Patrick Wessels 11 mei 2014

De 4 essentiële vaardigheden van een goede SEO tekstschrijver

Wat voegt een SEO tekstschrijver toe aan goede tekst op een website, buiten het plaatsen van de juiste zoektermen om? Is het niet veel slimmer om de tekst zelf van een aantal relevante keywords met een aantrekkelijk zoekvolume of een bijzonder lage concurrentie te plaatsen? Vraagt een goede tekst om meer dan alleen de keywords, of is het relatief eenvoudig goede SEO teksten te schrijven?
Het is in principe niet moeilijk om goede SEO teksten te schrijven. Een goede SEO tekst is een combinatie van interessante content, relevante keywords, een goede opbouw en krachtige overtuiging. Al deze onderdelen kan je ook zelf in een tekst leggen, mits je voor een goede mix weet te zorgen en je er plezier in hebt teksten op te stellen.

Content strategie ontwikkelen

Als SEO tekstschrijver combineer ik de vier elementen om tot een goede tekst te komen, iets waar je ook zelf mee uit de voeten kunt. Het is allereerst van (groot) belang om voor interessante content te zorgen, waar je bezoekers ook daadwerkelijk wat aan hebben. De tijd van keyword stuffed teksten met simpelweg een lading relevante zoekwoorden in een tekst ligt inmiddels enkele jaren achter ons. Google slaagt er steeds beter in de boodschap van webpagina’s uit interessante content te halen en beloont websites die dat op een goede manier doen.
Probeer een content strategie te ontwikkelen en deze op te bouwen rond de content waar je bezoekers naar zoeken. Dat klinkt natuurlijk wat abstract, dus laat ik een paar voorbeelden geven. Ik heb als SEO tekstschrijver onder andere gewerkt aan de teksten voor www.parfumerie.nl, de online parfumerie. We zijn uitgegaan van veel unieke content voor de verschillende producten, rondom de productnamen van de verschillende geurtjes. We kennen allemaal luchtjes als Hugo Boss Sport en Diesel Only the Brave. Deze bekendheid van de verschillende merken en hun namen voor luchtjes maakt het interessant teksten rond de producten te creëren, om binnen de organische zoekresultaten zo goed mogelijk te scoren. Bezoekers willen graag wat lezen over de verschillende luchtjes, om na te gaan of dat een goede keuze voor ze vormt.
Aan de andere kant heb ik meegewerkt aan een deel van de teksten op www.sanitairtotaal.nl. Ook dit is een webshop, alleen richten zij zich op alles voor in de badkamer. Ze verkopen onder andere allerlei soorten douchecabines. De kans is klein dat de doelgroep zich bewust is van de verschillende productnamen, zelfs de merken zijn bij lang niet iedereen bekend. We zullen eerder zoeken naar informatie over een verzameling douchecabines, bijvoorbeeld om na te gaan welke elementen de verschillende producten van elkaar onderscheiden. Er geldt een andere informatiebehoefte, waardoor het van belang is om daar als SEO tekstschrijver met relevante content op in te spelen.

Zoekwoordonderzoek

Vervolgens is het als SEO tekstschrijver natuurlijk van belang om de relevante keywords uit te zoeken, hier komen we ook vandaag de dag niet onderuit. Het is niet nodig om de zoekwoorden in elke zin terug te laten komen (2 – 3x per 100 woorden is voldoende), maar het is wel van belang om na te gaan waar de doelgroep op zoekt. Je kunt hier de Google Zoekwoordplanner voor gebruiken, waarin je na kunt gaan hoeveel mensen een bepaald zoekwoord gebruiken (volume) en of er sprake is van veel concurrentie.
Probeer op zoek te gaan naar zoekwoorden met een hoog volume en een lage concurrentie. Op die manier kun je een groot aantal mensen aanspreken, terwijl je daar een beperkte moeite voor zal moeten doen. Probeer ook op zoek te gaan naar synoniemen voor je product die de doelgroep wellicht gebruikt, zodat je hen op alle mogelijke manieren naar je eigen website of webshop kunt leiden. Een bekend voorbeeld is het verschil tussen een tweedehands auto en een occasion. Indien je slechts een van de woorden in je content strategie opneemt loop je het risico een deel van de doelgroep niet aan te spreken en hen te missen.

Indeling van de tekst

Ten derde is het van belang om voor een goede opbouw van de tekst te zorgen. Dit heeft niet direct betrekking op de vindbaarheid, maar je zorgt er op die manier als SEO tekstschrijver voor dat je de bezoeker als het ware aan de hand kunt nemen. Met een goede inleiding maak je de lezer nieuwsgierig, maar zorg je ook voor een stukje herkenning. Zodra het de bezoeker duidelijk is dat de informatie in het artikel of het stukje tekst inderdaad datgene bevat dat hij of zij zoekt zal je bezoeker verder lezen.
Maak gebruik van tussenkopjes, om het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk te maken een tekst te scannen en alleen het meest relevante te lezen. We houden er online niet van om lappen tekst te lezen, maar dankzij slimme tussenkopjes kun je op een pagina toch een grote hoeveelheid interessante informatie kwijt. Uiteraard kun je in de tussenkopjes (H2 – H6) ook de meest belangrijke zoekwoorden kwijt, om ook Google duidelijk te maken welke subonderwerpen je in een artikel aansnijdt.
Zorg na een goede inleiding voor een interessante body, waarin je bijvoorbeeld ingaat op de unieke elementen van een product, je handige reistips deelt of je aangeeft welke diensten je te bieden hebt en waarmee je je onderscheidt van andere branchegenoten. Tenslotte zorg je ook in SEO teksten voor een conclusie of een afronding, inclusief een Call-to-Action (CTA) om de bezoeker te stimuleren tot actie over te gaan.

Meta-tags door een SEO tekstschrijver

De krachtige overtuiging in een tekst kun je als SEO tekstschrijver op verschillende plaatsen terug laten komen. Het is een goed idee de conclusie van een tekst alvast op te nemen in de inleiding, zodat een bezoeker weet wat hij of zij kan verwachten. Vervolgens gebruik je de body om je verhaal inhoudelijk over het voetlicht te brengen. In de conclusie maak je gebruik van een CTA, om de bezoeker tot actie over te halen en contact op te laten nemen, een formulier in te laten vullen of een aankoop te doen.
Het overtuigen als SEO tekstschrijver begint echter al eerder, aangezien je er binnen de organische Google zoekresultaten voor zal moeten zorgen dat de doelgroep jou aanklikt, in plaats van de andere 9 websites op de pagina. Zorg voor een goede meta-title en een meta-description, zodat je de bezoeker uiteindelijk op je pagina kunt verwelkomen en je tekst ook daadwerkelijk tot resultaat kan leiden.
Aan de hand van deze vier elementen zorg je er als een echte SEO tekstschrijver voor dat je teksten inhoudelijk interessant zijn, ze goed vindbaar zijn, je overzichtelijk te werk gaat en je de lezer uiteindelijk overtuigt om actie te ondernemen. De teksten liever uitbesteden aan een professionele SEO tekstschrijver of op zoek naar meer advies? Neem contact met me op.