zijn redenen om een artikel op je blog over je bedrijf te plaatsen, in andere gevallen zitten je lezers er (waarschijnlijk) niet op te wachten.

Invloed van de SEO tekstschrijver

De SEO tekstschrijver zorgt ervoor dat de blogsectie meer bezoekers aan zal gaan trekken, toch? Ja en nee, dat ligt iets genuanceerder. Diverse bedrijfsblogs zetten juist te groots in op SEO, waardoor ze hun doel voorbij schieten en het uiteindelijk slechts in een marginale opbrengst resulteert. Ja, het is interessant om SEO teksten toe te passen door de belangrijke keywords en subkeywords optimaal te integreren, maar nee, dat is aan de andere kant niet voldoende en zeker niet het uitgangspunt. Ga altijd uit van de toegevoegde waarde voor een lezer, door een relevant, interessant en waardevol artikel te schrijven. Wat is het onderwerp waarover je wilt uitweiden, wat wil je de lezer bijbrengen of welk interessante nieuws wil je delen? Vervolgens kun je de invloed van de SEO tekstschrijver gebruiken om de tekst zo optimaal mogelijk in te richten, zodat het relevante, waardevolle en interessante artikel bovendien bijdraagt aan de vindbaarheid binnen zoekmachines. Je zorgt er op die manier bovendien voor dat je de kans groter maakt dat een bezoeker van een Google pagina met resultaten (SERP) ook daadwerkelijk jouw artikel aanklikt, in plaats van een van de concurrenten.

5 waardevolle vormen van content

Laat ik in ieder geval 5 waardevolle vormen van content op een rij zetten, die je kunt hanteren om de artikelen meer interessante te maken. Na de 5 vormen lees je verschillende praktische handvatten, om dit zelf op te kunnen pakken. De 5 vormen van waardevolle content voor op je bedrijfsblog op een rij:

  • Stap voor stap how-to’s
  • Visueel aantrekkelijke artikelen
  • Vertel een verhaal
  • Interviews met specialisten uit de branche
  • Persoonlijke achtergronden en visies

Laten we de verschillende vormen van waardevolle content stuk voor stuk doorlopen. Met stap voor stap how-to’s kun je de lezer als het ware aan de hand nemen. Ben je een energiemaatschappij of een andere dienstverlener, waarvan het niet goed duidelijk is wat je precies doet? Gebruik je blog om aan te geven hoe de markt werkt, wat er nog niet duidelijk was en hoe klanten bijvoorbeeld hun energieverbruik kunnen controleren en eenvoudig kunnen overstappen. Neem de lezer aan de hand mee, door middel van een duidelijk stappenplan. Met name how-to’s worden goed gedeeld op de sociale media, aangezien lezers elkaar hiermee op weg proberen te helpen.
‘Een foto zegt meer dan 1.000 woorden’, dat is iets waar we allemaal van op de hoogte zijn. Dit geldt ook voor afbeeldingen en bijvoorbeeld infographics, dus presenteer op die manier belangrijke statistieken over je product, de markt of je onderneming. Zorg voor een visueel aantrekkelijk geheel, dat in één oogopslag duidelijk maakt wie je producten gebruikt, hoe de doelgroep eruit ziet of hoe het product leidt tot toegevoegde waarde voor de gebruiker. Infographics kun je zelf maken, of je kunt verwijzen naar bestaande statistieken, in combinatie met een nette bronvermelding.
Vertel een verhaal op je blog, zoals je dat ook persoonlijk zou doen. Aston Martin is hier een uitstekend voorbeeld van, het bedrijf vertelt in de vorm van de ‘heritage’ een prachtig verhaal over de historie. Gebruik het ‘persona’ van je onderneming, om een visie op de wereld te presenteren en bijvoorbeeld te spreken over wat het bedrijf ‘meemaakt’. Neem de lezer mee in een verhaal en maak bijvoorbeeld gebruik van cliffhangers, om lezers nieuwsgierig te maken naar het volgende ‘hoofdstuk’.
Heb je zelf even geen inspiratie meer om een artikel te schrijven voor binnen de blogsectie? Vraag een expert binnen de branche eens of je er een interview mee kunt houden. Je zorgt op die manier automatisch voor een belangrijke vorm van autoriteit. Neem je dit in de titel mee? Dan maak je bovendien gebruik van handige psychologie binnen het SEO tekstschrijven. Stel vragen aan de expert waar ook de doelgroep mee leeft, om vanuit een betrouwbare bron antwoorden te kunnen bieden die lezers zullen inspireren en interesseren.
Tenslotte is het interessant om het blog te gebruiken om het bedrijf een meer persoonlijk karakter te geven. Hoe ziet de werkvloer eruit, wie werken er en wat is de kijk op de wereld waarin ze actief zijn? Deel een persoonlijke visie en word een eigen expert binnen de branche, of geef bijvoorbeeld met foto’s of video’s aan hoe de klantenservice ervoor zorgt dat klanten zo snel mogelijk geholpen worden. Zet het bedrijf dichterbij de lezer, door duidelijk te maken welke gezichten er achter de mooie website of de entree van het pand schuil gaan.

Zelf aan de slag met een contentplan

Zorg ervoor dat je een gedegen contentplan maakt voor je bedrijfsblog, zodat je bijvoorbeeld dagelijks, wekelijks of maandelijks interessante artikelen kunt (laten) plaatsen. Leg de lat niet te hoog, want het is van belang om het blog langere tijd vol te houden. Wees consistent in het plaatsen van de artikelen en maak bijvoorbeeld gebruik van de verschillende vormen van waardevolle content, die je kunt afwisselen. Stel een plan op waarin je duidelijk maakt op welk moment welk type artikel zal verschijnen. Werk je met meerdere bloggers binnen je bedrijf? Stel duidelijke deadlines en hanteer eventueel een redactie, om de artikelen ook SEO-technisch in orde te maken en geschikte afbeeldingen toe te voegen. Ga uit van interessante, relevante en waardevolle content voor de doelgroep, gebruik de 5 vormen van content als inspiratiebron en maak een gedegen plan om regelmatig nieuwe artikelen te laten verschijnen. Op die manier zorg je er, eventueel met de hulp van een SEO tekstschrijver, voor dat je bedrijfsblog eindelijk kan gaan groeien!