Patrick Wessels 19 mei 2025

Krachtige copywriting: schrijf actief (taalkundig, dat is)

Je hebt weinig tijd, vooral om online lezers te overtuigen van jouw product of dienst. Het is zonde om tijd te verspillen met passief taalgebruik, als dat niet nodig is. En het is bijna nooit nodig.

Je zou kunnen uitleggen hoe er tijd wordt gewonnen door actief te schrijven. Maar veel overtuigender is het om uit te leggen hoe je tijd wint door actief te schrijven. Actief taalgebruik is een taalkundig element, dat zich het best laat uitleggen met een paar voorbeelden. 

Voorbeelden van actief taalgebruik

Wil je actief schrijven?
Dan is het:

Je bespaart 20% tijd met deze tool.

In plaats van:

Er wordt 20% tijd bespaard met deze tool.

Je zegt (bijna) hetzelfde, maar in een actieve of een passieve vorm.
De actieve vorm is meer overtuigend, omdat er meer kracht in zit.

Gebruik dus:

Ik schrijf SEO-teksten die hoog in Google scoren.

In plaats van:

Er worden SEO-teksten geschreven die hoog in Google scoren.

Wanneer is dat lastig?

Actief taalgebruik lijkt eenvoudig, maar het gaat vaak mis.
Bijvoorbeeld als je schrijft uit naam van een bedrijf. Je zal namelijk merken dat je een persoonlijk voornaamwoord nodig hebt, dat beschrijft ‘wie of wat’ iets doet in een zin.

In mijn geval is dat duidelijk. Ik ben de SEO-tekstschrijver en ik schrijf de teksten.
Maar, hoe beschrijf je dat als team van twintig man? Als je niet steeds ‘we’ wilt gebruiken?

Controleer teksten op de combinatie van een vorm van ‘worden’ met een voltooid deelwoord. Kom je die combinatie tegen? Dan is het passief taalgebruik. Hoe actief je dat ook beschrijft. ‘Actief’ of ‘passief’ heeft hier een taalkundige betekenis. Een vorm van ‘worden’ of ‘zijn’ met een voltooid deelwoord is een passieve constructie. En overtuigt dus minder sterk.

Dat is soms handig, als je het in het midden wilt laten wie of wat iets doet in de zin.
Dus wil je overbrengen dat de kwaliteit van teksten ‘wordt gecontroleerd’? Dan kun je in een passieve zin in het midden laten wie dat precies doet. Maar, het is minder overtuigend dan wanneer je dat actief beschrijft.