Patrick Wessels 11 april 2016

Meer is niet altijd beter: kijk kritisch naar links en zoekwoorden

Content = king, dus meer is altijd beter. Toch? Nee, op het gebied van SEO is dat niet het geval. Het klopt dat een groter aantal goede SEO teksten je verder kan helpen, mits je daar op de juiste manier gebruik van maakt. Kijk vooral kritisch naar inkomende links en het gebruik van zoekwoorden op je website. Kwantiteit leverde lange tijd goede resultaten op (en nu nog steeds wel eens), maar een duurzame optimalisatie van je website vraagt om een meer kritische blik.
Google wordt steeds slimmer, de zoekmachine brengt regelmatig updates van het algoritme uit en werkt bovendien doorlopend aan de tactieken om ‘spammy’ websites terug te zetten naar de lage posities binnen de zoekresultaten waar ze thuis horen. Wat dat concreet betekent? Goede content wordt beloond, Google wil de meest waardevolle websites bovenaan de resultaten blijken. Kijk daarom kritisch naar de inkomende links die je verzamelt en let bij het schrijven van SEO teksten op een natuurlijk gebruik van zoekwoorden.

Kwalitatief goede links

Hoe zorg je voor een kritische blik op de links die naar je website verwijzen? Het is vooral van belang dat je spam-achtige links voorkomt. Vergeet de Startpagina’s en linkruilmogelijkheden met andere websites. Plaats bovendien geen links op fora richting je eigen website en voorkom andere AdWords-gestuurde websites die je de mogelijkheid bieden een link te plaatsen. Je plaatst de links dan op een kunstmatige wijze om je vindbaarheid te verbeteren, waarbij je bezoeker op de tweede plaats komt te staan achter Google op de eerste. Zou je als Google zijnde een dergelijke website zelf hoog ranken? Nee, dus de zoekmachine probeert er alles aan te doen om dergelijke resultaten er nu en in de toekomst uit te filteren.
In plaats daarvan kun je beter waardevolle blogartikelen schrijven of zorgen voor uitgebreide landingspagina’s. De waardevolle informatie verleidt bezoekers een link vanaf hun eigen pagina te plaatsen of die op te nemen in een artikel dat zij elders publiceren. Bovendien kun je persberichten uitsturen met daarin een link, waarmee je ervoor zorgt dat je op een meer organische wijze links kunt verzamelen. Bijkomend voordeel? Het zijn informatieve en betrouwbare websites die naar je linken, waardoor ze binnen de SEO-waarde van je website van grotere toegevoegde waarde zijn.

Natuurlijk gebruik van zoekwoorden in SEO teksten

Zorg er daarnaast voor dat je op een natuurlijke manier omgaat met zoekwoorden. Hanteer je nog een zoekwoord-density van 3% of meer? Dat betekent dat het zoekwoord iedere 100 woorden 3x voor dient te komen. Deze alinea kent ongeveer 100 woorden, wat betekent dat je nu al 3x dezelfde term voorbij had zien komen, zonder dat die in deze context waarschijnlijk volledig relevant was geweest. Ik kan in ieder geval 1x [SEO teksten] voor je verwerken, maar daarna kan ik het bijvoorbeeld beter hebben over [zoekmachine geoptimaliseerde teksten]. Dat maakt de tekst een stuk natuurlijker en daarmee interessanter voor jou als lezer.
Het is vandaag de dag veel belangrijker om in te spelen op de semantiek van de woorden die je gebruikt, door een pagina te optimaliseren op basis van een onderwerp in plaats van een specifiek zoekwoord. Het resultaat? Je belicht een onderwerp van meerdere kanten, zodat er een natuurlijke optimalisatie ontstaat die bezoekers waarderen. Het gevolg is dat ook Google de pagina daardoor beter zal waarderen. Daarnaast is het natuurlijk verstandig om kritisch te kijken naar het type zoekwoorden en de varianten die je selecteert, daarvoor zette ik eerder al eens 5 essentiële tips voor je op een rij.

8 andere leugens door SEO tekstschrijvers

‘Meer links’ en ‘meer zoekwoorden’ behoren tot de 10 grootste leugens die SEO tekstschrijvers en andere SEO specialisten je kunnen vertellen. MarketingLand zette er onlangs nog 8 voor je op een rij, zodat je het gesprek met een specialist een stuk beter bewapend aan kunt gaan. Laat je geen sprookjes vertellen, vindbaarheid gaat tegenwoordig meer dan ooit over goede content waar in eerste instantie je bezoeker wat aan heeft. Google volgt dan vanzelf.
Sparren over de overige 8 leugens of zelf kwalitatief goede SEO teksten laten schrijven? Ik hoor graag van je!