Patrick Wessels 19 oktober 2014

Waarom wordt het steeds eenvoudiger om goede SEO teksten te schrijven?

Zoek je een SEO tekstschrijver, of ben je benieuwd hoe je zelf met SEO teksten aan de slag kunt? Je kunt hiervoor duiken in de wereld van zoekmachineoptimalisatie, maar indien je maar lang genoeg wacht is dat eigenlijk helemaal niet nodig. Hoe dat komt? Google ontwikkelt zich doorlopend en in rap tempo, waardoor het voldoende is om na te gaan waar de zoekmachine graag naartoe wil. Hoe wil Google ervoor zorgen dat de juiste zoekresultaten zo hoog mogelijk naar voren komen? Wie hier antwoord op kan geven heeft de mogelijkheid teksten zo in te richten, dat deze optimaal bijdragen aan de vindbaarheid van een website.

Keyword-optimalisatie van teksten

SEO teksten bestaan traditioneel vooral uit relevante keywords, die aangeven waar een bepaalde tekst over gaat. Schrijf je een tekst over ‘SEO teksten’, dan is het van belang deze term regelmatig terug te laten komen. Het aantal keren dat je een keyword gebruikt in relatie tot de overige woorden in de tekst noemen we de ‘density’, waarbij 5% betekent dat het keyword 5x op de 100 woorden voorkomt. 5% is een behoorlijk hoge density, wat ik in de onderstaande alinea zal aantonen.
Indien je SEO teksten wilt schrijven en je daarbij uit wilt gaan van 5% density zal je de term SEO teksten regelmatig terug moeten laten komen. Zorg er dus voor dat je SEO teksten voldoende het keyword bevatten, aangezien je op die manier Google helpt om de pagina goed te begrijpen. Door regelmatig het woord SEO teksten te laten vallen kan Google dit gemakkelijk herkennen> Je zal merken dat je goed gevonden wordt op het woord SEO teksten, dankzij de optimalisatie waar je op deze manier voor zorgt.
Je ziet aan de alinea hierboven dat het duidelijk is waar de tekst over gaat (ook voor Google), maar dat het voor je bezoekers wellicht niet de meest prettige manier van schrijven vormt. Het werkt veel natuurlijker om ook synoniemen toe te passen. Op die manier zorg je voor een waardevolle tekst omtrent een onderwerp, zonder dat je doorlopend in herhaling hoeft te vallen. De tijd van hoge density’s ligt inmiddels achter ons, waardoor je als SEO tekstschrijver al op een veel meer natuurlijke wijze met de teksten aan de slag kunt.

Ontwikkeling van Google

Google gebruikt een geavanceerd algoritme, met honderden factoren om een ranking van zoekresultaten te kunnen maken. Waar Google voorheen simpelweg keek naar de keywords (bijvoorbeeld meta-keywords), gaat het algoritme nu uit van talloze andere factoren en maken de keywords daar nog een beperkt onderdeel van uit. Via updates als Google Penguin, Panda en Hummingbird is de zoekmachine erin geslaagd een slimmer algoritme te ontwikkelen. Dit blijkt onder andere uit het feit dat we nu veel beter rondom een onderwerp kunnen schrijven, dan puur op basis van zoekwoorden. Door de keywords als het ware verder los te laten ontstaat er een meer natuurlijke tekst, die Google nog altijd goed begrijpt.
Google stelt zelf dat het als webmaster of SEO tekstschrijver van belang is om vooral voor de bezoeker te schrijven, niet voor de zoekmachine. Dat is natuurlijk een ideaalbeeld, op dit moment is het nog wel degelijk van belang om de belangrijke keywords te integreren in de titel, de tekst en bijvoorbeeld de subkoppen. Schrijf daarnaast een goede meta-titel en meta-omschrijving, zodat je teksten optimaal bijdragen aan de vindbaarheid.

Relevante en waardevolle webteksten

Google zal de komende jaren nog veel beter worden in het ontwikkelen van een slim algoritme. Dit betekent dat Google zonder problemen na kan gaan waar deze pagina over gaat, zelfs op het moment dat ik slechts enkele keren ‘SEO teksten’ toepas of het hier zelfs helemaal niet over heb. Door goed te kijken naar de rest van de content, relevante termen en bijvoorbeeld synoniemen is Google in staat om de boodschap van een tekst af te lezen. Dit betekent dat de zoekmachine relevante en waardevolle teksten voor bezoekers goed zal gaan herkennen, om op basis daarvan de ranking van zoekresultaten vorm te geven.
In de toekomst is het dus voldoende om een waardevolle tekst te schrijven, gericht op je bezoekers. Google zal dit uitstekend herkennen en je daarom belonen met een goede ranking binnen de zoekresultaten. Zo ver is het op dit moment helaas nog niet, waardoor je met de juiste tips voor SEO teksten kunt zorgen die je een goede ranking opleveren.