Patrick Wessels 25 juli 2016

Hoe spendeer je een budget van bijna 44 miljard dollar aan succesvolle content marketing?

Content marketing kende in Amerika al in 2013 een budget van bijna 44 miljard dollar, er zijn enorme bedragen beschikbaar. Het is uiteraard van belang om dat budget op de juiste wijze in te zetten, zodat die investeringen zich ook daadwerkelijk terugbetalen. Hoe je daar effectief voor kunt zorgen? De volgende 4 stappen helpen je om succesvol gebruik te maken van content marketing om je vindbaarheid (SEO) te verbeteren.

Onderzoek naar zoekwoorden

Goede SEO teksten vragen om gedegen onderzoek naar de belangrijke zoekwoorden. Dat gaat verder dan simpelweg het bepalen van de zoekwoorden waarop de meeste mensen zoeken. Een hoog volume is prettig wanneer je een ruim budget hebt en je daar langere tijd in wilt investeren. Ook op de korte termijn resultaat boeken of werken met een kleiner budget? Houd dan ook de concurrentie in de gaten en zoek bijvoorbeeld naar geschikte long-tail zoekwoordcombinaties.
Bovendien kun je voor een zoekwoordonderzoek zowel gebruik maken van de Google Zoekwoordplanner, UberSuggest en bijvoorbeeld de Google Suggesties. Op die manier vind je een breed palet aan geschikte zoekwoorden, waar je vervolgens een keuze uit kunt maken.

Onderwerpen bepalen

Zodra je de lijst met zoekwoorden compleet hebt wordt het tijd om de onderwerpen voor de SEO teksten te gaan bepalen. Zorg ervoor dat je de zoekwoorden groepeert rondom verschillende thema’s of onderwerpen. Zoektermen als [SEO tekstschrijver], [SEO teksten] en [SEO teksten schrijven] hebben sterk met elkaar te maken en zijn dus goed te combineren.
Je zorgt er daarmee voor dat je de teksten op je website optimaliseert voor complete onderwerpen, waarbij je voor een logische semantische samenhang tussen de verschillende termen zorgt. Spreek je over een mooi horloge waarvoor je een productpagina of een blogartikel schrijft? Spreek dan over de kast, het bandje, de wijzers, de materialen en bijvoorbeeld de afmetingen. Zoek de zoektermen rondom dit thema bij elkaar om een goede basis voor de SEO teksten neer te zetten.

Hoogwaardige SEO teksten schrijven

Vervolgens is het van belang om de SEO teksten daadwerkelijk te gaan schrijven. Richt je op de hoge kwaliteit van de content, door informatie te presenteren waar de lezer daadwerkelijk wat aan heeft. Het is bijvoorbeeld een goed idee om eens te kijken naar de specificaties van producten, de vragen die binnenkomen bij de klantenservice en gebruiksvoorbeelden van producten of diensten.
Zodra je de content eenmaal hebt staan kun je er SEO teksten van maken door ze de optimaliseren. Zorg ervoor dat de URL van de pagina het belangrijkste zoekwoord bevat. Verwerk die ook in de alt-tag van de afbeelding, in de tekst zelf en bijvoorbeeld in de H2-headers. Zorg voor een pagina die snel laadt, die mobielvriendelijk is en die uitsluitend unieke content bevat. Het zijn enkele van de belangrijke vormen tot on-page optimalisatie. Een SEO tekstschrijver kan je daar uiteraard goed bij helpen.

Delen via de verschillende kanalen

Tenslotte is het van belang om de content die je publiceert vervolgens te promoten. Je kunt dat doen via verschillende kanalen, zoals de sociale media. Content marketing kan niet zonder een goede strategie voor de sociale media dus stem de beide onderdelen goed op elkaar af.
Op die manier doe je onderzoek naar de belangrijkste zoekwoorden, groepeer je die aan de hand van de actuele Google-richtlijnen en schrijf je vervolgens hoogwaardige content. Je optimaliseert die content en zorgt via verschillende kanalen voor meer publiciteit, zodat je succesvol gebruik kunt maken van het (ruime) budget voor content marketing.