Patrick Wessels 23 februari 2014

Waar wil Google met Hummingbird naartoe?

Google gebruikt een geavanceerd algoritme, op basis waarvan een SEO tekstschrijver voor de juiste content kan zorgen. Je wordt er goed mee gevonden, je spreekt er je bezoekers optimaal mee aan en het leidt idealiter tot de hoogst mogelijke conversie. Google brengt echter doorlopend veranderingen aan in het algoritme, bijvoorbeeld om de invloed van keywords, linkbuilding of social media aan te passen. Geregeld komt Google bovendien met een grote update van het algoritme, die dan ook een catchy naam meekrijgt. Onlangs was het de beurt aan Google Hummingbird, een update van het algoritme.

De toekomst van het zoeken

Het zijn de verschillende updates van het algoritme die het meest duidelijk aangeven waar Google naartoe wil met haar zoekmachine. Waar het 5 – 10 jaar geleden nog goed mogelijk was simpelweg tientallen keywords in een stuk tekst te verwerken om beter gevonden te worden (keyword stuffing), kom je daar vandaag de dag allang niet meer mee weg. Het is bovendien niet voldoende om simpelweg content te (laten) schrijven, hier dient een idee achter te zitten.
Google Hummingbird richt zich niet eens zozeer op het gebruik van keywords of andere tekstuele onderdelen, het gaat om de manier waarop Google tot het lijstje van zoekresultaten komt. Het algoritme van Google wordt steeds slimmer, bijvoorbeeld door synoniemen te herkennen en op basis daarvan een semantisch profiel te schetsen. Google Hummingbird staat onder andere voor zoekresultaten, op basis van de zoekopdrachten zoals je die eerder geplaatst hebt.

Een voorbeeld:

Zou je zoeken naar ‘wat is de hoogte’, dan kan dat betekenen dat je benieuwd bent naar de hoogte van een bekende berg in Amerika, maar het kan ook zijn dat je benieuwd bent hoe hoog het water tegenwoordig staat. Wat dat betreft kan Google je alleen de juiste zoekresultaten bieden, wanneer het iets meer van je weet. Heb je eerder al eens gezocht op ‘waar ligt de Mount Everest’, dan is de kans groot dat je daar de hoogte van wilt weten. Google houdt je zoekopdrachten bij en koppelt deze, om tot een semantische schets te komen van waar je naar op zoek bent.

Gebruik van keywords

Het bovenstaande voorbeeld laat zien dat we op een totaal andere manier mee keywords om moeten gaan, dan hoe we dat vanuit het verleden gewend zijn. Je zou je kunnen richten op teksten met de focus op ‘wat is de hoogte’, maar de kans is groot dat Google je dan alsnog links laat liggen. Dat heeft niet te maken met het feit dat je optimalisatie slecht is, het gaat erom dat Google deze informatie niet wil aanbieden aan gebruikers van de zoekmachine. Heb je een artikel geschreven over de hoogte van de Mount Everest? Dan kom je in dit geval hoog naar boven, zelfs wanneer je de optimalisatie op ‘wat is de hoogte’ minder exact uitvoert.
Dit zorgt ervoor dat we ons minder dienen te richten op de exacte keywords die gebruikers intypen, het gaat om waar ze daadwerkelijk naar op zoek zijn. Google probeert de exacte zoekopdrachten los te laten en in plaats daarvan op zoek te gaan naar een algemene wens tot informatie. Als SEO tekstschrijver betekent dit onder andere dat het van belang is om waardevolle content te schrijven over inhoudelijke onderwerpen, met uitstapjes richting de long tail keywords. In een goede tekst komt bijvoorbeeld de hoogte van de Mount Everest naar voren, net als de routes er naartoe, de kosten van een kaartje en de mogelijkheden om weer door te reizen. Dit zorgt ervoor dat Google de verschillende zoekopdrachten met betrekking tot de berg, voorziet van een link naar jouw pagina, het liefst in de zoekresultaten op de eerste pagina.

Toegevoegde waarde van een SEO tekstschrijver

Waar zit in dat geval de toegevoegde waarde van een SEO tekstschrijver? Het plaatsen van keywords in een tekst kunnen we allemaal, dat is geen kunst. Zorg ervoor dat het keyword in ieder geval in de volgende elementen terugkomt:
[bulleted_list style=”check”]

  • Titel
  • Subtitel(s)
  • Eerste alinea
  • Laatste alinea

[/bulleted_list]
Zorg er daarnaast voor dat het artikel 2 – 3 keer per 100 woorden voorkomt, zodat je een density van 2 – 3% bereikt.
Het is echter de kunst om de werking van een zoekmachine als Google goed te begrijpen, om de content op een waardevolle manier in te richten. Dat is iets waar een goede SEO tekstschrijver je bij kan helpen. Het is van belang om na te denken over de manier waarop een gebruiker tot een bepaalde zoekopdracht komt en welke wens daar daadwerkelijk achter zit. Dit is precies waar Google naar zoekt. Probeer de zoekmachine een stap voor te zijn, door de content aan te bieden die de gebruiker zoekt. Google zal je belonen met een hoge positie binnen de zoekresultaten.

Zelf teksten schrijven

Wil je zelf teksten schrijven voor je website? Ga dan na welke termen je doelgroep gebruikt om je producten of diensten te zoeken en waar ze precies naar op zoek zijn. Ga uit van een main keyword gebaseerd op het onderwerp dat je voor ogen hebt en zoek daar de long tail keywords bij die je doelgroep in Google in zal typen. Je komt dan tot waardevolle teksten voor je gebruikers, die Google aan kan bieden op basis van de semantische schets. Je kunt dan zelf aan de slag als SEO tekstschrijver, mits je voldoende inspiratie hebt en je erin slaagt je kennis of ervaring goed op ‘papier’ te zetten.