Patrick Wessels 29 oktober 2018

Hoe vaak indexeert Google jouw webpagina’s? [+ tool]

Google crawlt doorlopend nieuwe en bestaande webpagina’s, op zoek naar updates. Het is praktisch onmogelijk om iedere bestaande pagina iedere dag opnieuw te controleren op updates. De zoekmachine heeft daarom een slim algoritme ontwikkeld, dat vaststelt hoe vaak welke pagina gecontroleerd moet worden op updates.

Een belangrijk inzicht in de werking van Google als SEO tekstschrijver, bijvoorbeeld om in te schatten hoe snel nieuwe pagina’s effect kunnen hebben. Online autoriteit en relevante teksten zijn de sleutel naar succes, maar pas op het moment dat Google die indexeert.

Tegen overbelasting van jouw server

Tijdens een Google Hangout werd een specialist van Google gevraagd hoe vaak de zoekmachine pagina’s opnieuw indexeert. In dit geval ging het om een pagina die het kenmerk ‘noindex’ was meegegeven, om die uit de zoekresultaten te verwijderen. Dat duurde een aantal maanden.

Google houdt bijvoorbeeld bij hoe vaak er nieuwe content wordt geplaatst en hoe vaak er veranderingen plaatsvinden.

John Mueller van Google antwoordde als volgt:
“I think the hard part here is that we don’t crawl URLs with the same frequency all the time. So some URLs we will crawl daily. Some URLs maybe weekly. Other URLs every couple of months, maybe even every once half year or so.”

Hij geeft aan dat de zoekmachine sommige pagina’s dagelijks opnieuw indexeert, anderen eens per week en sommigen maar eens in het half jaar. De zoekmachine wil op die manier overbelasting van jouw server voorkomen, en de werkzaamheden zelf zo efficiënt mogelijk inrichten. Hij voegde aan zijn antwoord toe:
“So in particular if you do things like site queries then there’s a chance that you’ll see those URLs that get crawled like once every half year. They’ll still be there after a couple of months.”

Daardoor kan het soms lang duren voordat nieuwe content beschikbaar is in de zoekmachine of oudere content niet meer zichtbaar is. Google houdt bijvoorbeeld bij hoe vaak er nieuwe content wordt geplaatst en hoe vaak er veranderingen plaatsvinden. Op basis daarvan worden webpagina’s gecategoriseerd, om de pagina’s met de meeste wijzigingen het vaakst opnieuw te indexeren. Zo slaagt Google erin om Twitter-updates meteen in de zoekresultaten weer te geven, terwijl een wijziging op een veel oudere pagina pas veel later zichtbaar wordt.

Houd er dus rekening mee dat wijzigingen op jouw website niet altijd meteen zichtbaar zijn in de zoekresultaten.

Pagina’s opnieuw laten indexeren

Heb je een website waar je lang niets aan hebt gedaan en ben je van plan om samen met een SEO tekstschrijver aan de vindbaarheid te gaan werken? Dan kan het geen kwaad om Google ervan op de hoogte te brengen dat er nieuwe content beschikbaar is of dat er pagina’s gewijzigd zijn. Dat kan bijvoorbeeld met de Google URL Inspection Tool. Met die tool voorkom je eenvoudig dat het maanden moet duren voordat Google doorheeft dat er iets gewijzigd is.

Tip: gaat het om veel nieuwe pagina’s of veel nieuwe content op bestaande pagina’s? Dan kun je Google vragen de complete website opnieuw te indexeren, door de nieuwe sitemap te uploaden.

Houd er dus rekening mee dat wijzigingen op jouw website niet altijd meteen zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Gebruik de Google URL Inspection Tool of een nieuwe sitemap als je snel wijzigingen door wilt geven, bijvoorbeeld als je werkt aan de vindbaarheid. Nieuwe content en gewijzigde content heeft dan veel sneller effect op de zoekresultaten.

Samen aan de slag met de vindbaarheid van jouw website? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.