Patrick Wessels 26 oktober 2020

Hoe houd je het schrijven van SEO teksten origineel? 5 tips voor webshops met veel producten

Het schrijven van SEO teksten wordt lang niet door iedereen geassocieerd met veel creativiteit. Sterker nog, menig schrijver haalt er het liefst z’n neus voor op en verwijst door naar een student die wel wat dingen op een rij kan zetten. En dat is jammer, omdat je ook een webshop met honderden of zelfs duizenden producten op een creatieve manier van sterke geoptimaliseerde teksten kunt voorzien.

SEO teksten bevatten gelukkig allang niet meer zoveel zoektermen als een aantal jaren geleden. Het gaat steeds meer om de sterke inhoud, waarmee je de lezer daadwerkelijk wat vertelt. Dat creëert waarde, en vraagt aan de andere kant om meer inspiratie. En gaat het om een webshop met veel producten, die bovendien behoorlijk op elkaar lijken? Dan kan dat ineens best een creatieve uitdaging worden.

Houd het origineel: 5 handige tips

Dus wil je productteksten laten schrijven, maar kijk je op tegen het enorme assortiment met producten die weinig van elkaar verschillen? Het is zo’n typische uitdaging waar ik graag mee aan de slag ga. Om het uniek te houden (voor Google) en vooral om er steeds een interessante tekst voor bezoekers van te maken, die krachtig overtuigt.

Met de volgende 5 tips krijg je het ook bij veel producten in de webshop voor elkaar om de SEO teksten steeds origineel te houden:

  • Zet de specificaties op een rij
  • Vul aan met toepassingen
  • Varieer de focus in de tekst
  • Stel een lijst met synoniemen op
  • Vraag meerderen om briefings

Zet de specificaties op een rij

Begin met een brainstorm (sowieso een goed idee voordat je ergens mee aan de slag gaat), in dit geval om zoveel mogelijk specificaties te verzamelen. Je kunt uitgaan van de specificaties zoals de fabrikant die aanlevert, maar misschien kun je er zelf nog wel meer bij verzinnen.

Je kunt denken aan afmetingen, de kleur, het materiaal en de grootte in vergelijking tot vergelijkbare producten die er beschikbaar zijn. En is het een extra dikke stof, een bijzonder gladde afwerking of een zwaarder product dan gebruikelijk? Ook die eigenschappen vallen wat mij betreft onder de interessante specificaties.

Zet de specificaties op een rij en probeer er minimaal 5 en het liefst 10 of meer te verzamelen. Hoe meer je er hebt, des te makkelijker wordt het om meer producten die op elkaar lijken toch uniek te beschrijven.

Vul aan met toepassingen

De specificaties levert de fabrikant aan iedere verkoper, dus daarmee wordt het niet per definitie een uniek verhaal. In plaats daarvan zijn het de toepassingen voor klanten, waarmee je daadwerkelijk het verschil maakt. Denk een laag dieper, om informatie te verzamelen die de SEO productteksten automatisch unieker en origineler gaat maken.

Een goedkope balpen gebruik je bijvoorbeeld om vlot iets mee te noteren, terwijl luxe mocassins zorgen voor een stralende en zomerse look op de boulevard. Bedenk hoe klanten jouw product(en) gebruiken en stel daarvoor opnieuw een lijstje op met een paar mogelijkheden.

Gebruik de toepassingen als aanvulling op de specificaties. En lukt het om veel toepassingen of mogelijkheden te bedenken? Je kunt er zelfs wat specificaties mee vervangen, als je onderaan de streep maar zo’n 10 verschillende elementen hebt staan die je kunt gebruiken in de verschillende teksten.

Varieer de focus in de tekst

Met die minimaal 10 elementen heb je de mogelijkheid om te variëren in de tekst. Stel dat je 50 producten gaat beschrijven, die in grote lijnen op elkaar lijken. Als je bij het eerste product met name het eerste, tweede en derde element uitlicht zorgt dat ervoor dat je voor het volgende product het vierde, vijfde en zesde element kunt gebruiken.

Je kunt je waarschijnlijk bedenken dat je hiermee niet uitkomt als je er 10 opstelt, en dat is ook precies de bedoeling. Voor het derde product gebruik je het zevende, achtste en negende element. Het vierde product begin je met de tiende, om daarna de eerste en de tweede te nemen. Zo voorkom je dat je opnieuw element één, twee en drie gebruikt, waardoor de tekst automatisch unieker wordt.

Tip: uiteraard kun je alle 10 de specificaties en/of toepassingen benoemen. Leg de nadruk op bijvoorbeeld de eerste drie, door die uitgebreider uit te werken. Zo varieer je in de productteksten voor SEO.

Op deze manier kun je in ieder geval 10 totaal verschillende teksten schrijven, omdat je varieert met de specificaties en toepassingen. Dat betekent dat je nog maar 5x tot een unieke tekst hoeft te komen, als je teksten schrijft voor 50 producten die op elkaar lijken. Je maakt het jezelf daarmee een stuk gemakkelijker om origineel te blijven.

Stel een lijst met synoniemen op

Wil je er binnen die 5 varianten van een tekst bovendien voor zorgen dat die alsnog niet op elkaar gaan lijken? Probeer een lijst met synoniemen op te stellen, voor de belangrijke termen die je gebruikt.

Gaat het bijvoorbeeld om de luxe mocassins van eerder? Je kunt ze af en toe beschrijven als instappers. En wil je de balpen beschrijven? Door af en toe simpelweg ‘pen’ te gebruiken breng je ook daar wat variatie in aan. En je kunt het bijvoorbeeld hebben over ‘schrijfwaren’ en over ‘schoeisel’, waarmee je makkelijk de creatieve-schrijverskant op kunt.

Stel een lijstje met synoniemen op en verdeel ze over de varianten van de teksten die je gaat schrijven. Zo zorg je ervoor dat ze allemaal regelmatig in de teksten voorkomen. En blijken die synoniemen ook SEO-technisch interessant? Dan optimaliseer je automatisch voor meer variaties, waardoor de kwaliteitsscore van de content voor heel de website er verder op vooruit gaat.

Vraag meerderen om briefings

En lukt het om wat voor reden dan ook met de bovenstaande tips nog niet genoeg om het schrijven van SEO teksten uniek te houden? Dan kun je er altijd aan de voorkant van het proces nog voor kiezen om je input aan te passen.

Ik vraag bijvoorbeeld regelmatig input van meerdere personen binnen de organisatie. Ondanks dat ze werken met dezelfde producten of in dezelfde branche is hun verhaal toch vaak net anders. Ik schrijf beide keren mee alsof ik een volledige leek ben, door me nauw te houden aan de termen die zij gebruiken. Zo heb ik meerdere kanalen voor input, die ik kan verdelen over de verschillende SEO productteksten die er moeten komen.

Tip: benieuwd wie je het best kunt vragen om de inhoudelijke briefing? Kijk verder dan de marketingafdeling, bijvoorbeeld naar medewerkers van de klantenservice, Product Owners en accountmanagers. Zij weten veelal wat er speelt, wat klanten belangrijk vinden en hoe de producten echt in elkaar zitten.

Schrijven van SEO teksten voor webshops: ervaren tekstschrijver

En wil je het schrijven van SEO teksten voor webshops toch liever uit handen geven? Ik heb veel ervaring met webshops met veel producten, dus daar ben ik je natuurlijk graag mee van dienst. Neem contact met me op, dan vertel ik je graag meer.