Patrick Wessels 23 maart 2014

Hoe kom je aan interessante onderwerpen voor je blog?

Heb je zelf een blog, of denk je erover na om daarmee van start te gaan? Je kunt daar een SEO tekstschrijver voor inhuren, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zelf artikelen te gaan schrijven. Je bezit uiteindelijk zelf de vakspecifieke kennis, die je via blogartikelen op je publiek over kunt brengen. Kun je goed schrijven, maar vind je het lastig om aan de onderwerpen te komen die je hiervoor kunt gebruiken? Houd er rekening mee dat je 2 doelen kunt dienen met je blog. Je kunt jezelf presenteren als een autoriteit binnen je vakgebied die weet wat er speelt, maar je kunt daarnaast heel effectief werken aan je SEO-strategie.

Vragen bij de doelgroep

Je kunt de beide doelen dienen, op het moment dat je zoekt naar nieuwe onderwerpen. Het is bijvoorbeeld van belang om na te gaan wat er leeft bij de doelgroep en wat jij hierin voor hen kunt betekenen. Ben je een aanbieder van hosting en domeinnamen? Ga dan na of er wellicht termen zijn die je klanten niet goed begrijpen, of zoek naar andere onduidelijkheden die de uiteindelijke conversie in de weg kunnen zitten. Blogartikelen bieden je de mogelijkheid om wat dieper op de materie in te gaan, de artikelen mogen een lengte hebben van 400 tot wel 1.000 of meer dan 2.000 woorden. Zorg uiteraard wel voor voldoende tussenkoppen, zodat het geheel overzichtelijk blijft en de lezer de tekst kan ‘scannen’.
Probeer met klanten te spreken over wat er bij hen leeft, of ga in je omgeving eens na of er wellicht onduidelijkheden bestaan. Is er sprake van ‘geheimen’ binnen je vakgebied? De Nederlandse Energie Maatschappij liet vorig jaar heel mooi zien hoe je deze onderwerpen aan kunt snijden om het publiek op een ‘eerlijke’ manier te bereiken. Vertel op je blog over de geheimen binnen je vakgebied, of ga in op vragen als ‘hoe kan ik verschillende verzekeringen vergelijken’, ‘welke aspecten dien ik mee te nemen in mijn overweging’ en ‘hoeveel van een bepaald product heb ik eigenlijk nodig’. Je kunt je daarnaast ook richten op bijvoorbeeld het jargon dat specialisten binnen je branche gebruiken, of de technische termen die maar weinig mensen goed begrijpen. Leg het klip en klaar uit, zodat je de potentiële klanten op een positieve manier van informatie kunt voorzien.

Google zoekwoordenplanner

Zodra je goede blogartikelen op je website hebt staan is het natuurlijk wel prettig als je doelgroep deze daadwerkelijk leest. Dit kun je doen door je blog een prominente plaats te geven op je website, maar je kunt de verschillende artikelen ook gebruiken als ‘ingang’ naar je website. Iedere keer dat je een artikel plaatst, heb je de mogelijkheid om deze in de Google zoekresultaten te laten verschijnen. Dat lukt uiteraard het best wanneer je in het artikel in ieder geval de woorden verwerkt waar je doelgroep veel op zoekt. Ben je bijvoorbeeld actief binnen de online marketing, of bouw je websites? Maak dan eens gebruik van combinaties als ‘website bouwen’ en ‘website laten bouwen’. Zorg ervoor dat je deze termen op een natuurlijke manier in de tekst integreert, net als in de titel en de tussenkopjes.
Je kunt gebruik maken van de gratis Google Zoekwoordplanner om na te gaan waar je doelgroep op zoekt. Kies de zoekwoorden waar je meer over wilt weten en ga na wat het volume is (hoeveel zoekopdrachten vinden er iedere maand plaats) en wat je aan concurrentie (laag, normaal of hoog) kunt verwachten. Probeer in ieder blogartikel 1 keyword of keywordcombinatie centraal te stellen. Kies voor een keyword met een zo hoog mogelijk volume, maar richt je niet op de woorden met een hoge concurrentie wanneer je slechts af en toe een blog plaatst en bijvoorbeeld werkt als zelfstandig professional. Het lagere volume van de minder concurrerende zoekwoorden is dan voldoende.

Google zoekresultaten

Daarnaast kun je bovendien gebruik maken van de Google zoekresultaten zelf, door helemaal naar beneden te scrollen. Wanneer je bijvoorbeeld ‘SEO Tekstschrijver’ zoekt zie je helemaal onderaan suggesties staan. Google presenteert ‘zoekopdrachten gerelateerd aan SEO Tekstschrijver’ en kan je daarmee uitstekend op ideeën brengen. Heb je bijvoorbeeld ook gedacht aan ‘SEO copywriter’, ‘SEO teksten’ en ‘SEO tekstschrijven’? Aan de hand van deze gratis tips van Google kom je wellicht tot andere onderwerpen, waar je doelgroep blijkbaar naar zoekt en waar je hen iets over kunt vertellen.

Begrijp de doelgroep

Heb je een aantal onderwerpen op een rij, die je kunt gebruiken voor de SEO blogartikelen? Dan is het van groot belang om na te gaan welke informatie je doelgroep al heeft en wat jij daar vervolgens aan bij kunt dragen. Haakt een deel van je bezoekers af op het moment dat ze het product in het winkelmandje hebben zitten? Dan heeft het vooral zin om je op dit laatste gedeelte te richten, bijvoorbeeld door te vertellen hoe het bestellen van de producten in z’n werk gaat, wat erbij komt kijken en wat de klant kan verwachten. Merk je dat bezoekers talloze productpagina’s bezoeken, maar moeilijk tot een keuze kunnen komen? Help ze dan bij het maken van een keuze, bijvoorbeeld door advies te geven over het gebruik van de producten, of combinaties hiervan.
Probeer je klanten zo goed mogelijk te begrijpen en richt je blogartikelen zo in dat je kunt voorzien in een daadwerkelijke behoefte. Zodra je goed weet waar je over kunt schrijven zal je merken dat dit gemakkelijker gaat. Zelf toch niet zo’n tekstwonder, maar heb je wel een aantal goede onderwerpen te pakken? Dan kun je uiteraard contact opnemen met een goede SEO tekstschrijver, bijvoorbeeld met mij.

Op een rij:

  • Beantwoord vragen die leven bij je doelgroep
  • Gebruik de Google Zoekwoordplanner
  • Gebruik de tips vanuit Google zoekresultaten
  • Leer je doelgroep zo goed mogelijk kennen