Patrick Wessels 03 juni 2019

Met welke SEO teksten kosten moet ik rekening houden? Een overzicht

Wat zijn de SEO teksten kosten als je landingspagina’s wilt laten schrijven en hoe zit dat voor een compleet nieuwe website? Heel normale vragen die ik bijna dagelijks van nieuwe klanten krijg, en waar ik natuurlijk goed antwoord op kan geven.
De kosten van SEO hangen sterk samen met wat er precies moet gebeuren, maar het is goed mogelijk om daar een paar richtlijnen voor te geven. Aan de hand van een uurtarief van een SEO specialist, net als op basis van de kosten om on-page SEO volledig uit te besteden.
Let op: als SEO tekstschrijver richt ik me alleen op on-page optimalisatie, door middel van tekst. Goede SEO bestaat daarnaast uit technische optimalisatie en investeringen in jouw online autoriteit (linkbuilding). Ik werk daarvoor samen met andere zelfstandig specialisten, die je ook daarvoor een heldere offerte kunnen uitbrengen.

Belangrijke basis: zoekwoordenonderzoek en contentplan

De SEO teksten kosten berekenen? Houd dan rekening met de belangrijke input, om de strategie vanuit de basis goed op te zetten. Sommige onlinemarketingbureaus leveren we kant-en-klare input aan, zodat ik alleen het tarief voor tekstschrijven kan berekenen.
Die input bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Hoofdzoekterm en aanvullende zoektermen

    Per pagina kies je één hoofdzoekterm, de belangrijkste voor dat stuk content. Afhankelijk van de lengte van de pagina passen daar 3 tot 5 aanvullende zoektermen bij. Minder belangrijk, maar zowel semantisch als SEO-technisch ondersteunend aan de hoofdterm.
  • Inhoudelijke informatie
    Ik heb me door de jaren heen veel onderwerpen eigen gemaakt, maar ben uiteindelijk alleen specialist op het gebied van SEO teksten. Met een paar handige tips stel je een goede inhoudelijke briefing op, zodat het een sterkte tekst wordt waar bezoekers veel aan hebben.
  • Aanwijzigingen voor de tone-of-voice

    De moeilijkste van het stel, omdat er veel stijl, imago en gevoel bij komt kijken. Ik vraag klanten altijd om voorbeelden van teksten die hen aanspreken, of die juist niet aanspreken. Het helpt me om objectiever te ‘meten’ of mijn geschreven tekst aansluit bij het aangeleverde ter voorbeeld.

Tip: kant-en-klare input beschikbaar? Ontdek mijn scherpe tarief als SEO tekstschrijver.
Heb je de input nog niet volledig beschikbaar? Ik verzorg zoekwoordenonderzoeken en maak contentplannen. Het zoekwoordenonderzoek is een belangrijke investering aan de start van een SEO-traject. Een onderzoek met zo’n 100 relevante zoektermen is geschikt voor 20 tot 25 pagina’s SEO content. En belangrijker nog, het biedt kansen om tot 100 relevante blogs te schrijven ter ondersteuning van die pagina’s.

SEO contentstrategie

De contentstrategie bepaal ik in een contentplan, op basis van het zoekwoordenonderzoek. Ik geef alle relevante zoektermen de juiste plaats binnen bestaande pagina’s of nieuw aan te maken (landings)pagina’s. Op die manier ontstaat er een plan waar ik samen met klanten minimaal 6 tot 12 maanden mee vooruit kan. De ideale input voor SEO, waarmee je structureel bouwt aan betere vindbaarheid voor zowel de eenvoudigere (long-tail) zoektermen als de moeilijke (short-tail) termen.
Tip: is er ook geen inhoudelijke input beschikbaar of vind je het lastig om dat op papier te zetten? Geen probleem, ik houd met diverse klanten interviews om de belangrijke informatie te verzamelen en daarna uit te werken.

SEO teksten: kosten per pagina of per uur

Veel klanten vragen me om een tarief per pagina of een tarief per uur, als alternatief voor de pakketprijs. Het is allemaal mogelijk, omdat ik door de jaren heen goed heb geleerd wat er nodig is voor een goede optimalisatie en wat daar de kosten van zijn.
Onder de streep maakt het dan ook niet uit of ik een prijs per pagina, per uur of voor het complete project bereken, het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer. Als de voorkeur uitgaat naar een prijs per pagina ga ik uit van een gemiddeld aantal woorden per tekst, zodat ik daarmee enigszins kan variëren. Op die manier bepaalt de inhoud hoe lang een tekst precies wordt, waarmee ik voorkom dat een wollige tekst het gevraagde aantal woorden haalt, terwijl een inhoudelijk sterker stuk halverwege afgekapt wordt om niet te veel woorden te gebruiken.
Tip: precies weten waar je aan toe bent qua SEO teksten kosten? Ik stel voor de meeste klanten een offerte op voor het zoekwoordenonderzoek, contentplan, eventuele interviews en het schrijven van het ingeschatte aantal teksten.

Uurtarief SEO specialist: advies voor jouw content

Tenslotte word ik regelmatig gevraagd als SEO specialist of consultant. Ik geef advies over zoekwoordonderzoeken, contentplannen en welke teksten er belangrijk zijn om te schrijven. Of specifieker nog, hoe lang die teksten moeten zijn en in welke volgorde je ze het best kunt (laten) schrijven. Daarvoor bereken ik mijn uurtarief, zoals dat ook geldt voor het schrijven van SEO teksten.
De meeste klanten waarderen een strippenkaart, waarmee ik de kans bied om uren in te kopen. Die zijn flexibel te gebruiken, zowel voor advies, het schrijven van teksten als het maken van een zoekwoordenonderzoek en contentplan. Bovendien kan ik op voorhand helder aangeven wat ik niet kan (grafische elementen op pagina’s, technische optimalisatie, linkbuilding) en waar ik wél sterk in ben (zoekwoordenonderzoeken, contentplannen, SEO teksten).
Benieuwd wat de SEO teksten kosten zijn voor jouw project of heb je een andere vraag? Neem contact met me op, dan vertel ik je graag meer.