Patrick Wessels 11 december 2017

5x Black Hat SEO: voorkom dat Google je op de korrel krijgt

Zoekmachine optimalisatie verbetert je vindbaarheid in Google, zodat je hoger in de zoekresultaten verschijnt. Om meer nieuwe bezoekers (en klanten) aan te trekken en aan je online autoriteit te werken. En daar ben je uiteraard niet de enige in, de concurrentie is groot.
Daar waar concurrentie is zoeken mensen de grenzen op, de grenzen van het toelaatbare. Daar is niets mis mee, totdat je er overheen gaat. We onderscheiden White Hat SEO en Black Hat SEO. White Hat omvat alle toegestane technieken, zoals kwalitatief goede content en een natuurlijk (intern en extern) linkprofiel. Black Hat SEO omvat technieken die Google liever niet ziet. En waar je zelfs Google Penalty’s voor kunt krijgen, waardoor je daarmee beter goed kunt oppassen. Ik zet er 5 voor je op een rij:

  • Verborgen tekst
  • ‘Cloaking’
  • Gestolen content
  • Article Spinning
  • Links kopen

Verborgen tekst

Een ware klassieker, die ik vooral ken van de periode waarin ik jaren geleden begon als SEO tekstschrijver. Het komt gelukkig steeds minder voor, maar het was gebruikelijk om SEO teksten te laten maken en die vervolgens in wit te plaatsen, tegen een witte achtergrond. Dan ziet de bezoeker een mooi wit vlak, terwijl er eigenlijk allerlei content staat. Google leest die content wel en rankt je website op basis daarvan.
Tenminste, dat is het idee. Google werkte aan de techniek en kan verborgen tekst inmiddels herkennen. En dat betekent dat je deze Black Hat-techniek maar beter niet kunt toepassen.

‘Cloaking’

Cloaking is een geavanceerde techniek, om de HTML-code voor bezoekers er anders uit te laten zien dan die voor de Google Bot. Met name Flash-websites gebruikte deze techniek oorspronkelijk. Google kan Flash niet indexeren, terwijl het wel voordelen bood voor bezoekers. Later namen Black Hat SEO specialisten de techniek over, waarna Google het op de zwarte lijst plaatste.

Gestolen content

Niet netjes, verboden vanwege het auteursrecht en bovendien slecht voor je vindbaarheid: content stelen. Goede artikelen van websites overnemen? Dat is een slecht idee. Google herkent dit tegenwoordig feilloos, waardoor je website er in ieder geval niet beter van gaat ranken.
Tip: een artikel overnemen van een andere website? Doe dat dan altijd netjes met een (do-follow) link ter bronvermelding. Of beter nog, met een canonical-link.

Article Spinning

En als je moeite hebt goede content te (laten) schrijven kun je je bovendien wenden tot Article Spinning. Je maakt dan één moederartikel, dat je gebruikt om daar allerlei variaties op te maken. Waarbij je bijvoorbeeld de combinatie [tekstschrijver in Leiden] vervangt door [tekstschrijver in Den Haag] en [tekstschrijver in Rotterdam]. Je hebt dan snel veel nieuwe content, maar helaas totaal niet uniek. En dus zeker niet van waarde voor je vindbaarheid.
Tip: sommige programma’s bieden je meer geavanceerde mogelijkheden tot Article Spinning. Het aantal variërende woorden is dan groter. Houd er rekening mee dat dit niet is toegestaan en dat het bovendien de leesbaarheid niet ten goede komt.

Links kopen

Tenslotte, naast goede content heb je ook een rijk (extern) linkprofiel nodig voor goede vindbaarheid. Het verzamelen van kwalitatief goede links is lastig en kost veel tijd. Een alternatief lijkt er te bestaan in de vorm van linkpakketten, die je voordelig kunt aanschaffen. Google is daar kritisch op en houdt het nauwgezet in de gaten. Pas daar mee op, want de kans is groot dat de links meer schade (kunnen) doen dan dat ze voordeel opleveren.
Tip: ook met linkruil loop je dit risico. Vooral wanneer de website waarmee je ruilt zelf geen goed linkprofiel heeft, vanwege allerlei andere geruilde links.
En hoe je dan wel werkt aan goede vindbaarheid, binnen de White Hat SEO-technieken die Google voorschrijft? Zorg voor een linkbuilder die werkt aan een kwalitatief goed extern linkprofiel. Zorg ervoor dat je de interne links op orde hebt en zorg voor goede SEO teksten. Door die zelf te schrijven, of met een beetje hulp van mijn kant. Op zoek naar een specialist om je daarbij te helpen? Neem contact op. Ik hoor graag van je.