Patrick Wessels 06 september 2014

Vergeet de concurrentie op zoekwoorden niet als SEO tekstschrijver

Heb je een webshop of een eigen site en wil je er als SEO tekstschrijver voor zorgen dat je beter scoort binnen de Google zoekresultaten? Dan kun je een zoekwoordonderzoek (laten) doen, om na te gaan welke keywords voor jou het meest interessant zijn. 9 op de 10 internetgebruikers gaat via een zoekmachine op zoek naar diensten of producten, waardoor het van belang is dat je daar goed scoort. Des te beter je een pagina of je complete website optimaliseert op basis van bepaalde zoekwoorden, des te beter je in de zoekresultaten (Search Engine Result Pages, SERPs) naar voren komt. Als SEO tekstschrijver zorg ik er met keyword-geoptimaliseerde teksten bijvoorbeeld voor dat de websites van klanten zo goed mogelijk naar voren komen, op het moment dat een internetgebruiker producten of diensten zoekt die zij aanbieden.

Zoekvolume en concurrentie

Het is verleidelijk om op zoek te gaan naar de zoekwoorden met de hoogst mogelijke volumes, aangezien je daarmee zoveel mogelijk internetgebruikers kunt aanspreken. Laten we uitgaan van een voorbeeld waarin we horloges verkopen, via een webshop die we zijn gestart. Het is dan bijvoorbeeld interessant om ‘horloge kopen’ als belangrijk zoekwoord aan te merken. Een vlugge blik op de Google Zoekwoordplanner leert ons dat hier iedere maand 2.900 mensen op zoeken. Zouden we erin slagen op de eerste plaats van zoekresultaten te belanden, dan kunnen we rekenen op een groot aantal extra bezoekers.
Het is echter van belang om er rekening mee te houden dat we niet de enige zijn met een webshop in horloges. Sterker nog, het aanbod is overweldigend en een zoekopdracht als ‘horloge kopen’ levert meer dan 400.000 resultaten op, waaronder pagina’s vol met webshops. Ook dit valt terug te zien in de Google Zoekwoordplanner, die al aangeeft dat de concurrentie op dit zoekwoord ‘hoog’ is. In de praktijk betekent dit dat het niet mee zal vallen om de eerste positie in de zoekresultaten te bereiken, hiervoor is een behoorlijke investering van tijd, geld en moeite nodig.
Het is daarom van belang om als SEO tekstschrijver ook rekening te houden met de bestaande concurrentie, in verhouding tot het budget dat er beschikbaar is. Grote webshops en multinationals kunnen ranken op veelal generieke termen, met ‘verzekeringen’ en ‘hypotheken’ als bekende voorbeelden van dure termen. Ook ‘horloge kopen’ is niet iets waar we ons als startende webshop op zouden moeten richten. We kunnen de term wel meenemen in de optimalisatie, maar de focus zou op basis van de concurrentie ergens anders moeten liggen.

Laaghangend fruit oppikken als SEO tekstschrijver

We kunnen ons in dit geval richten op het ‘laaghangend fruit’ door op zoek te gaan naar zoekwoorden die een lage concurrentie kennen, waardoor we veel sneller op een mooie positie binnen de zoekresultaten uit kunnen komen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld ‘nieuwe horlogemerken’, ‘horloge graveren’ en ‘replica horloge’. De tweede zoekwoordcombinatie zou overigens wel vragen om een aanvullende dienst, waar wellicht een kans ligt. Het aantal zoekopdrachten per maand voor de drie termen bedraagt, respectievelijk, 10, 210 en 170. Dit is beduidend lager dan de 2.900 op ‘horloge kopen’. Zouden er op basis van de zoekwoorden met een lage concurrentie echter 5 mensen een nieuw horloge kopen (5 van de 390 extra bezoekers, 1,3%), dan zou dat al een mooie stap betekenen in de maandelijkse omzet van de beginnende webshop.
Een meer uitgebreide blik op de Google Zoekwoordplanner laat bovendien zien dat een term als ‘Oozoo horloges’ een lage concurrentie kent, terwijl er maandelijks 5.400 mensen op zoeken. Doe er je voordeel mee, mocht je een horlogewebshop hebben of willen starten.

Target specifieke zoekwoorden

Het is de kunst om als SEO tekstschrijver of tijdens een zoekwoordonderzoek een balans te vinden tussen zoekwoorden met een (voldoende) hoog volume en een lage concurrentie. Maak bij voorkeur gebruik van een aantal zoekwoorden met weinig concurrentie, wat het scoren een stuk gemakkelijker maakt. Met name de meer specifieke zoekwoorden kennen vaak een lagere concurrentie, de ‘long tail keywords’ waar ik eerder al over schreef.