Krachtige copywriting: doe de 5 seconden-test
Na een brainstorm heb je een aantal ideeën. Die beoordeel je en werk je eventueel uit. Tot een plan met één of meerdere ideeën. Maar, hoe weet je of die het daadwerkelijk goed zullen doen? Daarvoor kun je de 5 seconden-test gebruiken.
Het is een test om te controleren of een lezer snel genoeg begrijpt wat je precies bedoelt of wat je van iemand verwacht. Als het binnen 5 seconden niet duidelijk is loop je het risico dat een lezer wegklikt. En op zoek gaat naar een alternatief.
Toon het artikel, de slogan of de kop
Heb je een artikel geschreven, een slogan bedacht of een kop opgesteld?
Let deze voor aan iemand die totaal niet weet waar je mee bezig bent geweest.
Toon diegene wat je hebt gemaakt, voor maximaal 5 seconden.
Vraag daarna wat diegene denkt dat jij aanbiedt. Of wilt verkopen.
Klopt het (ongeveer) met wat je van plan bent? Dan ben je op de goede weg.
Vraag jouw proefpersoon eventueel wat je te bieden hebt en waarom hij of zij denkt dat het wel of niet interessant is voor diegene. Daar ga je een hoop relevante informatie uit kunnen halen.
Verbeter en probeer het opnieuw
De kans is groot dat degene die je uitkiest niet meteen door heeft wat je precies bedoelt.
Daarom gebruik je de feedback, om de opzet vervolgens te verbeteren. Tot je merkt dat iemand die het aanbod 5 seconden ziet wel meteen door heeft waar het om gaat.
Voor belangrijkste stukken content of copy zal je merken dat je na ongeveer 5 personen (en dus 4x feedback verwerken) de sterke copy te pakken hebt. Zo kom je tot de krachtige copywriting die het verschil maakt.
Tip: lastig om 5 personen te vinden die er blanco naar willen kijken?
Vraag het ChatGPT of een andere AI-tool. Ook die kan je prima feedback geven.