Patrick Wessels 02 juni 2025

Sterke SEO teksten: neem interviews af bij anderen

Jij bent de SEO-specialist, natuurlijk. Maar, waarom zou je ook niet anderen aan het woord laten op je blog? Als linkbuilding het doel is werkt het om anderen te vragen naar hun ideeën, visie of praktische tips. Reken maar dat ze graag linken naar het artikel dat jij publiceert, waarin je hun inzichten deelt.

Mensen vinden het fijn om gehoord te worden, laat staan gewaardeerd. Daarom is de kans groot dat de ander accepteert, als je die vraagt om een kort interview. Geef er wel bij aan waarom je diegene graag een paar vragen stelt. Leg uit dat je op jouw blog meerdere perspectieven en ideeën wilt delen. Benadruk bovendien dat je de geïnterviewde met naam en toenaam noemt, inclusief een link naar de website (vanuit wederkerigheid krijg je dan sneller een link terug). 

Waar vraag je naar in een interview?

Je wilt een expert een paar goede vragen stellen, die uitnodigen om inzichten te delen. Het is per branche of sector natuurlijk een beetje afhankelijk wat je zou kunnen vragen.

Maar, dit zijn drie algemene vragen die je goed kunt gebruiken:

  • ‘Wat is een veelvoorkomende misvatting over jouw vakgebied?’
  • ‘Wat heeft jou het meest verrast sinds je in dit vakgebied werkt?’
  • ‘Welke ontwikkeling of trend vind jij op dit moment het meest veelbelovend (of juist zorgwekkend)?’

Scherp ze eventueel aan. Maar pas op, maak ze niet té specifiek. Dan kan de expert het idee krijgen dat je diegene een richting op probeert te duwen. Ook als SEO tekstschrijver is het belangrijk om zo open en algemeen mogelijk te blijven. Het is de expert die je aan het woord laat, met diens ideeën en inzichten. 

Betekent dat geen concurrentie als SEO tekstschrijver?

Je biedt de expert aan een link naar diens website te plaatsen. En je laat een andere expert aan het woord, op jouw website. Is dat juist niet slecht voor de vindbaarheid in Google?

Als jij vindbaar wilt zijn binnen jouw branche richt je daar als het goed is alle content op. En de links die je verzamelt. Daardoor ontstaat er een uniek profiel van content en kwalitatieve links. Zelfs met jouw link naar de concurrent bouwt diegene niet hetzelfde profiel als jij op.

Bedenk je maar dat iedere concurrent met 1 link van jou, minder goed af is dan jij met 25 links van alle concurrenten. Wat dat betreft is het zeker geen extra concurrentie, als je dit goed toepast en regelmatig experts interviewt. Reken maar dat zij graag naar het artikel linken, omdat je hen daarin aan het woord laat.