Patrick Wessels 24 februari 2025

Krachtige copywriting: 3 manieren om in minder dan tien tellen te tonen wat je aanbiedt

Of sneller nog zelfs, omdat je online vaak maar een paar seconden de tijd krijgt. Hoe breng je dan over wat je doet, op een manier die nieuwsgierig maakt? Jouw unieke aanbod kun je delen in een headline en bijvoorbeeld een ondertitel, of met een video of een checklist.

Welke vorm je kiest staat vrij. Er leiden meerdere wegen naar Rome, afhankelijk van wat je wilt overbrengen en waar jouw doelgroep naar zoekt. Test en experimenteer. En bekijk bijvoorbeeld de succesvolle concurrentie. Dan herken je vast de drie manieren om binnen een paar tellen over te brengen wat je aanbiedt.

Drie vormen van krachtige copywriting

Benieuwd hoe concurrenten dat doen?
Ze gebruiken bijvoorbeeld:

Een headline met een ondertitel
Vergelijk het met de bedrijfsnaam en een slogan. Je gebruikt de headline om de aandacht te trekken, waarna de ondertitel toelichting geeft.

Bij mij zou het zijn:

SEO tekstschrijver
Jouw website hoger in Google

Een headline met een video

Heb je meer te vertellen, maar moet je daarvoor de aandacht trekken? En die vasthouden?
Gebruik een headline met daaronder een (animatie)video. Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden, dus tel uit je winst als je kiest voor video.

Denk bijvoorbeeld aan een uitleganimatie, waarin je kort uitlegt wat je precies aanbiedt of hoe het werkt. Of neem de belangrijkste bezwaren weg, door die te benoemen en daarna te weerleggen.

Een headline met een checklist

Of gebruik een headline en toon vervolgens een checklist.
Dat kan zowel in positieve als in negatieve zin.

Bij mij zou een positieve checklist bijvoorbeeld bevatten:

  • Meer organische bezoekers op jouw website
  • Volgens een contentplan: structureel beter vindbaar
  • 15+ jaar ervaring: jouw vindbaarheid in vertrouwde handen

Een negatieve checklist zou ook kunnen:

  • Als het niet lukt om hoger in Google te komen
  • Omdat je niet weet waar te beginnen (of hoe verder te gaan)
  • Om cowboys en beloofde gouden bergen te vermijden

Je kunt de checklist zelfs toepassen om bezoekers meteen te laten checken of ze bij je passen.
Beschrijf dan een paar eigenschappen van jouw ideale klanten. En een paar eigenschappen van klanten waarvan je juist niet graag werkt. Wie zich er op de juiste manier in herkend voelt zich op z’n plek en gewaardeerd, dus neemt contact met je op.