Krachtige copywriting: begin met ‘wat’, ‘wie’ en ‘waarom’
Jouw aanbod moet direct duidelijk zijn, bijvoorbeeld om als tekstschrijver klanten te activeren. Begin met ‘wat’ je aanbiedt, voor ‘wie’ je dat doet en ‘waarom’ het een uniek aanbod is.
De opbouw volgens ‘wat’, ‘wie’ en ‘waarom’ creëert zoveel mogelijk duidelijkheid. Je legt uit wat je doet en voor wie je dat doet, vóórdat je probeert te overtuigen waarom jij de ideale aanbieder bent. Door het ‘wat’ en ‘wie’ alvast uit de weg te ruimen blijft dat niet in het hoofd van de lezer hangen.
Wat het is (en oplevert)
Begin met ‘wat’ het is, om daarover geen twijfel te laten bestaan. Daarom ben ik vooral vindbaar als ‘SEO tekstschrijver’. Dat beschrijft wat ik doe, en zelfs voor online marketeers, bureaus en SEO-specialisten die weten wat dat inhoudt.
Verwerk in de ‘wat’ bijvoorbeeld meteen wat het jouw klant oplevert. Of voor wie je het aanbiedt, door termen te gebruiken die hen aanspreken.
Tip: ik kan mezelf presenteren als ‘SEO tekstschrijver’, voor klanten die op de hoogte zijn van wat SEO inhoudt. Of als specialist om je ‘hoger in Google’ te brengen, waarmee ik minder ervaren klanten kan aanspreken.
Voor wie dat interessant is
Lukt het niet om in het ‘wat’ meteen te verwerken voor wie je dat aanbiedt?
Verwerk het dan apart, als tweede stap. Dankzij de gelaagdheid spreek je met het ‘wat’ iedereen aan die zoekt naar de oplossing of dienst die je biedt. Door daarna aan te geven voor ‘wie’ je dat doet zorg je ervoor dat jouw ideale klanten zich aangesproken voelen (en anderen niet).
Waarom jouw klant niet zonder kan
Na de dubbele filtering met ‘wat’ en ‘wie’ beargumenteer je het aanbod. Leg uit waarom de klant niet zonder kan of waarom je een uniek aanbod biedt.
Je weet op dit moment namelijk zeker dat alleen geïnteresseerden binnen jouw doelgroep nog meelezen. Zij zijn op zoek naar jouw diensten of producten, dus dat is een goed moment om ze te overtuigen van wat je te bieden hebt.