Patrick Wessels 18 juli 2022

Krachtige Copywriting: vertel een verhaal met een kop en een staart

Verhalen laten zich makkelijker herinneren. Het brein heeft een onbewuste voorkeur voor een kop en een staart, die vorm geven aan de boodschap die je ertussen brengt. Door een verhaal te vertellen is de kans een stuk groter dat jouw doelgroep je niet meer vergeet. Dus laten we beginnen bij het begin.

Hoe het allemaal begon

Een geweldig voorbeeld van een verhaal over een merk is dat van Tony’s Chocolonely. Het merkverhaal neemt je mee terug naar 2003, als journalist Teun van de Keuken geschokt is door een boek dat hij leest over illegale kinderarbeid en moderne slavernij op cacaoplantages in West-Afrika.

Je zit meteen midden in het verhaal, dat perfect beschrijft waar het merk z’n bestaan aan ontleent. Sterker nog, in hetzelfde stuk lees je dat Teun zich bij de politie aangeeft als chocoladecrimineel.

Jouw brein wil weten hoe dat verder gaat. De kop (en het intro) maken nieuwsgierig en helpen je de rest van het verhaal straks een stuk makkelijker te herinneren. 

Chronologisch en logisch

Het verhaal dat je vervolgens vertelt moet aan twee voorwaarden voldoen:

  • Chronologisch
    Vertel het verhaal van vroeger naar nu, dus in chronologische volgorde. Dit sluit het best aan op de manier waarop het brein zich verhalen herinnert. Pas op met flashbacks en andere tijdsprongen, omdat dit juist leidt tot verwarring.
  • Logisch
    Probeer het verhaal zo logisch mogelijk op te stellen. Kies de verschillende opeenvolgende stappen zo logisch dat de lezer het bijna zelf kan invullen, nog voordat die het leest. Het brein houdt van logische verhalen, omdat plotwendingen zich juist lastiger laten herinneren (ze maken een verhaal wel spannender, grappiger en/of leuker). 

Sluit memorabel af

Als je een plotwending wilt gebruiken doe je dat het best aan het eind. Zorg dat de staart van het verhaal opvalt, bijvoorbeeld met een call-to-action die de lezer niet verwacht. Of laat de call-to-action ontbreken, omdat dit op zich al een opvallende keuze is.

Eindig memorabel, met iets dat je hebt bereikt of waarmee je de lezer aan het denken zet. Zo rond je het verhaal af, maar zorg je ervoor dat de lezer ermee verder kan.

Ik zou je wat dat betreft graag stimuleren om contact met me op te nemen als je zoekt naar krachtige copywriting op basis van storytelling die de verkoop stimuleert. Maar veel leuker is het misschien om je zelf aan te melden voor een training die het talent in jou laat ontwaken. Daarom verwijs ik liever naar de Training Storytelling van de Universiteit Leiden. En wie weet met welk geweldig merkverhaal je mij dan nog eens kunt inspireren.