Patrick Wessels 13 januari 2025

Sterke SEO teksten: onderzoek waar collega’s naartoe linken

Beter goed gejat, dan slecht verzonnen. Dat geldt eigenlijk nooit binnen SEO en zeker niet voor een SEO tekstschrijver, maar wel als je zoekt naar sterke backlinks. Wat je wilt weten is namelijk waar collega’s naar linken. Dus niet waar vandaan ze links krijgen (al is dat ook interessant), maar waar ze zelf links naartoe plaatsen.

Waarom? Collega’s linken waarschijnlijk naar waardevolle informatie. En als collega’s uit de branche het als waardevol bestempelen, dan is de kans groot dat Google dat ook doet. Dus verkrijg je links vanaf die website naar die van jou? Dan zal Google jou waarderen, omdat je links ontvangt van websites met waarde. Slim, niet?

Hoe onderzoek je waar collega’s naar linken?

Benieuwd hoe je onderzoekt waar collega’s naar linken op hun website?
De gratis Link Analyzer Tool zoekt het voor je uit. 

Dat wil zeggen, met de tool kun je per pagina nagaan welke uitgaande links erop voorkomen.
Je kunt de pagina natuurlijk ook zelf bekijken, op zoek naar links die er zijn geplaatst.

Doe dat bij voorkeur voor de belangrijkste pagina’s van collega’s of concurrenten.
Onderzoek bijvoorbeeld welke pagina’s de meeste (organische) bezoekers opleveren. 

Aan de slag: links verzamelen

Vervolgens wil je van de websites waar collega’s naartoe linken graag een link terug verkrijgen. Dat is niet zo eenvoudig, dus daar heb je een plan voor nodig.
Je kunt denken aan:

  • Interview de website(eigenaar)
    Publiceer het interview. De kans is groot dat de geïnterviewde er zelf graag naar wil linken.
  • Help de ander op weg
    Plaats zelf een link naar de website waarvan je graag een link terug wilt. Of help op een andere manier, zodat de andere website daar wat aan heeft.
  • Deel je kennis
    Maak jezelf zichtbaar op LinkedIn (in groepen), op fora en op meer manieren. Toon jezelf als autoriteit binnen het vakgebied, zodat je de drempel verlaagt om naar jouw website te linken.