Patrick Wessels 28 september 2020

De beste titel bij een SEO artikel: levert langer nog wel meer op?

Teksten die ik oplever voorzie ik standaard van de SEO-titel en meta-description. Het is de informatie die Google toont op de SERP, de pagina met zoekresultaten. Maar, wat is de beste keuze om die titel goed te optimaliseren voor een SEO artikel? Bijna vanzelfsprekend voeg ik de bedrijfsnaam toe of gebruik ik boilerplates, die aangeven waar de pagina binnen de structuur van de website hoort.

Een goed gebruik, al is het natuurlijk belangrijk om zelfs de meest ingesleten gewoontes zo nu en dan eens tegen het licht te houden. En dat is precies wat Moz deed, na een eerder onderzoek door Etsy. Daaruit bleek dat langere titels het niet per sé beter doen. En sterker nog, dat het soms meer oplevert om de bedrijfsnaam of een categorietitel weg te laten. Zelfs als dat een kortere SEO-titel bij een artikel betekent, en je daarmee niet alle beschikbare karakters benut.

Tip: benieuwd hoe m’n teksten eruit zien? Download een voorbeeld SEO tekst in PDF.

Over boilerplates en bedrijfsnamen

Je kunt de SEO-titel voorzien van bijvoorbeeld boilerplates en bedrijfsnamen:

<onderwerp van de pagina> – <boilerplate> | <bedrijfsnaam>

Je krijgt dan bijvoorbeeld:

SEO tekstschrijver – SEO teksten | Wessels Teksten

Zeker bij korte onderwerpen levert dat een traditioneel sterkere optimalisatie op. Je gebruikt de beschikbare karakters, mét de mogelijkheid om je bedrijfsnaam op de pagina met zoekresultaten te tonen.

Met name voor webshops en websites met veel pagina’s is deze werkwijze heel gebruikelijk. Het geeft goed aan hoe de pagina past binnen de totale structuur. En door de bedrijfsnaam toe te voegen werk je online aan de naamsbekendheid.

Toch brengt dit ook een paar nadelen met zich mee:

  • Minder relevant

    Onnodige woorden in de SEO-titel maken die automatisch minder relevant. Zowel bezoekers als zoekmachines zien termen die niet direct bijdragen aan het begrip van waar de pagina over gaat.
  • Minder uniek

    Zowel boilerplates als bedrijfsnamen maken de titel van een SEO artikel minder uniek. De herhalende elementen zorgen er onvermijdelijk voor dat de titels meer op elkaar zullen lijken.
  • Onnodig lengte

    De boilerplate en bedrijfsnaam nemen ruimte in, die je anders voor (meer relevante) (zoek)termen had kunnen gebruiken.

In dat laatste geval maakte ik er overigens zelf natuurlijk al nooit gebruik van. Daar waar andere relevante (zoek)termen moeten sneuvelen voor boilerplates of bedrijfsnaam ben je als SEO tekstschrijver denk ik niet goed bezig.

Soms draagt een boilerplate bij aan de klikpotentie voor de pagina. Voeg je ‘sale’, ‘gratis’ of ‘download’ toe? Dan kan het zomaar zijn dat de click-through-rate (CTR) sterk toeneemt.

Wel of niet: 4 overwegingen

Het is dus niet (meer) zo vanzelfsprekend om een boilerplate en/of bedrijfsnaam te gebruiken in titels voor SEO artikelen. In plaats daarvan deed Moz meerdere experimenten en stelde het 4 overwegingen op om een goede keuze te maken:

  • Sterkte van het merk

    Heb je een sterk merk? De toevoeging daarvan draagt bij aan de ervaren betrouwbaarheid. Moz voegt ‘Moz’ toe, om je heel duidelijk te maken dat de link verwijst naar de online autoriteit. En zo zou het zonde zijn om jouw sterke bedrijfsnaam niet in de SEO-titel te verwerken.
  • Relevantie
    Het is belangrijk dat de boilerplate of bedrijfsnaam relevant is. Schrijf je een pagina diep in de funnel, voor bezoekers die klaar zijn om een aankoop te doen? De bedrijfsnaam is dan belangrijker dan in de verkennende fase.
  • Lengte
    Heb je lengte over, bijvoorbeeld omdat het onderwerp, de zoekterm of de H1 van de pagina maar kort is? Je kunt een boilerplate en een bedrijfsnaam opnemen, waarmee je alle beschikbare karakters gebruikt.
  • Klikpotentie
    Soms draagt een boilerplate bij aan de klikpotentie voor de pagina. Voeg je ‘sale’, ‘gratis’ of ‘download’ toe? Dan kan het zomaar zijn dat de click-through-rate (CTR) sterk toeneemt. Uiteraard is dat wel iets om eerst een tijdje te (A/B)testen.

De ideale titel bij een SEO artikel

Dus, zoek je de ideale titel bij een SEO artikel? Een goede SEO tekstschrijver denkt met je mee over de mogelijkheden. En adviseert je wanneer dat wel of geen goed idee is.

Of verdiep jezelf er verder in, bijvoorbeeld met het webinar van Moz dat volledig gaat over deze titel-tags voor SEO.

En wil je er samen mee aan de slag? Neem contact met me op, dan vertel ik je er graag meer over.