Patrick Wessels 27 januari 2025

Krachtige copywriting: schrijf volgens de pure propositie-formele

Maak het vooral niet moeilijker dan nodig, als je overtuigend wilt schrijven. De meest krachtige copywriting gebruikt daarom bijvoorbeeld de pure propositie-formule.

Benieuwd naar de formule?
Die luidt als volgt:

Ik help [doelgroep/niche/publiek] om [te bereiken/op te lossen] door [product/dienst].

Dus,
ik help bedrijven die meer organische bezoekers willen om hoger in Google te komen, door als
SEO-tekstschrijver zoekwoordenonderzoeken te doen, contentplannen te maken en SEO-teksten te schrijven. 

Is dat niet te makkelijk?

Nou, het is inderdaad de basis om mee te starten. Je zal er waarschijnlijk niet mee eindigen, maar het is een goed begin. Door jouw missie terug te brengen naar de pure propositie-formule dwing je jezelf om na te denken over wat je werkelijk doet. En wat dat oplevert, voor welke doelgroep of niche.

Bedenk je vervolgens iets beters?
Of kom je bij concurrenten een andere insteek tegen?

Vraag je steeds kritisch af of die uitleg beter uitlegt wat je doet en voor klanten kan betekenen, dan de pure propositie-formule. Test dat bij voorkeur ook bij anderen, die jouw aanbod nog niet kennen. Snappen ze wat je doet en bedoelt? Of hebben ze meer aan de eenvoudige formule die het simpel houdt?

Jouw doel is om krachtig, kort en bondig te schrijven.
Dat is copywriting die het verschil maakt, dus ook als je jouw eigen missie opstelt.

Gebruik het bij opdrachten

Gebruik de formule ook bij klanten en opdrachten, om vast te stellen wat ze precies doen of aanbieden. Pas als je het op deze manier terug kunt brengen naar de kern begrijp je werkelijk waar het om gaat.

Vanuit die kern breng je makkelijker over wat je wilt vertellen, aan jouw publiek, doelgroep of niche. Door jezelf te dwingen eenvoud toe te passen, voorkom je dat het voor de lezer te ingewikkeld wordt.

Dus, toegepast op mijn blogartikelen:

Ik help iedereen die beter wil worden in krachtige copywriting om praktische technieken te leren door daar blogartikelen over te schrijven en publiceren.