Patrick Wessels 07 juli 2015

Hoe kan een persbericht bijdragen aan de vindbaarheid van je website?

Lanceer je een nieuw product, sluit je dienstverlening goed aan bij onderzoek onder de bevolking of organiseer je binnenkort een bijzonder evenement? Persberichten bieden de mogelijkheid een communiqué vanuit je onderneming uit te brengen en bovendien aan je vindbaarheid te werken. Hoe breng je de beide doelen samen en waar dient een goed persbericht aan te voldoen?
Een persbericht is in principe niet de eerste keuze wanneer je wilt werken aan je vindbaarheid, het is echter wel mogelijk om hier als SEO tekstschrijver mee aan de slag te gaan. SEO teksten zien er anders uit dan die in een persbericht, dankzij de online publicatie hiervan en de bekendheid die je genereert heb je echter wel degelijk de mogelijkheid om je vindbaarheid te verbeteren.

Doel van een persbericht

Wanneer je een persbericht uit wilt brengen is het in ieder geval van belang om de doelstelling hiervan duidelijk voor ogen te hebben. Een persbericht vormt in eerste instantie geen commerciële uiting, je brengt een bericht uit waarmee je de pers input kunt bieden. Journalisten binnen redacties zijn op zoek naar nieuws, het is dus van belang om in die behoefte te voorzien. Wat dat betreft zijn bijvoorbeeld de volgende insteken mogelijk:

  • Onderzoek naar behoeften bij de doelgroep
  • Standpunt ten aanzien van een ontwikkeling of gebeurtenis
  • Aankondiging van een gebeurtenis

Zorg er in ieder geval voor dat een persbericht voldoende nieuwswaardig is; het is van belang om daadwerkelijk nieuws te brengen. Lanceer je een nieuw product of vind je jezelf de meest geschikte partij om bepaalde diensten aan te bieden? Dat is geen nieuws, waardoor de kans klein is dat journalisten het over zullen nemen. Dat is op die manier tevens belang voor je vindbaarheid, aangezien een nieuwswaardig bericht sneller opgepikt en gedeeld zal worden, waardoor je aan je algemene naamsbekendheid en je organische linkbuilding kunt werken.

Organische linkbuilding

Een persbericht vormt een uitstekend middel voor free publicity, mits je op de juiste wijze over de dunne scheidslijn loopt. Je dient niet (te) commercieel over te komen, de nadruk dient te liggen op het nieuws. Heeft de journalist vervolgens een link naar de website van je bedrijf of je webshop nodig om het artikel goed vorm te kunnen geven? Op die manier zorg je voor organische linkbuilding. Je vraagt niet om een link naar je pagina, in plaats daarvan creëer je een noodzaak waar een journalist haast niet omheen kan.
De link naar je website zorgt ervoor dat je vindbaarheid verbetert, Google zal je meer als een autoriteit binnen je vakgebied gaan zien. Wat dat betreft kan een persbericht goed bijdragen aan de vindbaarheid van je website, mits je een journalist weet te verleiden het ‘nieuws’ te plaatsen en je dat koppelt aan een link naar je website of webshop.

Blogartikelen door een SEO tekstschrijver

Heb je niet direct nieuws te brengen, maar wil je wel graag werken aan je vindbaarheid? Dan is het beter om gebruik te maken van SEO blogartikelen. Je kunt die je eigen website plaatsen, zodat je journalisten niet hoeft te verleiden het artikel te plaatsen. Uiteraard is het ook in dit geval van belang om waardevolle teksten te schrijven, al hoef je minder nieuwswaardig voor de dag te komen. Je kunt bijvoorbeeld je diensten tot in detail beschrijven of over de voordelen van een product vertellen. Je kunt een commercieel verhalen afsteken, mits je zorgt voor toegevoegde waarde voor de lezer door te spreken over de toepassingsmogelijkheden of specificaties waar hij of zij meer van wil weten.
Uiteraard kun je hiervoor gebruik maken van een SEO tekstschrijver, neem gewoon eens contact met me op voor een kennismaking of een vrijblijvende prijsopgave.