Patrick Wessels 16 juni 2025

Krachtige copywriting: denk alvast na over SEO

Je kunt geen webtekst schrijven zonder na te denken over SEO. Of eigenlijk, je zou geen webtekst moeten willen schrijven zonder daarover na te denken. Het is zonde, om zoektermen te laten liggen, terwijl je ze subtiel kunt verwerken.

Uiteindelijk vinden nieuwe klanten je via Google of een andere zoekmachine. Misschien via AI-tools, maar altijd door te zoeken naar algemene zoektermen die jouw product of dienst beschrijven. Omdat ze je nog niet kennen, dus benieuwd zijn naar wie ze kan helpen. 

Doe SEO vooraf, in plaats van achteraf

Wie SEO goed wil doen hoeft geen ervaren SEO tekstschrijver te zijn.
Tenminste, als je er op het juiste moment aan denken. Dus vóórdat je de tekst schrijft.

SEO is een strategische keuze. Een visie, van waaruit je content schrijft en optimaliseert.
Dus denk voordat je de tekst opstelt alvast na over:

  • Welke zoekterm past bij deze pagina?
    Kies een relevante term, waarbij de inhoud leidend is.
  • Welke pagina rankt al voor deze zoekterm?
    Hier wil je intern naar linken.
  • Welke aanvullende onderwerpen vinden bezoekers misschien interessant?
    Tip: Google naar de zoekterm, en kijk bij Google’s ‘Meer om te vragen’

Die vragen helpen je om een idee te krijgen van SEO op de pagina.
Gebruik de interne links om te verwijzen naar het sterkste of belangrijkste artikel op de site, die rankt voor een zoekterm. Dus gebruik je weer dezelfde term? Link dan altijd naar het originele artikel dat je voor die term optimaliseerde.

Tip: ik link daarom graag naar de pagina waar ik mezelf presenteer als SEO-tekstschrijver. 

Schrijf in een natuurlijke stijl

Kies een relevante zoekterm voor de pagina, maar maak de inhoud leidend. Dat wil zeggen, schrijf het verhaal zoals je dat zou doen als SEO niet bestond. Het heeft geen zin om je in bochten te wringen om een zoekterm toe te voegen.

Dus is de conclusie dat een pagina sterk is zonder zoekterm? Of dat je de zoekterm maximaal 1 of 2 keer kan verwerken? Geen probleem, Google en AI-tools zullen de context begrijpen. De kans is groot dat je daarmee beter rankt dan met een ouderwets ‘geoptimaliseerde’ pagina. De puntjes op de ‘i’ zijn belangrijk voor grote websites en webshops die ranken voor de moeilijkste zoektermen. Gebruik blogs en artikelen liever om inhoud te delen, om vanuit context te bewijzen dat je weet waar je het over hebt. Dat pakken de zoekmachines en AI-tools uitstekend op.