Patrick Wessels 12 oktober 2014

3 stappen voor een slimmer zoekwoordenonderzoek voor je SEO teksten

Wil je graag als SEO tekstschrijver aan de slag, of zoek je naar een manier om de juiste zoekwoorden in je SEO teksten te integreren? Dan is het verstandig om gebruik te maken van een zoekwoordenonderzoek, bijvoorbeeld met de Google Zoekwoordplanner. De tool is gewoon gratis beschikbaar, maar hoe maak je daar nu slim gebruik van? Zoekwoordenonderzoek gaat verder dan het op de juiste wijze gebruiken van (gratis) tools, je kunt je van anderen onderscheiden door goed na te denken over welke zoekwoorden je wel en niet in je teksten opneemt.
Zorg er binnen je SEO teksten bijvoorbeeld voor dat je gebruik maakt van de zoekwoorden die ook daadwerkelijk tot conversie leiden, of die ervoor zorgen dat je internetgebruikers kunt aanspreken die naar waardevolle informatie zoeken. Een term als ‘goedkope SEO teksten’ is voor dit artikel bijvoorbeeld niet interessant, terwijl ‘SEO teksten leren schrijven’ juist wel van toegevoegde waarde is. Los van het zoekvolume en de concurrentie denk je na over het doel dat de gebruiker voor ogen heeft, wanneer hij of zij de zoekwoorden intypt. Zoekt iemand naar goedkope teksten? Waarschijnlijk wil die persoon een goedkope schrijver vinden, om daar teksten aan te kopen en die op een eigen website te plaatsen. Zoekt iemand naar het leren schrijven van deze teksten? Die persoon zoekt waarschijnlijk naar handige tips, om zichzelf te ontwikkelen, van verkoop is geen sprake.

1. Kijk goed naar de concurrentie en je eigen aanbod

Wil je een slim zoekwoordenonderzoek doen voor je SEO teksten? Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, je kunt hiervoor uitstekend gebruik maken van het werk dat je concurrenten al hebben gedaan. Ga op zoek naar de concurrenten met de hoogste posities, op de zoekwoorden die jij graag wilt gebruiken om beter gevonden te worden. Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruik van je eigen aanbod, aan de hand van de categorieën, de diensten of wellicht de onderwerpen waarover je informatie te bieden hebt. Welke websites scoren er goed en hoe valt dit terug te leiden naar hun teksten, naar de indeling van de website of wellicht naar de techniek hierachter? Welke namen hebben de paginatitels en gebruiken ze wellicht nog meta-keywords? Google analyseert deze niet meer, maar het biedt via de ‘paginabron’ die je in je browser kunt oproepen nog wel altijd een interessante blik in de strategie van sommige van je concurrenten.
Zet de belangrijkste woorden die je concurrenten gebruiken op een rij. Maak een onderscheid tussen generieke termen en specifieke termen, op basis van de lengte (short tail vs long tail) en op basis van de mate van specificiteit met betrekking tot bepaalde producten of informatie. Een combinatie als ‘SEO teksten’ is generiek, ‘SEO teksten leren schrijven’ is al een stuk meer specifiek. Maak voor beide soorten zoekwoorden een lijstje en vul dit aan met je eigen aanbod. Welke producten, diensten of informatie heb je te bieden? Kies voor een aantal generieke termen om dit te omschrijven, net als een aantal specifieke termen waarmee je je bijvoorbeeld richt op de regio, een specifieke toepassing of wellicht een bepaald doel waarin de informatie kan voorzien.

