Patrick Wessels 11 mei 2015

Welk type zoekwoorden spreekt de meeste potentiële nieuwe klanten aan?

Benieuwd naar de zoekwoorden waar je het best gebruik van kunt maken wanneer je nieuwe bezoekers naar je website wilt trekken? Het is verstandig om het onderscheid te maken tussen verschillende soorten zoekwoorden, afhankelijk van welk type bezoekers je wilt aantrekken. Richt je je op een heel specifieke doelgroep met goede kennis van producten en de markt, of gaat het aan de andere kant om een grote groep die graag kennis wil maken met de productgroepen die je aanbiedt? Je kunt er het gebruik van zoekwoorden op afstemmen in je SEO teksten, zodat je er als SEO copywriter voor zorgt dat je de teksten optimaal effectief kunt inzetten.

Gebruik van generieke zoekwoorden

Wanneer je potentiële nieuwe klanten aan wilt trekken is het verstandig om gebruik te maken van generieke zoekwoorden met een sterk beschrijvend karakter. Heb je bijvoorbeeld een webshop in supplementen om af te vallen, of verkoop je merkhorloges van zeer hoge kwaliteit? Het is in die gevallen verstandig om in je SEO teksten voor landingspagina’s of blogartikelen gebruik te maken van algemene termen als ‘afslankproducten’, ‘producten om gewicht te verliezen’ of ‘merkhorloge kopen’ en ‘online merkhorloges’. Het zijn generieke termen met een beschrijvend karakter, ze geven aan met welk doel je de producten kunt bestellen (afvallen), of wat je hiervan kunt verwachten (horloge van een bekend merk). De kans is groot dat nieuwe potentiële klanten wel op de hoogte zijn van wat ze zoeken, maar nog niet goed weten wat ze daar exact voor nodig hebben. We weten dat we willen afvallen, maar welke merken zorgen voor goede producten en hoe heten de specifieke producten die we nodig hebben? Het is op een landingspagina of in een blogartikel vervolgens mogelijk om daar verder op in te gaan, je gebruikt de ruimte om de diepte in te duiken. Je ziet bovendien direct dat generieke zoekwoorden een behoorlijk wisselend karakter kunnen hebben, afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Op het gebied van horloges is de kans namelijk groot dat nieuwe potentiële klanten goed weten welk merk ze graag willen dragen, de serie of het type is dan echter nog onbekend. Met betrekking tot afvallen zijn de merken veel minder goed bekend, we zoeken dan naar een oplossing voor een algemene behoefte.
Het grote voordeel van de generieke zoekwoorden is dat je hiermee in kunt spelen op een duidelijke behoefte. Je kunt vervolgens een melding maken van de specifieke oplossingen die er beschikbaar zijn, al gebruik je ze niet als primaire zoekwoorden. Je gebruikt bewust generieke zoekwoorden, waarmee je een grote groep nieuwe potentiële klanten aan kunt spreken. Via links vanuit de tekst of een productaanbod op de landingspagina heb je vervolgens de mogelijkheid om ook daadwerkelijk voor de conversie te zorgen.

Denk na als een SEO tekstschrijver

Wil je gebruik maken van de juiste zoekwoorden in je SEO teksten? Dan is het als copywriter verstandig om zo goed mogelijk in het hoofd van je doelgroep te gaan zitten. Wat weten ze al van de producten die ze nodig hebben en wat is aan de andere kant de kennis die zij missen? Zijn ze op de hoogte van een merk en een model, of kennen ze alleen het doel dat ze voor ogen hebben? De kans is groot dat ze hun zoekgedrag daar vervolgens op af zullen stemmen.
Als SEO tekstschrijver acht ik de kans bijvoorbeeld groot dat mijn doelgroep weet dat zij ‘SEO teksten’ nodig hebben, maar dat het ze minder bekend is hoe ze daarvoor gebruik dienen te maken van short-tail en long-tail zoekwoorden. Ik richt mijn teksten daarom niet op een term als ‘short-tail zoekwoorden integreren in webteksten’, aangezien ik daarmee vooral andere schrijvers aan zou spreken die op zoek zijn naar waardevolle informatie. Ik deel die informatie graag met hen, maar ben natuurlijk vooral op zoek naar potentiële klanten die zelf teksten willen leren schrijven en daar begeleiding bij zoeken, of op zoek zijn naar een SEO copywriter.
Het is van groot belang om na te gaan welke kennis de doelgroep al bezit en welke stap zij nu graag willen zetten. Kennen ze waarschijnlijk de productgroep die je aanbiedt, maar missen ze de kennis van de merken? Dan is het verstandig om de generieke en beschrijvende termen te gebruiken, terwijl een webshop in merkkleding er juist verstandig aan doet om landingspagina’s in te richten op basis van de verschillende merken die er beschikbaar zijn. Het succes met teksten gericht op termen als ‘Hugo Boss herenkleding’ is dan waarschijnlijk groter dan op een algemene term als ‘herenkleding’. Ik acht de kans persoonlijk klein dat iemand zoekt naar ‘herenkleding’ en vervolgens het eerste herenmerk bestelt dat hij of zij tegenkomt.

Optimaliseren van SEO teksten

Heb je een beeld van de zoekwoorden die je wilt gaan gebruiken, of het type dat daarvoor geschikt is? Indien je al teksten hebt liggen is het verstandig om na te gaan in hoeverre je daar al gebruik van maakt. Het is lang niet altijd noodzakelijk om nieuwe content te (laten) schrijven, in een aantal gevallen is die al beschikbaar en is het voldoende om deze te optimaliseren. Zorg ervoor dat je de generieke zoektermen (of bijvoorbeeld de combinaties met merken) in de teksten verwerkt. Het is van belang om de zoektermen op te nemen in de titel, de inleiding, de subkoppen, de tekst en de conclusie. Bovendien schrijf je natuurlijk een goede SEO titel en meta beschrijving en zorg je er bij nieuwe pagina’s voor dat het zoekwoord ook in de URL terug komt. Bij bestaande pagina’s is dat vaak lastiger, het simpelweg veranderen van de URL (zonder 301) leidt er immers toe dat de SEO-waarde die je tot op dat moment hebt opgebouwd verloren zal gaan.
Zorg er dus voor dat je een beeld krijgt van de zoekwoorden die je doelgroep gebruikt, door goed na te denken over de kennis die zij al bezit en waar zij gebruik van maakt. Uiteraard kun je hiervoor in gesprek treden met je bezoekers, zelf nadenken over waar zij mogelijk naar zoeken en welke vragen er juist nog leven, of kun je gebruik maken van de Google Zoekwoordplanner. Geef je het schrijven van de teksten en het nadenken over de juiste zoekwoorden liever uit handen aan een SEO copywriter? Neem vrijblijvend contact met me op, ik ben je er graag mee van dienst.