Sterke SEO teksten: linkbuilding werkt zoals PR (dus benader het ook zo)
Linkbuilding gaat niet over het opbouwen van links alleen, als je het goed wilt doen. Benader het liever als een slimme vorm van PR. Het doel? Jouw website op een positieve manier onder de aandacht brengen. Of jouw merk of jij als persoon, afhankelijk van wat je online aanbiedt.
Soms vraagt dat om een omweg. Ik benader mijn linkbuilding net even anders dan veel websites, om twee redenen. Allereerst wil ik bewijzen dat je met alleen tekst hoog in Google kunt staan. Je bent SEO-tekstschrijver of niet. Ten tweede werk ik ook als consumentenpsycholoog, een rol waarin PR verkrijgen veel eenvoudiger is.
Free publicity door kennis te delen
Als consumentenpsycholoog word ik wekelijks gevraagd voor interviews in tijdschriften, kranten, op radio en regelmatig op televisie. In sommige gevallen gaat het om online artikelen, waardoor er soms een link naar mijn website(s) mogelijk is.
Dat wil zeggen, ik deel graag achtergronden bij wat ik vertel. Daarom publiceer ik informatieve blogs, zowel als consumentenpsycholoog als hier op de website als tekstschrijver. Dat betekent dat ik naar die informatieve teksten kan linken, ter voorbereiding of na afloop van een interview. In sommige gevallen nemen redacteuren de link mee. Linkbuilding voor mij, vanuit een PR-aanpak.
Inmiddels word ik bovendien gevraagd voor korte quotes in persberichten. Daar staat mijn naam bij in plaats van mijn website. Maar dat bereidt alvast voor op het moment dat online autoriteit op basis van je eigen naam een sterkere rol gaat spelen. Opnieuw PR, op een iets ander niveau.
Een extra platform
Het is soms lastig om links te verzamelen, zelfs als je het brengt als positieve PR. Anderen linken niet graag naar commerciële websites. Dat geldt voor zelfstandigen zoals ik, voor bureaus en voor grotere bedrijven.
Dan is het prettig om een tweede platform beschikbaar te hebben. Een meer informatief platform. Dat kan kleinschalig zoals mijn website over consumentenpsychologie. Of groter, zoals V-Hub van Vodafone waarvoor ik informatieve artikelen schrijf. Experts werken graag mee aan artikelen voor zo’n platform, in plaats van de commerciële eigen website.