Online deelbare teksten schrijven voor SEO: splits het artikel uit
Teksten schrijven voor SEO en er ondertussen voor zorgen dat je die via de sociale kanalen goed kunt delen? Het is iets waar veel klanten me om vragen. Die begrijpen dat goede content van waarde is. En die er ondertussen alles uit willen halen wat erin zit, zowel via de socials als bijvoorbeeld met de nieuwsbrief.
SEO teksten dragen in de basis bij aan een betere vindbaarheid. Toch bieden ze veel meer mogelijkheden, mits je de teksten in eerste instantie voor de bezoeker schrijft. Je creëert daarmee waarde, die je ook via andere kanalen dan een eigen blog of nieuwssectie goed kunt delen. Hoe je dat aanpakt? Vanuit meer lengte voor de teksten heb je de mogelijkheid om het artikel verder uit te splitsen.
Meer lengte levert betere resultaten op
Een kort blog van zo’n 300 tot 500 woorden is zo geschreven, dat is de grootste uitdaging niet. Wel moeilijk is het om daarmee veel waarde toe te voegen, zonder het heel specifiek te maken. Een breder artikel heeft meer lengte nodig, bijvoorbeeld als je een onderwerp vanuit meerdere perspectieven wilt benaderen. En wil je jouw doelgroep een aantal tips meegeven? Zonder lengte valt het niet mee om duidelijk, concreet en bovendien (zoveel mogelijk) allesomvattend te zijn.
Aan dergelijke lange artikelen werk ik bijvoorbeeld voor MoneyMonk, waar we laatst in ruim 4.000 woorden uitlegden hoe je als ZZP’er zorgt voor een goede eigen website. Het artikel gaat uit van 10 belangrijke vragen, die allemaal hun eigen uitgebreide antwoord krijgen.
Die 10 vragen zijn bovendien een uitsplitsing van het artikel, waarbij we er alvast rekening mee hielden om die ook los te kunnen delen. Als snippets op LinkedIn en via andere sociale media, net als via de nieuwsbrief die MoneyMonk verstuurt. Het zijn stukjes waardevolle informatie, die online makkelijker te delen (en te consumeren) zijn dan het volledige artikel.
Na het delen van de afzonderlijke delen heeft de klant ook het volledige artikel geplaatst, voor de SEO-waarde en natuurljk om het complete verhaal te delen voor ZZP’ers die daar stap-voor-stap mee aan de slag willen. Voordat we het complete artikel plaatsten heeft de content al 10x de mogelijkheid geboden om social buzz te creëren, waarmee de SEO-tekst van uitgebreide toegevoegde waarde is.
Splits het uit: deel de deelonderwerpen
Dus wil je SEO teksten laten schrijven? Natuurlijk kun je uitgaan van de artikelen zelf, rondom zoektermen of onderwerpen die belangrijk zijn voor de vindbaarheid.
En wil je daar online aandacht mee trekken? Kies dan voor een langer artikel, dat je ondertussen kunt uitsplitsen aan de hand van verschillende deelonderwerpen. Zo ben je bijvoorbeeld iedere week of iedere twee weken relevant, zonder dat je daar een groot aantal artikelen voor moet (laten) schrijven (en allerlei losse onderwerpen moet bedenken).
De uitsplitsing maak je vooraf mogelijk, op het moment dat je het onderwerp van de tekst bepaalt. Zitten er voldoende elementen in die ook afzonderlijk van elkaar interessant zijn? In het artikel voor MoneyMonk behandelden we 10 vragen, zoals ‘Heb ik als ZZP’er een website nodig?’ en ‘Webhosting kiezen: wat heb je als ZZP’er nodig?’. Het zijn afzonderlijk relevante vragen, die ondertussen een belangrijke plaats hebben in het volledige artikel.
LinkedIn, andere kanalen en de nieuwsbrief
Goede content die je splitsbaar schrijft kun je gebruiken voor SEO, op de verschillende sociale kanalen en bijvoorbeeld in de nieuwsbrief. Het is een manier waarop ik graag werk, voor klanten die begrijpen dat uitgebreide content de mogelijkheid biedt om meer de diepte in te gaan. Ik help ze deelbare teksten te schrijven voor SEO, waarmee we verder denken dan de vindbaarheid alleen.
Ik houd vooraf alvast rekening met de opbouw van de tekst, maak het makkelijk deelbaar en schrijf natuurlijk korte intro’s voor de nieuwsbrief of een post op LinkedIn. Op die manier is één lang stuk content over een langere periode heel waardevol. Samen met de klant maak ik het makkelijk deelbaar, en eventueel opnieuw deelbaar als het op een later moment weer relevant is.
Deelbare teksten schrijven voor SEO: aan de slag
Dus wil je deelbare teksten schrijven voor SEO? En ervoor zorgen dat je de content via meerdere kanalen en op meerdere momenten kunt inzetten? Het is een van de beste manieren om heel effectief om te gaan met de teksten die je laat schrijven.
Ik help je online sociale buzz te creëren en een relevante nieuwsbrief te versturen. Met content die we ondertussen gebruiken voor SEO, zodat de vindbaarheid van jouw website verbetert. Het mes snijdt aan minimaal twee kanten, waarmee je optimaal plezier hebt van de content die je voor jouw doelgroep maakt.
Wil je daarmee aan de slag of heb je vragen over hoe we dat het best kunnen aanpakken? Neem contact met me op, dan vertel ik je graag meer.