Patrick Wessels 10 maart 2025

Sterke SEO teksten: 5 manieren om links te verzamelen binnen jouw branche

Je wilt sterke backlinks verzamelen, die bovendien relevant zijn voor jouw website. Maar, hoe pak je dat aan? Concurrenten zitten er niet op te wachten om naar je te linken. En ook andere websites binnen de branche zijn misschien kritisch. Toch zijn er minimaal 5 manieren waarop dat wel lukt.

Als SEO tekstschrijver schrijf je natuurlijk de sterkste content. Maar, een paar waardevolle en relevante backlinks gaan je helpen om sneller resultaat te bereiken. De links zijn bijvoorbeeld relevant wanneer ze komen van websites met een vergelijkbaar onderwerp. Dus, van websites bij jou uit de branche. Als je het creatief aanpakt kun je zelfs die websites motiveren om een link naar jouw website te plaatsen. 

5 creatieve manieren voor linkbuilding

Om links te verzamelen van websites binnen de branche zal je het creatief moeten aanpakken. Zij zijn waarschijnlijk kritisch op je verzoek, dus zorg ervoor dat je meerwaarde biedt.

Deze 5 manieren hebben zich in het verleden bewezen:

  1. Doe een controversieel onderzoek
    Steeds meer bureaus bieden het aan klanten aan, en niet zonder reden. Als je een (kleinschalig) onderzoek uitvoert dat impact maakt is de kans groot dat anderen daar naar willen linken. Onderzoek een controversieel onderwerp binnen jouw branche, waar anderen zich liever niet aan branden. Deel de resultaten vervolgens met vakmedia of bloggers binnen jouw niche. Durf de vragen te stellen die anderen liever laten liggen, om de kans groter te maken dat het nieuwswaardig wordt.
  2. Organiseer een expert roundup
    Of pak het precies andersom aan, door experts binnen de branche te benaderen. Vraag ze om deel te nemen aan een expert roundup. Daaraan kun je zelf deelnemen, maar het is eigenlijk zelfs beter om dat niet te doen. Bied hén het podium. Stel ze een specifieke vraag over hun vakgebied. De kans is groot dat de experts hun ideeën of visie delen. Vervolgens neem je die antwoorden op in een artikel. De kans is groot dat ze daar naar willen linken. 
  3. Creëer een resource hub
    Hebben collega’s binnen de branche al tools, gidsen of zelfs boeken geschreven? In een resource hub kun je die onderdelen verzamelen. Het wordt een one-stop-shop voor geïnteresseerden. Vraag experts of je hun gids of tool mag opnemen. Of beter nog, neem de gids of tool op en breng ze er daarna van op de hoogte. De kans is groot dat een deel van hen er naar zal linken, om hun bezoekers aan te geven dat ze deel uitmaken van de ‘hub’. 
  4. Herstel verloren links
    Misschien had je eerder al links vanaf relevante websites binnen de branche. Dan is het zonde om die niet te herstellen. Gebruik een tool zoals Ahrefs of Google Search Console om te achterhalen welke links je in de loop der tijd bent verloren. Benader de websites die eerst wel naar je linkten, maar nu niet meer. De kans is groot dat ze dit opnieuw willen doen. 
  5. Maak een infographic (of een widget)
    Ten slotte, probeer het met de traditionele infographic of met een interactieve widget. AI-tools zoals ChatGPT kunnen je daarbij helpen en dankzij Canva hoef je er geen designer meer voor te zijn. Gebruik de data uit het onderzoek uit stap 1. Of deel inzichten vanuit de gidsen, tools of andere resources die collega’s ontwikkelden. Breng het samen en zorg voor een visueel aantrekkelijke presentatie. Dan is de kans groot dat anderen daar weer naar willen linken. 

Uiteindelijk wil je vooral zoveel mogelijk waarde toevoegen, met de creatieve manieren die je bedenkt. Hoe waardevolle het voor de ander is, hoe groter de kans dat het een backlink oplevert. En daarmee ben jij als SEO-tekstschrijver voor je SEO-teksten dan weer geholpen.