Patrick Wessels 21 juli 2015

SEO vertalen: online resultaat behalen in het buitenland

Deze tekst is verzorgd door Vertaalbureau Perfect
Een bedrijf beginnen in het buitenland? Het liefst wil je natuurlijk dat de klant je direct online kan vinden. Wanneer je op zoek gaat naar een product of dienst ga je immers eerst online zoeken. Zoekmachine optimalisatie voor het buitenland is complex. Je bent opgegroeid met de cultuur, de taal en met bepaalde normen en waarden van het land waar je vandaan komt. Wanneer je in het buitenland een bedrijf begint zijn dit soort vanzelfsprekendheden een stuk minder bekend. Wil jij graag een bedrijf in een ander land starten en online resultaat boeken? Lees dan verder.

SEO content

Naast de reguliere SEO-stappen die je doorloopt wanneer je een site goed vindbaar wilt maken, richt je je allereerst op het schrijven van goede content. Belangrijk is dat je de woorden die relevant zijn voor je klant, netjes in de teksten verwerkt. Probeer het profiel van je doelgroep zo compleet mogelijk in kaart te brengen, de tekst moet aansluiten op de behoeften van de klant. Zoek precies uit waar de doelgroep, per gebied behoefte aan heeft en waar het naar op zoek is. Pas vervolgens de SEO instellingen en de vertaling van je content hierop aan. Overdrijf het aantal zoekwoorden in je tekst niet, het is niet nodig om SEO teksten vol te stoppen. Maak strategische keuzes en zorg dat je content doelmatig en bruikbaar is.

Op termijn resultaat boeken

Het is belangrijk om een domeinnaam te vinden die de juiste extensie heeft en de afbeeldingen, meta- en title tags dienen goed te vertaald worden. Zorg dus dat je de woordkeuze van je doelgroep goed kent. Wees actief op social-media, maak effectief gebruik van landingpages en zorg dat je dit anders doet dan soortgelijke bedrijven, ga uit van veel concurrentie. Wees realistisch in je verwachtingen; SEO kost tijd. Lees je in over de activiteiten van Google en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen en veranderingen binnen het Google algoritme. Dit is de meest efficiënte en effectieve manier om resultaten te behalen. Zorg dat je de klant laat zien dat je expertise hebt. Maak je online activiteiten zo aantrekkelijk mogelijk en daarnaast makkelijk deelbaar.

Doe regelmatig aanpassingen

Cruciaal voor het boeken van online resultaat is, naast het kennen van je doelgroep, het gedetailleerd in kaart brengen van het gedrag van de bezoekers. Monitor de bezoekers van je site, stel doelen en pas waar nodig, doch regelmatig, je strategie aan om je online vindbaarheid optimaal te houden. Dit kan goed met behulp van Google Analytics, Ranktracker, Moz en tools als Xenu. Het is immers van groot belang om het gedrag van je klant goed voor ogen te hebben. Door middel van deze tools en programma’s kan je inspringen op kansen en zal duidelijk worden welke onderdelen van je website minder succesvol zijn. Deze kunnen vervolgens geoptimaliseerd worden. Regelmatig je content bijschaven en optimaliseren is van fundamenteel belang wil je succes in het buitenland behalen.

Leer je doelgroep kennen

Waar heeft jouw doelgroep in het buitenland écht behoefte aan? Deze behoeften wijken af van die van een Nederlandse klant. Houdt rekening met cultuur, temperatuur en bijvoorbeeld financiële verschillen. Doe een onderzoek naar het beoogde gebied, de inwoners en zorg dat je relevante gegevens tot je beschikking hebt. Neem deze gegevens mee tijdens het vertalen van je SEO teksten. Zorg dat je teksten waarde toevoegen en tot de verbeelding van je beoogde doelgroep spreken. Je moet de doelgroep en je klant kennen wil je inspelen op haar behoeftes. Probeer je dus zo goed mogelijk in de klant in te leven. Je streeft immers naar een consument die zich persoonlijk betrokken en aangesproken voelt. Een betrokken consument gaat sneller over tot actie en zal dus sneller een aankoop doen.
Om SEO in het buitenland écht goed te beheersen, is het kennen van de cultuur, de woordkeuze en je doelgroep zelf evident. Zorg dat je daadwerkelijk dichtbij je klant komt te staan. Wees vernieuwend en creatief naar je klant toe terwijl je binnen de mentaliteit van het bedrijf blijft werken. En, streef te allen tijde naar waardevolle content. Dan is er zeker ruimte voor online succes in het buitenland.