Patrick Wessels 08 mei 2017

SEO teksten voor producten: 3-trapsraket voor zoektermen

Een webshop bevat diverse mogelijkheden om goede SEO teksten te schrijven, die de bezoekers de informatie geven die ze zoeken en er tegelijkertijd voor zorgen dat de online vindbaarheid enorm verbetert. Je kunt uiteraard denken aan de verschillende categorieteksten, maar ook de producten zelf bieden veel ruimte.
Goede SEO webteksten voor producten laten schrijven? Zorg er dan voor dat je gebruik maakt van een 3-trapsraket voor de zoektermen die je verwerkt. Combineer:

  • De meest gebruikte zoektermen
  • Specifiekere zoektermen voor meer conversie
  • De meest specifieke zoektermen

De meest gebruikte zoektermen

De meest gebruikte zoektermen voor SEO productteksten kun je waarschijnlijk gemakkelijk verzinnen, daar hoef je doorgaans geen uitgebreid zoekwoordenonderzoek voor te (laten) doen. Verkoop je schoenen? Gebruik dan termen zoals [damesschoenen], [herenschoenen] en [kinderschoenen]. Bovendien is het de moeite waard om zoektermen zoals [nike schoenen], [van bommel schoenen] en [sendra laarzen] in te zetten, waarmee je de merknaam combineert met de belangrijkste generieke zoekterm.
Deze zoektermen hebben een groot volume, hier zoeken maandelijks veel mensen naar. Houd er aan de andere kant rekening mee dat de concurrentie hierop groot zal zijn en dat het gaat om algemene zoekopdrachten, van bezoekers die nog niet precies weten wat ze zoeken. De conversie op deze termen is dus relatief laag.
Als SEO tekstschrijver is die zoekterm zelf voor mij een belangrijk generieke, waarop ik goed vindbaar wil zijn. Het zorgt ervoor dat ik me als online autoriteit kan presenteren, maar het is niet automatisch de term waarop de meest interessante nieuwe klanten me vinden. Een deel van hen zoekt immers naar tips van een goede SEO tekstschrijver, om die vervolgens zelf in de praktijk te brengen. Welkom, vandaar een artikel zoals deze.

Specifieke zoektermen voor meer conversie

Door een stapje specifieker te optimaliseren in je productteksten kom je uit bij de tweede trap van de raket. Maak gebruik van iets meer specifieke termen, bijvoorbeeld gericht op een bepaalde toepassing van de producten. Om in de schoenenbranche te blijven, je kunt bijvoorbeeld zoektermen zoals [vintage schoenen], [trouwschoenen], [nette schoenen] of [cowboylaarsjes] gebruiken.
Het volume op die zoektermen is over het algemeen wat lager, maar dat geldt ook voor de concurrentie. En belangrijk, de zoekopdrachten zijn specifieker en geven daarmee aan dat de bezoeker al beter weet wat hij of zij wil. Zoekt de bezoeker naar [vintage schoenen] en heb jij die vervolgens te bieden, door de zoekterm in de producttekst op te nemen en te verwijzen naar een categorie vol met vintage schoenen? Grote kans dat dit een conversie op zal leveren.
Ook als tekstschrijver maak ik gebruik van deze iets meer specifieke termen. Je kunt dan denken aan een zoekterm als [ervaren seo tekstschrijver], waarmee ik bezoekers aantrek die specifiek zoeken naar ervaring. Ik heb ze dat te bieden, waardoor de conversie op zo’n term voor mij behoorlijk hoog is. Er zijn er nog altijd een paar bij die vooral graag lezen hoe ze aan de hand van mijn tips zelf aan de slag kunnen, maar een groter deel is op zoek naar een specialist die ze kan adviseren of het schrijfwerk uit handen kan nemen.

De meest specifieke zoektermen

Tenslotte optimaliseer je de SEO productteksten voor de meest specifieke zoektermen. Je zorgt er als SEO tekstschrijver voor dat je zowel de meest gebruikte zoektermen, specifiekere zoektermen voor meer conversie als de meest specifieke zoektermen verwerkt tot een goed lopende, informatieve en aantrekkelijke tekst.
Optimaliseer je schoenenteksten voor zoektermen zoals [leren damesschoenen], [damesschoenen met wijde schacht] of [damesschoenen met studs], afhankelijk van het model waar het om gaat. Het zoekvolume op die termen is beduidend lager, maar dat geldt ook voor de concurrentie. Je schoenen (en specifieke categorieën) zijn op die manier goed vindbaar, voor een doelgroep die heel specifiek op zoek is en dus een hoge conversie zal laten zien.
Ik zorg er bijvoorbeeld voor dat ik goed vindbaar ben op een informatieve term zoals [wat zijn seo teksten], net als op een commercieel meer interessante zoekterm zoals [seo specialist meta beschrijvingen]. Hier zoeken maandelijks relatief weinig mensen naar, maar het levert me maandelijks zomaar een paar extra klanten op.
Zorg er met je webshop voor dat je de productteksten optimaliseer door middel van de 3-trapsraket. Je werkt daarmee aan je vindbaarheid op de belangrijkste generieke zoektermen met een hoog volume, je bent op een meer specifiek niveau al goed vindbaar en tenslotte zorg je ervoor dat je het laaghangend fruit kunt oppikken met de meest specifieke zoektermen.
Samen met een SEO tekstschrijver voor productteksten aan de slag? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.