Sterke SEO teksten: controleer met deze 3 gratis tools welke website-links niet meer werken
Google wil bezoekers de beste gebruikerservaring bieden, dus links die je toepast moeten werken. Dat geldt voor interne links en voor externe links, in de SEO teksten die je schrijft. Maar, hoe controleer je of het allemaal nog werkt? Als je 3 jaar verder bent en tientallen blogs hebt geschreven? Daar zijn een paar handige tools voor.
Als een link niet meer werkt registreert Google die als een ‘broken link’. Dat is dubbel zonde, omdat jouw bezoeker de link niet meer kan gebruiken én Google het ziet als een zwakte voor SEO. Dus, het schaadt de waardering van jouw pagina en indirect die van de hele website.
3 tools om te controleren welke links niet meer werken
Natuurlijk kun je handmatig controleren of alle links nog werken. Je opent het artikel, klikt de links aan en bekijk of het allemaal nog werkt.
Zodra het aantal pagina’s toeneemt helpen deze tools:
- Broken Link Checker
De tool is gratis te gebruiken en controleert welke links op jouw website eventueel niet meer werken. Vul het domein van jouw website in op de homepage. In het volgende scherm vul je een Security Code in, om daarna te starten. Kies voor ‘Report all occurrences of each dead link (may be slower)’ als je het meest uitgebreide rapport wilt. - Dead Link Checker
Ook deze tool kun je gewoon gratis gebruiken. Op de homepage vul je jouw domein in. Vervolgens kies je voor ‘Whole website’, als je de hele website wilt checken. Je vult ook hier een Security Code in, waarna je kunt starten. - Screaming Frog SEO Spider
Met deze tool kun je tot 500 pagina’s op je website gratis checken. Wil je meer controleren? Dan heb je de betaalde versie nodig om na te gaan welke links op jouw pagina’s mogelijk niet meer werken.
Wat moet je doen met broken links?
Is er sprake van broken links? Het is belangrijk om die links aan te passen. Dat wil zeggen, je past ze aan naar de juiste URL, zodat ze weer gaan werken. Of je haalt de links uit de tekst.
Zorg ervoor dat er geen foutcode (404 Not found, 403 Forbidden, etc.) ontstaat zodra je de link aan zou klikken. Als je ervoor zorgt dat alle links werken levert dat het beste resultaat op voor je SEO teksten.