Patrick Wessels 09 september 2024

Krachtige copywriting: laat blijken voor wie je aanbod niet bedoeld is

Heel belangrijk: beschrijf letterlijk voor wie jouw aanbod bedoeld is. Of andersom, laat blijken voor wie het in principe niet bedoeld is. En natuurlijk mag iedereen een aanvraag doen of je product kopen, maar hoe scherper je de keuze maakt hoe beter. Als je durft te kiezen, zal je merken dat klanten veel makkelijker bestellen.

Wat dat betreft is ‘iedereen tussen 18 en 85 jaar’ geen doelgroep, maar slechts een (kansloze) wens. En ook ‘mannen tussen de 32 en 45 jaar’ is geen doelgroep, maar slechts een demografische selectie.

Als je merkt dat je het moeilijk vindt om krachtige copywriting te maken voor een specifieke doelgroep, draai het dan om. Probeer groepen uit te sluiten, zodat je steeds verder tot de kern komt.

Bied niets aan voor iedereen

De meeste marketeers en bedrijfseigenaren zouden het liefst alles aan iedereen verkopen. Of in ieder geval hun aanbod, aan iedereen. Want iedereen is welkom. En waarom zou je je beperken tot een specifieke (kleine) doelgroep?

Toch is dat een denkfout. Als je iets aanbiedt voor iedereen kun je je daarmee niet onderscheiden. Dus val je niet op, zeker niet met het huidige enorme aanbod in de meeste branches.

Verwar de doelgroep niet met de toestemming om jouw aanbod te kopen. De doelgroep bepaalt slechts de focus. Dus als iemand buiten die doelgroep zich toch aangesproken voelt, kan diegene gewoon bij je bestellen. 

Verwacht niet dat de lezer het ‘wel snapt’

Ik wil mijn diensten als SEO tekstschrijver aanbieden aan professionals en bedrijven die een specialist zoeken. Dus die geen marketingbureau zoeken. En ik schrijf ook niet voor mensen die graag willen weten waar de afkorting SEO eigenlijk voor staat. Ik schrijf teksten, en geef geen SEO-trainingen.

Zo’n focus kun je laten doorschemeren op de website en in communicatie, maar het is een misvatting dat iedereen dat waarschijnlijk ‘wel snapt’.

Daarom werkt het veel beter als je helder communiceert. Dus aangeeft dat je SEO teksten schrijft voor professionals die een specialist zoeken. In plaats van een marketingbureau. 

Laat er geen misverstand over bestaan voor wie jij jouw diensten of producten aanbiedt. Zoals Parship, dat sinds jaar en dag communiceert om er vooral voor ‘hoger opgeleiden’ te zijn. Kristalhelder, dus krachtige copywriting.