Patrick Wessels 04 april 2016

70% van de gebruikers zoekt op long-tail zoekwoorden: zo speel je daarop in

7 van de 10 gebruikers zoeken via Google door middel van long-tail zoektermen, slechts 3 op de 10 gebruiken de zogeheten short-tail zoekwoordcombinaties. Long-tail zoekwoorden zijn combinaties die bestaan uit 4 of meer woorden, het gaat soms zelfs om volledige zinnen waarmee we naar een specifieke oplossing zoeken. Dat heeft onder andere te maken met de toename van gesproken zoektermen op mobiele apparaten, daarnaast zoeken we specifieke en uitvoerige antwoorden in plaats van algemene verhalen.
Het is van belang je SEO teksten daar goed op in te richten, zodat je optimaal scoort binnen de zoekresultaten in bijvoorbeeld Google. Zorg bij voorkeur voor uitvoerige content rondom een bepaald onderwerp (in plaats van een zoekwoord), waarbij je een long-tail zoekwoord als basis neemt.

Trends binnen het zoekgedrag

De trend richting meer long-tail zoekwoorden lijkt te maken te hebben met verschillende factoren:

  • We wensen snel antwoord op specifieke vragen
  • We kennen de kracht van zoekmachines en benutten die
  • We weten dat haast overal wel een online antwoord voor bestaat
  • We maken steeds meer gebruik van gesproken zoektermen

Die vier elementen zorgen er samen voor dat de long-tail zoekwoorden het winnen van de short-tail combinaties, waardoor het van belang is om daar in je SEO teksten op in te spelen. Gezien het groeiende gebruik van mobiele apparaten met de mogelijkheid tot gesproken zoekopdrachten en het toenemende gebruik van mobiele apparaten in het algemeen is de kans groot dat deze trend zich verder door zal zetten. Het resultaat? We zullen in de rest van 2016, in 2017 en de komende jaren waarschijnlijk steeds meer long-tail zoekopdrachten gaan zien.

SEO teksten op basis van zoekvolume en concurrentie

Het is van belang om daar rekening mee te houden in je SEO teksten. Wat betekent het überhaupt dat het de long-tail zoekwoorden zijn die de meeste potentie bieden? Onafhankelijk van elkaar leiden ze individueel tot lagere zoekvolumes, er zoeken minder mensen op iets als [SEO tekstschrijver in Leiden] dan op [SEO tekstschrijver]. Bovendien zoeken er minder mensen op [hoe schrijf ik SEO teksten] dan op iets als [SEO teksten]. De volumes zijn lager, waardoor een goed geoptimaliseerd blogartikel of een uitgebreide landingspagina doorgaans wat minder bezoek op zal leveren dan een succesvolle landingspagina gericht op een short-tail zoekterm. Het toenemende gebruik van long-tail zoekwoorden zal er op termijn echter voor zorgen dat dit verschil in volume af zal nemen.
Daar komt bij dat de concurrentie op de long-tail zoekwoordcombinaties een stuk lager ligt dan op de short-tail combinaties. Er zijn minder SEO tekstschrijvers in Leiden dan in heel Nederland, waardoor die meer beperkte concurrentie eenvoudig te verklaren valt. Bovendien is het een stuk lastiger om een complete website of webshop in te richten op een specifieke long-tail zoekwoordcombinatie dan op een short-tail zoekwoord. Uiteraard zal de concurrentie wat toenemen naarmate meer websites zich gaan richten op de long-tail combinaties. Een voldoende specifieke focus voorkomt echter dat je tegen een te grote concurrentie op dient te boksen.

Uitvoerige content rondom een onderwerp

Welk type SEO teksten sluit dan goed aan op de long-tail zoekwoorden waar steeds meer mensen gebruik van maken? Je kunt dan denken aan:

  • How-to’s
  • Case-study’s
  • Handleidingen
  • Inzichten in ontwikkelingen en trends

Uiteraard kun je dit type content publiceren door middel van blogs, net als door middel van uitgebreide landingspagina’s. Blogs hebben een meer actueel karakter, met een goede landingspagina kun je een tijdloos stuk goede content neer zetten. Als SEO tekstschrijver help ik je er graag voor te zorgen dat je de blogs en/of landingspagina’s kunt inrichten als succesvolle SEO teksten, waarmee je zowel nu als in de toekomst je vindbaarheid kunt verbeteren.
Benieuwd naar hoe ik dat voor je kan doen? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.