Patrick Wessels 04 augustus 2015

Zoekwoorden met een hoog volume? Check ook de concurrentie!

Een zoekwoordenanalyse helpt je veelgebruikte zoekwoorden te vinden (zoekvolume) en is daarnaast goed geschikt om de concurrentie in kaart te brengen. Een geslaagde SEO strategie hangt niet alleen af van optimalisatie op zoekwoorden waar veel mensen naar zoeken, het is uiteindelijk van belang om er daadwerkelijk goed op te scoren. Ben je actief binnen het MKB en verkoop je horloges, of help je klanten aan een goede hypotheek? Een generieke term als ‘horloges’ of ‘hypotheken’ heeft een hoog zoekvolume, de kans is echter groot dat er sprake is van een behoorlijke concurrentie. Zou je je alleen richten op het hoge zoekvolume en kom je onder de aandacht bij 0,5% van de gebruikers die doorklikt naar de 3e pagina met resultaten? Dan is de kans groot dat het je minder oplevert dan met een meer specifiek zoekwoord zoals ‘Armani horloge kopen in Utrecht’ of ‘hypotheken met advies in Drenthe’, waarmee je op de eerste pagina kunt verschijnen.

Optimalisatie als een SEO tekstschrijver

Wanneer je als SEO tekstschrijver aan de slag gaat is het van belang om een duidelijk doel te stellen, vaak zal die bestaan uit het optimaliseren van bestaande content of het schrijven van nieuwe tekst gericht op bepaalde zoekwoorden. Je wilt uiteindelijk een goede positie binnen de zoekresultaten behalen, het gaat niet uitsluitend om de optimalisatie van content. Je zou een website volledig kunnen optimaliseren voor een lastig generiek zoekwoord, indien de concurrentie te groot blijkt loop je het risico dat het z’n investering uiteindelijk nooit op zal leveren.
Het is daarom van belang om realistische doelen te stellen wanneer je SEO teksten schrijft of je voor de optimalisatie van bestaande content wilt zorgen. Hoe ziet de ‘markt’ om je heen eruit? Zijn er andere partijen met grote hoeveelheden SEO content, of bevind je je in een niche waar juist nog weinig sprake is van optimalisatie? Denk bovendien na over de meest koopgerichte zoektermen en probeer een specifieke combinatie te maken zodat je de intentie van een bezoeker beter kunt achterhalen. Blijkt dat andere partijen veel SEO content gebruiken en je daarin mee zal moeten? Het is geen probleem om je op de meest lastige zoekwoorden te richten, mits je daar goede redenen voor hebt en je de juiste tijdsspanne en investering gebruikt om daar realistisch aan te kunnen werken.
Een analyse van de concurrentie is wat dat betreft van groot belang, je kunt daar verschillende tools voor gebruiken. Het is allereerst een goed idee om gewoon eens een zoekopdracht te doen voor de termen waarvoor je de SEO teksten wilt (laten) schrijven. Kom je direct geoptimaliseerde content tegen op andere websites? Maken zij gebruik van specifieke landingspagina’s, hebben ze een blog en zien ook de meta beschrijvingen er netjes uit? Je kunt daarnaast gebruik maken van de Google Zoekwoordplanner. De planner geeft je een indicatie van het zoekvolume (per maand), naast een concurrentiescore. Die score wordt aangeduid als ‘laag, normaal of hoog’. Wil je een meer specifiek getal zien? Exporteer dan de zoekwoorden die je wilt gaat gebruiken, als CSV- of Excel-bestand. Je krijgt dan een score tussen 0 en 1 te zien, waarbij een lagere waarde op een lagere concurrentie duidt. Ten derde kun je gebruik maken van tools zoals SEO Quake, een gratis tool waarmee je de concurrentie nog beter in kaart kunt brengen.

Specifieke landingspagina’s en diepgaande SEO blogartikelen

Zodra je een beeld hebt van de concurrentie binnen de markt kun je gaan werken aan je SEO teksten. Wil je er als SEO tekstschrijver voor zorgen dat je de specifieke zoekwoorden op een organische wijze in je teksten kunt integreren? Dan is het verstandig om gebruik te maken van specifieke landingspagina’s en diepgaande SEO blogartikelen. De landingspagina’s kun je gebruiken voor de meer ‘statische’ onderwerpen, die haast tijdloos zijn en ook na enige tijd interessant blijven.
Wil je SEO teksten maken op basis van klussen die je hebt uitgevoerd, orders die je kreeg of andere ontwikkelingen binnen de markt? Je kunt dan gebruik maken van diepgaande SEO blogartikelen. Je hebt dan de mogelijkheid om meer actueel te schrijven, na verloop van tijd ‘zakken’ de artikelen als het ware weg. Je zorgt er als SEO tekstschrijver op die manier voor dat je de specifieke zoektermen op een organische manier kwijt kunt, terwijl je waardevolle informatie overbrengt op je publiek. Je bent van toegevoegde waarde voor je bezoekers, terwijl je daarnaast op organische wijze aan de vindbaarheid van je website kunt werken.
Zorg er in ieder geval voor dat je goed weet hoe de concurrentie eruit ziet en met welke termen je daadwerkelijk iets kunt bereiken. Vervolgens kun je zelf met de teksten aan de slag, of kun je gebruik maken van een SEO tekstschrijver. Vragen over de concurrentie-analyse of hoe je vervolgens de vertaalslag maakt naar goede SEO teksten? Neem gewoon eens contact op.