Patrick Wessels 25 december 2017

Succesvol SEO teksten schrijven: vergeet de ego-zoektermen

Succesvolle SEO teksten zorgen ervoor dat je hoger komt te staan in Google. Hoger met relevante (landings)pagina’s, voor zoekopdrachten die daadwerkelijk converteren. Die relevantie en conversie zijn van groot belang voor het succes.
Iedereen kan vindbaar worden op een zoekterm zonder veel concurrentie. De vraag is of daar veel mensen naar zoeken, dus of het de moeite van de investering waard is. Andersom is het heel lastig om vindbaar te worden op een zoekterm met de hoogste concurrentie en (extreem) veel zoekvolume. En het is bovendien de vraag of dát de moeite waard is.
Guy Regev van eTraffic.co legde dat onlangs helder uit in een interview met SEMrush. Hij gaf er aan hoe ego-zoektermen soms hoog op de prioriteitenlijst van klanten staan. Terwijl ze nauwelijks kans bieden op succesvolle SEO teksten.

Wat is een ego-zoekterm?

Hoe zit dat? En wat zijn dat eigenlijk: ego-zoektermen? Het zijn termen zoals [online marketing], [hypotheek] of [teksten]. Bij die laatste is het je waarschijnlijk het snelst duidelijk dat ik daar als tekstschrijver weinig aan zal hebben. Een hoge positie in de zoekresultaten is goed voor mijn ego (‘kijk mij eens snappen hoe je vindbaar wordt’), maar de kans is klein dat ik er veel conversies uit ga halen.
In plaats daarvan heb ik veel meer aan een goede vindbaarheid op een (iets) meer specifieke zoekterm, zoals [seo tekstschrijver] of [seo teksten laten schrijven]. Minder goed voor mijn ego, maar wel interessant vanuit de gerichte zoekopdracht door potentiële klanten.
Kijk daarom naar zoekvolumes en concurrentiescores, maar vooral ook naar de intentie bij een zoekopdracht. Iemand die zoekt naar [teksten], [hypotheek] of [online marketing] wil daar wellicht alleen maar informatie over inwinnen. Waardoor je (enorm) veel moeite zou doen voor een goede positie, die vervolgens weinig anders oplevert dan naamsbekendheid.
Let op: is het doel naamsbekendheid of het opbouwen van online autoriteit? Dan kan het dus wel interessant zijn om de ego-termen te verwerken in de SEO-strategie. Verwacht daar echter niet veel directe conversies uit.

Succesvolle SEO teksten: conversie

Wil je goede SEO teksten laten schrijven? Doe dat dan voor zoektermen die tot conversie zullen leiden. Aan de hand van een gedegen zoekwoordenonderzoek, waarbij je goed laat kijken naar het klikpotentieel. Het potentieel van een zoekterm om daadwerkelijk relevante bezoekers op te leveren. Die zoeken naar een dienstverlener of een product dat ze kunnen kopen. Zodat jij de aanbieder kan zijn die ze zoeken.
Tip: gebruik je al Google AdWords? Kijk naar de conversie van zoektermen. Gebruik de zoektermen met de beste conversies (ook bij lage volumes) voor je SEO teksten. Een goede positie op die termen levert immers daadwerkelijk conversie op, waarmee je de investering in het laten schrijven terugverdient.

Bepaal de doelgroep en hun zoekgedrag

Probeer van zoektermen altijd goed te achterhalen wie daar naar zoekt en met welke intentie zij dat doen. Gaat het om een informatiebehoefte, een behoefte om aanbieders te vergelijken of om een directe aankoop te doen? Hiervoor zijn verschillende soorten zoekwoorden beschikbaar. Het is verstandig om die goed uit elkaar te houden.
Tip: lokaal actief? Zorg dan bovendien voor doelgerichte en geo-toevoegingen. Je profiteert direct van minder concurrentie en meer gerichte termen, voor meer kans op een hoge conversie. Zonder dat je last hebt van ego-zoektermen.
Aan de slag met een SEO tekstschrijver die je daarmee kan helpen? Neem contact met me op, dan vertel ik je graag meer over de juiste strategie en aanpak.