Psychologisch overtuigende teksten: voed het gevoel van vrijheid
Psychologische tactieken helpen je jouw lezer of potentiële klant te overtuigen. Maar, dat moet bij die lezer of potentiële klant niet zo overkomen. Benadruk daarom altijd de vrijheid die iemand heeft, om zelf te kiezen.
In het Engels vat je dat samen in slechts vier woorden:
‘…but you are free…’
In het Nederlands kunnen we daarvan maken:
‘…maar je kiest zelf…’
Het zijn die woorden die psychologisch extra overtuigen, terwijl ze letterlijk vertellen dat iemand vooral moet doen wat hij of zij zelf wil.
Studie naar donatiegedrag
De Engelse vier woorden werden voor het eerst getest in een studie naar donatiegedrag door mensen op straat. Als de onderzoekers hun vraag om te doneren aanvulden met ‘…but you are free to accept or refuse’ haalden ze 4x meer donaties op dan wanneer ze dat niet toevoegden.
Voed het gevoel van vrijheid
Uiteraard kun je de toevoeging aanpassen aan waarmee je precies wilt overtuigen. Je kunt denken aan variaties zoals:
- ‘…het is aan jou…’
- ‘…jij bent degene die beslist…’
- ‘…kies zelf maar…’
Met deze toevoeging verminder je weerstand, omdat je het gevoel van vrijheid voedt. Een lezer of potentiële klant voelt een sterkere neiging om in actie te komen, omdat het voor die persoon lijkt alsof diegene dat uit eigen beweging doet.