Patrick Wessels 26 oktober 2014

Hoe gebruik je SEO teksten slim als landingspagina?

Wil je werken aan de vindbaarheid van je website en denk je na over het toevoegen van SEO teksten? Hoorde je over landingspagina’s en ben je benieuwd hoe je die (het best) kunt toepassen op je website? Als SEO tekstschrijver leg ik het je graag uit, zodat je een goed beeld krijgt van wat er mogelijk is, waar je aan dient te denken en hoe je zorgt voor een maximaal resultaat. Zorg ervoor dat je het doel van een landingspagina goed gebruikt, dat je de SEO teksten schrijft op basis van relevante keywords en dat je ervoor zorgt dat de opmaak bijdraagt aan de conversie van de landingspagina.

Doel van een landingspagina

Om goede SEO teksten als landingspagina dien je allereerst te denken als een SEO tekstschrijver, zorg ervoor dat je goed weet welk doel de pagina dient, zodat je alles hiervoor vervolgens op de juiste wijze kunt inrichten. Zet het idee van de traditionele homepage en vervolgens de menustructuur voor je bezoekers even overboord, een landingspagina zorgt voor een alternatieve aanpak.
Ruim 90% van de internetgebruikers gaat via een zoekmachine zoals Google op zoek naar informatie, producten of andere content op het web. Dat betekent dat het heel interessant is om hoog binnen de Google zoekresultaten (SERPs) te verschijnen, maar hoe zorg je daarvoor? Je kunt er natuurlijk voor zorgen dat je website optimaal geoptimaliseerd is op bepaalde onderwerpen of keywords, maar bij meer specifieke zoekwoordcombinaties levert dit vaak lastige situaties op. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je goed gevonden wordt op de term ‘SEO tekstschrijver in Leiden’, zonder dat je die gehele combinatie in je menu op hoeft te nemen of je het daar op de homepage steeds over hebt?
Daarvoor kun je gebruik maken van SEO teksten op een landingspagina. Dit is een pagina die je niet in het (hoofd)menu hoeft op te nemen, het is voldoende om de pagina te integreren in je sitemap. Zorg ervoor dat er vanaf de landingspagina een link bestaat naar je homepage (via het menu, via het logo als een hyperlink of op een andere wijze). Je kunt dan een landingspagina aanmaken voor een specifiek zoekwoord, dat je kunt vinden aan de hand van een slim zoekwoordonderzoek. Ga uit van specifieke keywordcombinaties die je lastig in de rest van je website kunt integreren. Je zorgt er dan voor dat de landingspagina met SEO teksten als het ware een nieuwe ingang naar je website wordt. De bezoeker komt binnen via de landingspagina die hoog in de Google zoekresultaten verschijnt. Hoe je de bezoeker verder aan de hand neemt behandel ik verderop, bij het optimaliseren van de opmaak en indeling, voor een maximaal resultaat.

Schrijf SEO teksten over relevante keywords

Hoe zorg je ervoor dat je landingspagina met SEO teksten ook daadwerkelijk hoog verschijnt binnen de zoekmachineresultaten? Je kunt hiervoor het slimme onderzoek naar zoekwoorden gebruiken, zodat je de onderwerpen en keywords kunt uitzoeken waar veel (potentiële) klanten op zoeken. Wat zijn de termen waarop je graag beter gevonden zou willen worden, zodat je een nieuwe doelgroep aan kunt spreken?
Gebruik bij voorkeur 1 specifiek zoekwoord per landingspagina, dat is vaak een combinatie van 3 – 5 zoekwoorden op een rij. ‘SEO tekstschrijver in Leiden’ is wat dat betreft een goed voorbeeld, hiervoor zou je uitstekend een landingspagina kunnen opzetten. Ga uit van dit specifieke keyword en combineer dat met 3 – 5 termen in de vorm van synoniemen, meervoudsvormen en andere zeer gerelateerde termen. Schrijf daar vervolgens nog zo’n 10 relevante termen omheen, om tot een groep woorden te komen die je in het artikel terug kunt laten komen. Je zorgt op die manier voor relevante, waardevolle en interessante teksten waar de bezoeker wat aan heeft, terwijl de tekst tegelijkertijd optimaal bijdraagt aan je vindbaarheid.

Opmaak van de tekst voor een maximaal resultaat

Staat de landingspagina online? Dan wil je er daarmee natuurlijk voor zorgen dat je daadwerkelijk resultaat kunt behalen. Probeer in zo’n 4 – 8 alinea’s relevante, interessante en waardevolle informatie te presenteren. Denk als een SEO tekstschrijver tijdens het zoekwoordenonderzoek, maar voeg vervolgens vooral waarde voor je bezoeker toe. Kan je uit de voeten met minder alinea’s, of heb je er juist meer nodig om je punt goed te kunnen maken? Geen probleem, laat de lengte van de tekst afhangen van de mate van diepgang en de informatie die je te presenteren hebt.
Zorg er in ieder geval voor dat je een duidelijke en aantrekkelijke titel kiest, met daarin het belangrijke specifieke zoekwoord. Integreer die zoekwoordcombinatie bovendien in minimaal enkele van de tussenkoppen, die je bij voorkeur iedere 75 – 150 woorden gebruikt. Op die manier maak je het mogelijk de tekst te scannen, terwijl je daarnaast de kans hebt de juiste zoekwoorden op een natuurlijke wijze terug te laten komen. Laat het zoekwoord in combinatie met de gerelateerde termen en andere relevante woorden geregeld terugkomen, maar overdrijf nooit om het gebruik zo ‘natuurlijk’ mogelijk te houden. Dit draagt goed bij aan de vindbaarheid, SEO teksten bestaan allang niet meer uit keyword stuffed teksten vol met de zoekwoorden waar het je om gaat.
Plaats op de landingspagina met SEO teksten enkele relevante links naar bijvoorbeeld de diensten of producten die je aanbiedt, of link naar de categorieën waar het in de tekst om gaat. Neem bovendien een link op naar je contactpagina, of presenteer deze bijvoorbeeld in een kolom. Zorg ervoor dat bezoekers direct de mogelijkheid hebben om contact op te nemen EN dat ze dit eenvoudig kunnen doen na het lezen van je tekst. Op die manier zorg je met de opmaak en inrichting van de tekst voor je landingspagina dat deze optimaal zal converteren, zodat je er een nieuwe ingang naar je website bij hebt die meer bezoekers en uiteindelijk klanten op zal leveren!