Patrick Wessels 18 mei 2015

De ideale sitestructuur voor een vindbare website

Heb je een eigen website of wil je die (laten) bouwen en wil je ervoor zorgen dat je goed vindbaar bent via Google? Je hebt dan SEO teksten nodig, al is het vooral van belang om die op de juiste manier en op de juiste plaats toe te passen. Om als een SEO tekstschrijver naar je website te kijken dien je na te denken over de sitestructuur en welke informatie je waar aanbiedt. Probeer je in het hoofd van de bezoeker te verplaatsen en na te gaan wat hij of zij verwacht. Een homepage en pagina’s uit het hoofdmenu dienen er bijvoorbeeld anders uit te zien dan specifieke landingspagina’s.
Het is in eerste instantie van belang om het doel van de verschillende pagina’s te bepalen. Je schrijft teksten altijd primair voor je bezoeker en je optimaliseert die desgewenst ook voor de zoekmachine, al zullen die twee doelen regelmatig tot een tegenstrijdige opbouw leiden. Een goed vindbare pagina heeft veel tekst en maakt gebruik van zoekwoorden. Een pagina volledig gericht op bezoekers die optimaal converteert bevat doorgaans minder tekst en zal minder zoekwoorden kennen. Hoe vind je hiertussen de balans? Het is van belang om goed na te denken over je sitestructuur en onderscheid te maken tussen de homepage en het hoofdmenu, tegenover landingspagina’s en blogartikelen.

  • Schrijf een korte en bondige homepage
  • Richt je met het hoofdmenu op conversie
  • Bewaar je SEO teksten voor landingspagina’s
  • Creëer meer content met blogartikelen

Homepage en het hoofdmenu

Je sitestructuur begint met de homepage, de algemene tekst die je plaatst op de eerste pagina die je voor je ziet wanneer je de URL van je website intoetst. Het is hier van belang om voor een korte introductie te zorgen, eventueel met doorverwijzingen naar de overige pagina’s uit het hoofdmenu, een stukje betrouwbaarheid of referenties van andere klanten. Je kunt op deze pagina bezoekers verwachten die je naam ergens anders hebben horen vallen, die al bekend zijn met je bedrijf of webshop of die via een link of aanbeveling bij je terecht zijn gekomen. Het is wat dat betreft van belang om de balans tussen SEO en conversie hier duidelijk naar de conversie te verschuiven. Je homepage is niet de pagina die het hoogst in de zoekmachine naar voren hoeft te komen, daarvoor gebruiken we verderop andere ‘ingangen’. Je homepage is de ingang naar je website voor bekenden en anderen die op aanbeveling van je hebben gehoord, het gaat niet om de bezoekers die via de zoekresultaten een specifieke oplossing bij een algemene vraag zoeken.
Dat geldt tevens voor de pagina’s uit het hoofdmenu, al is dat in mindere mate. Bied je bijvoorbeeld verschillende diensten aan? Het is verstandig om die kort en krachtig te beschrijven, zonder dat je een lap tekst van een A4 of meer presenteert. Houd het kort en bondig en maak bij voorkeur uitsluitend gebruik van een aantal short-tail zoekwoorden. Dit zijn pagina’s die vooral de bezoekers via je homepage zullen benaderen. Daarnaast is de kans groot dat bezoekers die op een landingspagina terecht komen naar dergelijke pagina’s door klikken, om meer informatie te achterhalen over wie je bent of wat je doet.
Als ik het op mezelf betrek vind je bij mij een homepage die enige informatie bevat, met vooral een aantal links naar andere interessante pagina’s. Zoals je ziet is er nauwelijks sprake van een SEO tekst, de nadruk ligt op conversie. Dat geldt ook voor de dienstenpagina’s uit het hoofdmenu, zoals die voor ‘SEO tekstschrijver’. Zou je zoeken naar ‘zoekwoorden voor nieuwe klanten’ in Google? In dat geval kom je uit bij een blogartikel, duidelijk geoptimaliseerd op basis van zoekwoorden. Het blogartikel geldt in dit geval ook als een landinsgpagina, omdat ik deze gebruik om op basis van specifieke long-tail zoekwoorden meer bezoekers te genereren.

Gebruik van landingspagina’s

Zoals je merkt zit de opbouw van een landingspagina heel anders in elkaar, omdat deze een ander doel dient. De pagina is erop gericht om goed te scoren binnen de zoekmachine en daar als ingang te dienen naar de website. Zoek je naar ‘zoekwoorden voor nieuwe klanten’, dan zal je immers niet bij mij op de homepage terecht komen, omdat de link met SEO copywriter voor Google niet duidelijk genoeg is. Google presenteert in plaats daarvan een van de specifieke pagina’s, vanaf waar je vervolgens de mogelijkheid hebt om meer te lezen over mijn diensten of direct contact met me op te nemen.
Zorg er daarom voor dat je binnen de sitestructuur nadenkt over welk type bezoekers bij je op de website komt en stem daar de inhoud op af. Je zorgt er op die manier voor dat bepaalde pagina’s van ‘onderuit de website’ bijdragen aan je vindbaarheid en zorgen voor bezoekers vanuit de organische zoekresultaten, terwijl je als SEO tekstschrijver op andere pagina’s vooral aan de conversie kunt werken. Je hoeft daar weinig zoekwoorden te integreren en je kunt volstaan met een korte en bondige tekst.

Blogartikelen schrijven

Wil je er met je website voor zorgen dat je organisch goed zal ranken en dat je de vindbaarheid van je website steeds verder kunt verbeteren? Je kunt dan het best gebruik maken van blogartikelen, aangezien je daarmee op een natuurlijke manier veel meer content toe kunt voegen dan wanneer je alleen gebruik maakt van landingspagina’s. Probeer de homepage en de overige pagina’s uit het hoofdmenu zo kort en bondig mogelijk in te richten, gebruik landingspagina’s voor een aantal statische long-tail zoekwoorden die in de loop der tijd weinig veranderen en richt verder een blog-sectie in om overige onderwerpen aan te kunnen snijden.
Je voegt op die manier voldoende content toe, zonder dat je daar bezoekers die direct je homepage bezoeken mee in de weg hoeft te zitten. Door op voorhand goed na te denken over de sitestructuur zorg je ervoor dat je effectief als SEO tekstschrijver aan de slag kunt. De SEO teksten helpen nieuwe ingangen naar je website te creëren, terwijl je er aan de voorzijde vanaf de homepage voor kunt zorgen dat er een strak geheel ontstaat die bijdraagt aan de conversie van je bezoekers.
Wil je een SEO tekstschrijver mee laten denken over je sitestructuur om je website optimaal vindbaar te maken, of wil je via de rest van mijn blog zelf meer kennis opdoen? Blader op je gemak door de artikelen, of neem contact met me op voor meer informatie.