Patrick Wessels 29 september 2015

Zet een SEO tekstschrijver de reacties aan op een blog?

Schrijf je blogartikelen of ben je dit van plan en denk je na over de mogelijkheid tot reageren voor je bezoekers? Zet je die optie aan of uit en wat zijn de overwegingen? Hoe gaat een SEO tekstschrijver daar mee om, wat is de toegevoegde SEO waarde van reacties? Het is vooral van belang om na te denken over de insteek van blogartikelen, het doel dat je voor ogen hebt en de verwachtingen ten aanzien van het publiek dat je site bezoekt of zal gaan bezoeken.
Een blogsectie met diverse artikelen waarbij de teller keurig ‘0 reacties’ aangeeft draagt niet bij aan je autoriteit, terwijl de onmogelijkheid tot reageren bezoekers kan frustreren wanneer ze wel graag wat kwijt willen. Hoe maak je hierin de juiste keuze? Het is als SEO tekstschrijver vooral verstandig om na te gaan in hoeverre eventuele reacties kunnen bijdragen aan je zoekmachine optimalisatie.

SEO blogartikelen om een publiek op te bouwen

Gebruik je de blogartikelen vooral om een publiek op te bouwen, bijvoorbeeld door SEO teksten te schrijven over vragen waar veel klanten of lezers mee zitten? Er is dan sprake van een informatief blog, waarmee je informatie overbrengt die bezoekers helpt om bijvoorbeeld een juiste productkeuze te maken. Indien je puur adviseert is de kans klein dat veel bezoekers de wens hebben om te reageren. Het zou kunnen dat ze je bedanken voor het advies, maar er is weinig sprake van toegevoegde waarde voor andere bezoekers of je vindbaarheid. De kans is immers klein dat er user-generated SEO content ontstaat, reacties die toevallig de zoekwoorden bevatten die van belang zijn zullen zeldzaam zijn.
Bovendien is de kans groot dat je nog niet direct duizenden bezoekers op je blog kunt verwachten, het bezoek zal relatief beperkt zijn. Als je met name specifieke long-tail zoekwoorden gebruikt voor de onderwerpen die je beschrijft zullen daar vooral op de lange termijn bezoekers op afkomen, het aantal bezoekers per dag, per week of per maand zal relatief laag zijn. De artikelen zullen over een heel jaar nieuwe bezoekers (en klanten) trekken, maar niet in een mate die vraagt om de mogelijkheid tot reageren.
Het is in die gevallen dus geen probleem om de mogelijkheid tot reageren uit te zetten. Sterker nog, je voorkomt daarmee dat met de blogartikelen pijnlijk duidelijk wordt dat de engagement op de site (nog) beperkt is, dat er vooral sprake is van een informatievoorziening die door middel van SEO teksten bijdraagt aan je zoekmachine optimalisatie. Dit is overigens ook de reden dat het op mijn eigen blog niet mogelijk is om een reactie achter te laten. Bijkomend voordeel in mijn geval: geïnteresseerde lezers reageren via het contactformulier. Dit maakt het mogelijk om direct met hen aan de slag te gaan.

Levendige discussie onder een artikel

Hoe kunnen reacties aan de andere kant juist wel bijdragen aan je vindbaarheid? Uit de onderzoeken naar Ranking Factors door bijvoorbeeld Moz blijkt dat de sociale media invloed hebben op de vindbaarheid, een ‘buzz’ aldaar geeft Google immers aan dat er online iets speelt dat blijkbaar de interesse van gebruikers wekt. Daarnaast verhoogt een levendige discussie onder een artikel de kans op het organisch opbouwen van links. Ga maar na, zou je eerder linken naar een artikel met een eenzijdige informatiestroom of een artikel waarop er op levendige wijze gediscussieerd wordt en waar sprake is van meerdere perspectieven vanuit verschillende lezers? Indien het gaat om artikelen met een groot aantal lezers en de kans op reacties groot is verdient het een aanbeveling om de mogelijkheid tot reageren in te schakelen. Dit draagt bij aan de vindbaarheid en zorgt er bovendien voor dat anderen net als jij hun kennis en inzichten kunnen delen.
Daarnaast ontstaat er waarschijnlijk user-generated SEO content, omdat een ieder die inhoudelijk reageert min of meer dezelfde zoekwoorden of nauw verwante synoniemen zal gebruiken. Dat betekent dat Google tijdens het indexeren automatisch merkt dat er sprake is van een waardevol artikel over een bepaald onderwerp.
Zet een SEO tekstschrijver de mogelijkheid tot reageren dus aan op een blog? In eerste instantie en bij een vooral informatief blog niet. Op het moment dat de blogartikelen een groter bereik krijgen is het de moeite waard dit juist wel te doen, net als wanneer er sprake is van meer opiniërende artikelen waarbij de reacties van lezers bijdragen aan een levendig artikel dat de kans op organische linkbuilding vergroot.