Patrick Wessels 11 augustus 2014

Hoe ontwijk je als SEO tekstschrijver duplicate content?

Gehoord over duplicate content en benieuwd waar je dat kunt vinden, of hoe je ervoor zorgt dat je hier niet van beticht wordt door Google? We lopen de verschillende bekende vormen van duplicate content door, waar je als SEO tekstschrijver over website beheerder mee te maken kunt krijgen. Google hanteert hiervoor redelijk strakke richtlijnen, al valt het aan de hand van een simpele vuistregel redelijk eenvoudig te bepalen. Komt bepaalde content meerdere keren voor op de website of op meerdere websites, met het doel om beter gevonden te worden? Dan loop je het risico op een bestraffing vanuit Google.

Onvermijdbare duplicate content

Duplicate content voegt geen SEO-technisch geen waarde toe aan je website, dus probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen. Bekende vormen van duplicate content waar je weinig aan kunt doen zijn:

  • Printvriendelijke pagina’s op de website
  • Dubbele content op zoekpagina’s en categoriepagina’s

De printvriendelijke pagina’s kun je gewoon laten staan, door ze in de HTML-code in het ‘head’ gedeeltetoe te voegen. Op die manier vertel je de Google crawler om deze pagina niet mee te nemen en zich alleen te richten op de originele (niet-printvriendelijke) pagina. Voor de dubbele content op zoekpagina’s en categoriepagina’s in een webshop kun je gebruik maken van een canonical attribuut, opnieuw om Google aan te geven om welke pagina het in eerste instantie draait.

Vermijdbare duplicate content

Daarnaast kun je (bewust of onbewust) te maken krijgen met duplicate content, verdeelt over meerdere verschillende websites. Heb je bijvoorbeeld een webshop en levert de fabrikant productomschrijvingen mee? Dan is het wellicht verleidelijk om daar gebruik van te maken. Google zal je hier niet direct voor bestraffen, maar waarde voegt het aan de andere kant niet toe. Ook andere retailers zullen hier gebruik van maken, waardoor er sprake is van duplicate content. Wil je je onderscheiden van andere retailers? Schrijf unieke productomschrijvingen, of leg dit neer bij een SEO tekstschrijver die je daarmee van dienst kan zijn.
Een tweede bekende bron van duplicate content richt zich op de meta-tags, de meta-title en de meta-description. Matt Cutts legde al eens uit dat het van belang is om unieke meta descriptions te schrijven. Heb je daar de tijd niet voor, of wens je daar geen kosten voor te maken? Laat de meta-description dan volledig weg, aangezien Google dan automatisch een beschrijving zal genereren, op basis van de unieke inhoud van de pagina. De meeste waarde voeg je uiteraard toe met unieke meta-descriptions, waar ik je hier bovendien wat meer over vertel.

Controleer op duplicatie content

Ben je benieuwd of je gebruik maakt van dubbele content, of iemand anders de unieke content van je website misbruikt? Je kunt hiervoor gebruik maken van Copyscape, of een willekeurige zin uit je content kopiëren en deze in z’n volledigheid in de zoekbalk van Google plaatsen. Voeg dubbele aanhalingstekens aan het begin en einde toe, zodat Google alleen zoekt naar de exacte combinatie van de verschillende woorden.