Zo schrijf je meta descriptions: checklist, tools en tips van een SEO tekstschrijver
Goede meta descriptions zijn essentieel voor zoekmachine geoptimaliseerde pagina’s en een goede vindbaarheid. Regelmatig krijg ik de vraag hoe die meta beschrijvingen er precies uit moeten zien, of ik die voor klanten kan beoordelen en hoe ik er als SEO tekstschrijver voor zorg dat ik overtuigende en geoptimaliseerde meta’s schrijf. Om het jou (en mezelf) gemakkelijker te maken zet ik het in dit artikel op een rij.
Overigens vind ik het allang niet meer vreemd dat ik er regelmatig vragen over krijg, bijvoorbeeld vanwege het feit dat uit onderzoek blijkt dat maar liefst 30% van de websites duplicate content in meta descriptions gebruikt en dat de meta’s in 25% van de gevallen zelfs helemaal ontbreken.
Meta descriptions bij SEO teksten
Geoptimaliseerde meta descriptions zijn van belangrijke toegevoegde waarde ten opzichte van SEO teksten die je publiceert. Dat heeft er mee te maken dat je een pagina tekstueel optimaliseer aan de hand van een aantal verschillende onderdelen, van de URL en de titel tot aan de body-content en uiteindelijk ook de SEO titel en de meta beschrijving.
“De SEO-optimalisatie van meta descriptions is iets eenvoudiger dan die van de teksten. Je kunt handig gebruik maken van een checklist om de meta’s te schrijven en een van de tools gebruiken om te controleren of je dat goed afgaat.”
De optimalisatie van meta descriptions zit echter iets anders in elkaar dan die van SEO webteksten. Het klopt dat je zoektermen in de meta kunt (en moet) verwerken, maar dat is niet het enige. In teksten zorgen de zoektermen ervoor dat Google door heeft waar de tekst over gaat, zodat je daarmee je vindbaarheid verbetert. Meta’s hebben nog een andere taak, want die moeten overtuigen om de link aan te klikken. Je concurreert met 9 andere organische zoekresultaten en mogelijk een paar betaalde resultaten (AdWords). Met de meta description zorg je ervoor dat de bezoeker jouw pagina aanklikt. Hoe je daarvoor als een professional optimaliseert? Ik geef je aan het eind van dit artikel nog een paar tips om te overtuigen met emoties.
Regels voor het gebruik van zoekwoorden
De SEO-optimalisatie van meta descriptions is iets eenvoudiger dan die van de teksten. Je kunt handig gebruik maken van een checklist om de meta’s te schrijven en een van de tools gebruiken om te controleren of je dat goed afgaat. In technische zin dan, los van de overtuigingskracht natuurlijk. In een eerder artikel leg ik je uit hoe je er binnen de regels voor het gebruik van zoekwoorden voor zorgt dat je de meta descriptions kunt optimaliseren.
“En wil jij je meta descriptions (en de rest van je content) naar een nog hoger niveau tillen? Overtuig dan met emoties.”
Checklist voor meta descriptions
Met de checklist voor meta descriptions zorg je er eenvoudig voor dat die netjes aan de richtlijnen en regels voldoen:
- Gebruik 140 tot 160 tekens
- Verwerk het hoofdzoekwoord voor de pagina
- Sluit af met een call-to-action
- Schrijf een unieke meta per pagina
- Schrijf een betekenisvolle en beschrijvende meta
Tools voor meta descriptions
De checklist gebruikt voor de optimalisatie van de meta descriptions? Dan kun je me als SEO tekstschrijver vragen om die te laten controleren, maar dat kan gelukkig ook gemakkelijker. Hiervoor zijn twee handige tools beschikbaar:
- SEMRush SEO Ideas
Met deze tool van SEMRush kun je de meta descriptions voor een compleet domein of specifieke pagina’s controleren. Met de software kies je bovendien voor een complete SEO-suite, al hangt daar ook een prijskaartje aan. - Portent
Portent is gewoon gratis en biedt je de kans om eenvoudig na te gaan hoe het resultaat er in Google uit zal komen te zien. Vul de SEO titel, de meta description en eventueel de URL in. Inclusief dikgedrukte zoektermen, eventueel een data en mogelijkheden voor rich snippets.
Pro-tip: overtuig met emoties
En wil jij je meta descriptions (en de rest van je content) naar een nog hoger niveau tillen? Overtuig dan met emoties. Goede content roept emoties op, die kun je niet zomaar uitschakelen of afweren. Zodra we een puppy zien breken we onze muur van verdediging af en zoeken we toenadering, terwijl uitgesproken schaarste ons competitief (en agressief) maken.
Toch graag samen aan de slag met je meta descriptions of op zoek naar een ervaren SEO tekstschrijver? Ik hoor graag van je, neem contact met me op.