Patrick Wessels 13 juli 2014

Hoe balanceer ik SEO doelstellingen en leesbaarheid voor bezoekers?

Heeft een SEO-specialist of een SEO tekstschrijver je vertelt dat je meer keywords in je content dient te integreren, je SEO landingspagina’s nodig hebt of je meer SEO teksten dient toe te voegen om je SERP’s (je positie binnen de zoekresultaten) te verbeteren? Het gaat waarschijnlijk om een welgemeend en eventueel zelfs waardevol advies, maar hoe ga je daar op de juiste manier mee om? De tijd van het simpelweg plaatsen van meer (relevante) zoekwoorden is voorbij, daar prikt Google vandaag de dag eenvoudig doorheen. Updates van het algoritme hebben het zogeheten ‘keyword stuffing’ grotendeels aan banden weten te liggen, waardoor daar de toekomst in ieder geval niet ligt. Je dient als SEO tekstschrijver voor een juiste balans te zorgen, tussen voldoende relevante zoekwoorden in een tekst en een geheel dat prettig leest.

SEO tekstschrijver en keywords

Als SEO tekstschrijver zou je in de meest ideale situatie zoveel mogelijk keywords aan een tekst toevoegen. Ik wil me graag als een van deze schrijvers profileren, wat zou betekenen dat ik de combinatie van ‘SEO’ en ‘tekstschrijver’ in zo’n beetje elke zin zou kunnen plaatsen. Dit zorgt er immers voor dat het voor Google meer dan duidelijk is dat ik een dergelijke schrijver ben, die je bijvoorbeeld kan helpen op het moment dat je het schrijven van teksten uit handen kan geven. Toch kies ik daar niet voor, hoe komt dat? Het is minstens van een zo groot belang om in teksten rekening te houden met de leesbaarheid hiervan. Sterker nog, het is bij het schrijven van goede webteksten altijd van belang om de lezer en de inhoud van de content voorop te zetten, om daar vervolgens waar mogelijk de relevante keywords aan toe te voegen.

Leesbaarheid van de teksten

De leesbaarheid van de tekst, wat betekent dat precies? Het is van belang om een tekst goed op te bouwen, de zinnen goed te formuleren en uiteindelijk een duidelijk punt te maken. Schrijven is een vak, maar dat betekent niet dat je daar met een aantal handvatten niet ook zelf beter in kunt worden. Het is bijvoorbeeld verstandig om altijd met een duidelijke inleiding te starten, waarin je de titel alvast een beetje toelicht en aangeeft waar het artikel over zal gaan. Probeer het meest relevante en meest belangrijke zoekwoord in ieder geval in de titel en de introductie te integreren, maar overdrijf daar niet mee en voorkom in ieder geval dat het zoekwoord niet de boventoon gaat voeren. Plaats je het zoekwoord of de combinatie van zoekwoorden teveel? Dan zal je merken dat de tekst niet lekker meer leest. Psychologisch gezien leidt dit tot een lage ‘perceptual fluency’, iets waar ik je vanuit mijn achtergrond als consumentenpsycholoog tevens meer over kan vertellen. Als SEO tekstschrijver is het voldoende om altijd eerst uit te gaan van de bezoeker en de inhoud, om daar vervolgens de keywords goed in te kunnen verwerken.

Balans voor gebruiksvriendelijkheid

Ik zoek als SEO tekstschrijver altijd naar de juiste balans, om voor een optimale gebruiksvriendelijkheid te zorgen. Het is van belang om een tekst te schrijven die de juiste keywords in voldoende mate bevat, aangezien je anders het risico loopt slecht gevonden te worden en uiteindelijk weinig tot geen resultaat te boeken met een tekst. Zodra je bezoekers eenmaal bij de tekst terecht komen is het echter ook van belang dat de tekst prettig leest en inhoudelijk voldoende te bieden heeft, aangezien een conversie anders waarschijnlijk niet plaats zal vinden.
Wil je zelf controleren hoe de balans in je teksten in elkaar steekt? Je kunt dit nagaan aan de hand van enkele statistieken. Lukt het je niet om goede posities te behalen binnen de Google zoekresultaten? Dan bestaat de kans dat de SEO-optimalisatie achter blijft bij die van je concurrenten, waardoor zij er met de bezoekers vanuit de organische Google zoekresultaten vandoor gaan. Behaal je goede rankings en daardoor ook voldoende grote bezoekersaantallen, maar is de bounce-rate hoog en blijft de uiteindelijke verkoop of het aantal aanvragen achter bij wat je zou verwachten? Dan bestaat de kans dat de tekst inhoudelijk niet voldoende te bieden heeft, je de bezoekers niet aanspreekt op de manier die ze verwachten of je wellicht teveel aan optimalisatie doet en de tekst niet prettig leest.

Toekomst van het Google algoritme voor zoeken

Het was een aantal jaren geleden van groot belang om de belangrijkste zoekwoorden een aantal keer per alinea op te nemen, wat leidde tot een keyword density (het aantal keywords ten opzichte van de rest van de tekst, uitgedrukt in een percentage) gemakkelijk 5% bedroeg. Ik schrijf mijn teksten zelf standaard met een density van 2 – 3%, wat betekent dat het belangrijkste keyword zo’n 2 – 3x per alinea van 100 woorden voor zal komen. Dit is voldoende om Google op de hoogte te brengen van de inhoud van de website. Google werkt doorlopend aan het algoritme en slaagt er tegenwoordig bijvoorbeeld al behoorlijk goed in synoniemen te herkennen. Dat betekent dat ik me hier bijvoorbeeld best eens schrijver van SEO webteksten kan noemen, zonder dat Google dan niet door heeft dat je bij mij aan het juiste adres bent wanneer je een SEO tekstschrijver zoekt. Naarmate Google ‘slimmer’ wordt, kun je af met minder zoekwoorden en kun je je steeds meer richten op de leesbaarheid en inhoudelijke elementen van de tekst, om je bezoekers het best mogelijke te bieden.