Uitleg over short tail keywords en long tail keywords door een SEO tekstschrijver
Wat zijn short tail keywords en hoe verhouden deze zich tot de long tail keywords? Welke zijn het meest interessant voor je website en welke verschillen en overeenkomsten bestaan er? Zodra je contact opneemt met een SEO tekstschrijver is de kans groot dat deze termen je om de oren vliegen, waardoor het verstandig is om je er alvast een beetje in te verdiepen. De ‘lengte van de tail’ heeft te maken met het aantal woorden dat je gebruikt in een keywordcombinatie.
Om het te verduidelijken pakken we er een voorbeeld bij. Het keyword ‘tekstschrijver’ noemen we short tail, de keywordcombinatie ‘SEO tekstschrijver in Leiden’ noemen we long tail. Echt harde grenzen bestaan er officieel niet, maar wanneer je meer dan 3 woorden gebruikt spreken we in principe van long tail. Een goede SEO tekstschrijver kan je op basis van je type website, het doel dat je voor ogen hebt en de concurrentie binnen de branche aangeven welke combinatie van short tail en/of long tail keywords je het best kunt targetten, om je website beter vindbaar te maken.
Short tail keywords
Short tail keywords bestaan uit 1 woord, of eventueel 2 – 3 woorden. Je kunt spreken van een ‘tekstschrijver’, een ‘SEO tekstschrijver’ of eventueel een ‘professionele SEO tekstschrijver’. Een short tail keyword kent over het algemeen een relatief groot zoekvolume, in combinatie met een relatief hoge concurrentie. Het hoge volume biedt kansen op veel traffic naar je website, al dien je er rekening mee te houden dat de concurrentie ervoor kan zorgen dat je niet zomaar op de eerste pagina van de zoekresultaten terecht zal komen. Desalniettemin zijn de short tail keywords over het algemeen erg populair bij website-eigenaren.
Long tail keywords
De long tail keywords aan de andere kant worden gemakkelijk over het hoofd gezien, terwijl ze goed zijn voor 70% (!) van het totale zoekvolume op Google. Dat betekent dat 7 op de 10 gebruikers een combinatie van 4 of meer woorden gebruikt, om informatie, een product of een andere pagina te zoeken. Bovendien bedraagt de gemiddelde conversieratio van long tail keywords zo’n 30 – 40%, aangezien je je richt op een heel specifieke zoekopdracht.
De long tail keywords kennen over het algemeen een lage concurrentie, al is ook het zoekvolume wat lager. Dit laatste heeft vooral te maken met het feit dat er minder mensen zoeken op ‘SEO tekstschrijver in Leiden’, dan op ‘SEO tekstschrijver’ of zelfs ‘tekstschrijver’. Des te specifieker je de combinatie van termen kiest, des te meer we spreken van een long tail keyword.
Zoekvolume en concurrentie
Het is als website-eigenaar of contentbeheerder van belang om de juiste keywords te selecteren, om beter zichtbaar te zijn binnen de Google zoekresultaten. Zorg er in ieder geval voor dat je nagaat waar je potentiële bezoekers waarschijnlijk op zullen zoeken. Gebruik de Zoekwoordplanner bijvoorbeeld om enkele tientallen woorden te selecteren. Ga binnen deze selectie op zoek naar de woorden met een hoog zoekvolume en een lage concurrentie. Je zal merken dat de short tail keywords vooral een hoog volume kennen, maar dat ook de concurrentie hoog is.
Ben je een hovenier, een timmerman of wellicht een SEO tekstschrijver zoals ik? Je hebt waarschijnlijk geen honderden nieuwe klanten per maand nodig, indien je er 1 – 10 hebt levert je dat al een behoorlijke boterham op. Kies daarom bij voorkeur voor een aantal long tail keywords met een relatief laag volume, waarbij ook de concurrentie beperkt is. Op die manier weet je zeker dat je relatief eenvoudig goed kunt gaan scoren binnen de zoekresultaten. Op termijn kun je uiteraard werken aan de short tail keywords met een hoger volume, om steeds een nieuwe stap te kunnen maken en uiteindelijk goed gevonden te worden op de meest interessante termen binnen je branche.