2. Er is meer dan zoekvolume en concurrentie

Kunnen we vervolgens zomaar voorbijgaan aan het zoekvolume en de concurrentie op bepaalde termen? Nee, het blijft uiteraard van belang om ook hier goed naar te kijken. De zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een lage concurrentie zijn nog altijd het meest interessant, gevolgd door de hoge volumes met een hoge concurrentie en de lage volumes met een lage concurrentie, afhankelijk van de middelen die je tot je beschikking hebt en het aantal extra bezoekers per maand dat je zoekt. Dat klinkt wellicht vreemd, maar een webshop zoekt naar honderden tot duizenden extra bezoekers, terwijl een lokale vakman als ZZP’er al in z’n handen wrijft met 90 extra bezoeken per maand, die bijvoorbeeld 5 nieuwe klanten opleveren. Bepaal voor de woorden die je op een rij hebt gezet dus welke termen er nauwelijks tot geen volume kennen, of waarvan de concurrentie hoog is. Deze hoef je niet verder mee te nemen in het zoekwoordenonderzoek, aangezien je een flinke hoeveelheid SEO teksten zou moeten schrijven om hier goed mee te gaan scoren, het is slimmer om je eerst op het ‘laaghangend fruit’ te richten.
Houd het zoekvolume en de concurrentie goed in de gaten, maar vaar daar niet blind op. Vind je een aantal termen die qua volume en concurrentie geschikt lijken voor je SEO teksten? Pak het zoekwoordenonderzoek er dan nog eens bij en probeer het doel te achterhalen, dat de persoon heeft die de zoekwoorden intypt. Is die persoon op zoek naar een aankoop, of naar informatie? Binnen die categorieën kun je het vervolgens verder uitsplitsen. Zoekt iemand naar een goedkoop product, een aankoop met goede service of wellicht naar een mogelijkheid om alles gedurende een lange tijd uit handen te geven? Met andere woorden, wil deze persoon een goede deal maken, wil deze persoon wat advies om op weg geholpen te worden of is het iemand die zoekt naar een samenwerking op de lange termijn? Ook indien iemand informatie zoekt kun je dit verder uitsplitsen. Is het iemand die zoekt naar informatie om een keuze uit het aanbod te maken, zoekt iemand informatie over de werkwijze of wellicht naar informatie om daar vervolgens zelf mee aan de slag te gaan? Des te beter je erin slaagt het specifieke doel achter een zoekwoord te achterhalen, des te lager je bounce-percentage op de geoptimaliseerde pagina’s en des te beter je erin slaagt met de tekst te voldoen aan de verwachtingen van de bezoeker.

3. Zelf aan de slag met het zoekwoordenonderzoek

Heb je met het zoekwoordenonderzoek een goede basis gelegd voor je SEO teksten? Dan is het nu tijd om daar als SEO tekstschrijver daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Hoe pak je dit aan? Probeer de zoekwoorden te combineren tot enkele productgroepen, onderwerpen of bijvoorbeeld generieke diensten. Kies de meest belangrijke term voor de productgroep of het onderwerp als je hoofdkeyword en kies daar omheen bijvoorbeeld nog 3 – 4 andere termen. Het is vandaag de dag van groot belang om je teksten zo op te bouwen dat je een onderwerp bespreekt, aan de hand van de verschillende relevante keywords, in plaats van een enkel keyword waarop je wilt optimaliseren. Je merkt in deze tekst waarschijnlijk dat ik het niet doorlopend heb over ‘SEO teksten’, maar het slechts af en toe op de relevante plaatsen terugkomt en ik ook ‘SEO tekstschrijver’ of andere minder duidelijke vormen gebruik.
Maak groepjes van geschikte zoekwoorden en baseer daar vervolgens de teksten op. Het is verstandig om de verschillende subkeywords in je subtitels (H2) te verwerken. Op die manier geef je jezelf wat houvast om de tekst te kunnen schrijven. Bovendien zorg je ervoor dat de zoekwoorden dan mooi verspreid door de tekst voor zullen gaan komen en je steeds de herinnering hebt aan de relevante woorden, om alles er optimaal in te kunnen integreren.
Aan de hand van deze 3 stappen kun je zelf een slimmer zoekwoordenonderzoek optsellen, waarmee je de basis legt voor goede SEO teksten. Indien je dit consequent toepast en je structureel content toevoegt zal Google je daar vanzelf voor gaan waarderen, mits je de content schrijft voor je bezoekers en je daarmee ook daadwerkelijk waarde toevoegt natuurlijk.