Patrick Wessels 22 september 2015

Hoe ver kom je met SEO teksten als je de technische kennis mist?

Tijdens Whiteboard Friday ging Rand Fishkin van SEOmoz onlangs in op de technische kennis die je als volwaardige SEO nodig hebt, wanneer je meer wilt doen dan met tekst werken aan je zoekmachine optimalisatie. Hij gaf terecht aan dat het artikel van Jayson DeMers voorbij ging aan het feit dat SEO’s diverse vormen van technische kennis nodig hebben om een goede analyse te kunnen maken van de huidige situatie op een website, om op basis daarvan advies te geven over wat eraan schort en hoe het beter kan. Toch is het als SEO wel degelijk mogelijk om ook zonder technische kennis van toegevoegde waarde te zijn, net als wanneer je effectief aan SEO teksten wilt werken zonder dat je je daar volledig in specialiseert.

Goede teksten en rijke content

Zoals DeMers in zijn artikel terecht aangeeft is het als SEO tekstschrijver vooral van belang om goede teksten en rijke content te creëren. Het klopt dat dit wat vage termen zijn, maar het is uiteindelijk de waardevolle content voor bezoekers die Google uiteindelijk het best zal waarderen. Dat is logisch, omdat Google hard werkt aan een algoritme dat uiteindelijk optimaal waardeert waar bezoekers het meest aan hebben. Zo ver is Google op dit moment nog niet, maar de zoekmachine is er door de jaren heen in geslaagd een algoritme samen te stellen dat keyword stuffing, duplicate content en andere vormen van SEO-spam steeds beter weet te herkennen. Het is op basis daarvan mogelijk om de meest waardevolle websites beter te waarderen, iets waar Google bovendien nog doorlopend aan werkt.
Hoe creëer je goede teksten en rijke content, zonder dat je als SEO beschikt over diepgaande technische kennis? Het is verstandig om je bezoeker een inhoudelijk verhaal te vertellen, zonder dat je vervalt in technische termen of jargon. Probeer het verhaal zo helder mogelijk over te brengen en simplificeer waar mogelijk. Je zal merken dat je op die manier niet om het belangrijkste zoekwoord heen komt, dit is vaak het onderwerp van je tekst. Daarnaast zal je subonderwerpen aansnijden, waardoor ook de aanverwante zoekwoorden in je tekst terecht komen. Het resultaat? Een prima SEO tekst waarvoor je voldoende hebt gehad aan je vakinhoudelijke kennis. Vind je het lastig om die kennis op een aantrekkelijke manier te beschrijven? Dan heb je geen gebrek aan SEO technische kennis, het is dan van belang een SEO tekstschrijver te vragen jouw steekwoorden of hakkelige verhaal uit te werken tot een overtuigende (web)tekst.
Het is daarnaast verstandig om afbeeldingen of video’s bij je geschreven content aan te bieden. Je zorgt er daarmee voor dat er meer rijke content ontstaat. Een foto zegt meer dan 1.000 worden en met een video zorg je er binnen enkele seconden tot minuten voor dat je een helder verhaal kunt overbrengen. De grafische middelen dragen bij aan de begrijpelijkheid voor de doelgroep, waardoor Google ook deze vormen van content uitstekend waardeert. Hier heb je opnieuw geen SEO technische kennis voor nodig, het creëren van rijke content kun je ook zonder dat je weet hoe je rel=canonical links toepast en zonder dat je weet hoe je in de HTML-code van een website na kunt gaan welke onderdelen van de pagina de crawler wellicht moeilijk kan benaderen.

SEO analyse van een website

Waar heb je als SEO dan de technische skills voor nodig? Rand Fishkin beschrijft in zijn whiteboard presentatie de volwaardige SEO, die content creëert en daarnaast zorgt voor vakkundige analyses van bestaande websites. Wil je op een website nagaan waar het aan schort en hoe je de vindbaarheid kunt verbeteren? Wil je uitzoeken hoe het komt dat Google bepaalde content niet indexeert? Zodra je wilt adviseren over het migreren van bestaande content of je meer wilt vertellen over de mogelijkheden om een website vanuit de broncode voor SEO te optimaliseren heb je daar technische kennis voor nodig.
Het is wat dat betreft verstandig om een SEO specialist met voldoende technische kennis uit te nodigen op het moment dat je de website wilt laten analyseren of je die vanaf de grond goed op wilt bouwen. Staat de website technisch al overeind of is je vindbaarheid in orde en zoek je vooral naar mogelijkheden om je vindbaarheid verder te verbeteren door de activiteiten uit te breiden? Je kunt gebruik maken van gerichte landingspagina’s en blogartikelen, zonder dat je daar technische SEO kennis voor nodig hebt.

SEO teksten als landingspagina’s of blogartikelen

Met name landingspagina’s en SEO blogartikelen hebben een relatief eenvoudig karakter, je kunt die zelf creëren zonder dat je over al teveel technische kennis beschikt. Staat de website in een CMS als WordPress of Joomla? Indien je met Word en je computer in het algemeen om kunt gaan kun je uit de voeten met deze Content Management Systemen. Een plugin als de SEO plugin van Yoast helpt je op weg om paginag’s te optimaliseren en bijvoorbeeld de meta tags op de juiste manier in te stellen.
Wat dat betreft kun je als SEO goed uit de voeten zonder dat je technische kennis hebt, mits je het beperkt tot het uitvoeren van gemaakte plannen op basis van een grondige analyse. Wil je zelf aan de slag met SEO teksten en er daarmee voor zorgen dat je de vindbaarheid op bepaalde specifieke of juist algemene zoekwoorden kunt verbeteren? Je kunt uitstekend zelf SEO content creëren en zorgen voor video’s of afbeeldingen bij tekst. Zodra je dieper de broncode van een website in wilt of je te maken krijgt met uitdagingen om websites samen te voegen of pagina’s te migreren wordt het tijd om daar een technisch wonder voor in te schakelen. Benieuwd waar ik je mogelijk mee kan helpen of wil je het schrijven graag uitbesteden aan een SEO professional? Neem contact met me op, ik hoor graag van je!