Psychologisch overtuigende teksten: beantwoord de risico’s
Je wilt impact maken met psychologisch overtuigende teksten. Dat doe je niet door eindeloos argumenten op te sommen, of door die in het wilde weg te kiezen. In plaats daarvan pak je dat gerichter aan. Met de keuze uit 9 risico’s voor in je tekst, met per risico een passende tactiek om die aan te pakken.
Geoffrey Paul Lantos beschrijf in ‘Consumer Behavior in Action’ maar liefst negen verschillende soorten risico’s. Bovendien koppelt hij aan die risico’s steeds een geschikte tactiek, om je tekst overtuigend te maken. Zowel de keuze voor het juiste type risico als de bijpassende tactiek geven je tekst meer impact.
9 soorten risico’s in een tekst
Dit zijn 9 soorten risico’s die je kunt gebruiken in copywriting (met de tactieken die je gebruikt om ze te counteren in je psychologisch overtuigende teksten):
- Financieel: verlies van geld
Bied garanties, bijvoorbeeld dat klanten hun geld terugkrijgen als ze niet tevreden zijn. - Sociaal: goedkeuring door anderen
Verwerk reviews, die bewijzen dat anderen blij zijn met hun aankoop. - Ego: verlies van prestige
Aanbevelingen van tevreden klanten, met wat ze dankzij de aankoop bereiken. - Functioneel: dat het niet werkt
Gratis uitproberen: en retourneren als het niet blijkt te werken. - Fysiek: letterlijke veiligheid
Certificeringen volgens strikte richtlijnen, als kwaliteitskeurmerk. - Psychologisch: geen erkenning
Aandacht voor emoties, om klanten te bevestigen in hun goede keuze. - Tijd: lange leercurve
24/7 support, of in ieder geval een betrokken klantenservice. - Moeite: om het te begrijpen
Duidelijke instructies, in ieder geval om de eerste stappen te begrijpen. - Achterhaaldheid: gebrek aan updates
Voordelige updates of upgrades, voor bestaande klanten die meer willen.
Beoordeel steeds welk risico klanten mogelijk ervaren. Of wat voor hen het belangrijkste risico is.
Erken dat risico in de tekst, om vervolgens de bijpassende tactiek te gebruiken om dat te weerleggen.