Patrick Wessels 23 juli 2018

Lange blogartikelen voor webshops: waarover schrijft een SEO tekstschrijver?

Stel, je wilt als webshop kwalitatief rijke content (laten) schrijven, maar je weet niet goed waarover. Het helpt namelijk niet om de productteksten stukken wolliger te maken of de categorieën nog eens opnieuw en meer uitgebreid te laten beschrijven. Een SEO tekstschrijver zal je dat niet adviseren, maar er bestaan wel andere mogelijkheden.
Met lange blogs en de juiste interne links kun je namelijk heel waardevolle content toevoegen aan de webshop. Binnen het eigen domein, door gebruik te maken van een blog, een nieuwssectie of een deel met informatieve artikelen. Welke naam je eraan geeft is niet belangrijk, de kanalen die je kiest om inspiratie op te doen wel.

Inspiratie voor lange blogs voor jouw webshop

Productteksten zouden kort en bondig moeten zijn om de bezoeker daarmee te overtuigen een aankoop te doen. Categorieteksten kunnen wat langer zijn, maar ook daarmee kom je niet snel aan 1.000 woorden of meer. Terwijl die lange(re) teksten het online de laatste jaren uitstekend doen. Ze dragen krachtig bij aan je vindbaarheid, vooral als je die door een SEO tekstschrijver laat schrijven.
En die schrijver kan je helpen inspiratie op te doen, bijvoorbeeld tijdens een brainstorm. Vind je het lastig om ideeën op een rij te zetten? Denk dan in ieder geval eens aan:

  • Vergelijkingsartikelen
  • Uitlegartikelen
  • Vragen van de klantenservice

Vergelijkingsartikelen

Heb je veel producten in je assortiment, waar bezoekers niet altijd even makkelijk een keuze uit kunnen maken? De keuze voor originele relatiegeschenken kan bijvoorbeeld lastig zijn. Daarom schreef ik voor mijn klant een lang artikel over de trends voor 2018, die het makkelijker maakt daar een keuze uit te maken. Handig voor bezoekers, maar ook een belangrijk advies vanuit mijn rol als SEO tekstschrijver.
Zo’n lang artikel draagt op een krachtige manier bij aan de vindbaarheid, vooral omdat het artikel heel duidelijk bijdraagt aan de ervaren waarde door bezoekers. Op die manier is de tekst volledig in lijn met de actuele Google-richtlijnen, terwijl die tegelijkertijd goed bijdraagt aan de online vindbaarheid.

Uitlegartikelen

Is het niet zo interessant om verschillende producten te vergelijken of aan te bevelen, maar verdienen die wel wat extra uitleg? Ook dat kan een uitstekende bron voor inspiratie zijn. Zodra ik als SEO schrijver niet helemaal begrijp hoe een product van een klant in elkaar zit vraag ik om meer toelichting. Die toelichting zouden wellicht ook andere geïnteresseerden kunnen gebruiken, waardoor het een interessante ingang is voor een blogartikel.
Op die manier beantwoordt het artikel automatisch aan een vraag, waar zelfs zoekvolume voor zou kunnen zijn. Als dat niet zo is kan het artikel wel goed van pas komen bij vergelijkbare vragen door andere klanten, simpelweg door er naar te verwijzen. En ten derde kan het artikel, mits goed geoptimaliseerd, krachtig bijdragen aan de online vindbaarheid voor de belangrijke zoektermen. Een uitlegartikel biedt de kans om goed de diepte in te gaan, zoals ik dat hier in dit artikel ook doe. In dat geval voor een product, door daar de eigenschappen van uit te leggen en die toe te schrijven naar het gebruik door de potentiële klant.

Vragen van de klantenservice

En zijn de producten niet goed te vergelijken en valt er ook niet veel over uit te leggen? Dat maakt het lastiger, maar niet onmogelijk. Indien er sprake is van een klantenservice kan dat een waardevolle bron van inspiratie zijn. Zet alle vragen op een rij die klanten stellen, om daar de leuke items uit te halen voor een blogartikel. Om diep op in te gaan of door meerdere van die vragen te combineren, zodat er toch een lang artikel ontstaat.
Tip: geen eigen klantenservice? Zoek een grote concurrent die dat wel heeft en gebruik de veel gestelde vragen.
Wat dat betreft kun je in een brainstorm eenvoudig nieuwe ideeën opdoen voor lange blogartikelen, om die door een SEO tekstschrijver geoptimaliseerd te laten schrijven. Als krachtige bijdrage aan de online vindbaarheid, door waardevolle content toe te voegen.
Wil je daarmee samen aan de slag? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.