Patrick Wessels 09 november 2020

Dieper duiken in tekstschrijftechnieken: wat is TF-IDF om te schrijven voor SEO?

Schrijven voor SEO? Waar je voorheen vooral moest weten welke zoektermen belangrijk zijn is het inmiddels veel waardevoller om goed te kunnen schrijven. Natuurlijk moeten jouw teksten de juiste termen bevatten, maar dat is allang niet meer zo rechtlijnig als sommigen nog steeds denken.

Google gebruikt een bijzonder geavanceerde algoritme, om de beste pagina’s te presenteren bij de zoektermen die gebruikers intypen. Dat gaat een stuk verder dan tellen hoe vaak een tekst een bepaalde term bevat. Het algoritme houdt rekening met allerlei andere factoren, ook in de teksten die je specifiek schrijft voor SEO.

Een belangrijk aspect is bijvoorbeeld de TF-IDF. En ondanks dat ik me als tekstschrijver voor SEO zo min mogelijk bezig houd met de daadwerkelijke technische optimalisatie is die term wel degelijk belangrijk. TF-IDF staat voor term frequency – inverse document frequency. Het staat voor een verhouding tussen de zoekterm en de andere veel voorkomende woorden in een tekst. Op die manier berekent Google de relevantie van bepaalde termen, zoals de zoekterm waarvoor je optimaliseert.

Wat is TF-IDF?

TF-IDF gaat over zoektermen en over de mate waarin je die gebruikt. En belangrijker dan dat, het gaat over de relevantie van een bepaalde term in de context van een artikel of complete website. Hoe relevanter jouw term binnen het artikel, des te groter de waarde die Google hecht aan jouw optimalisatie.

Komt jouw zoekterm een aantal keer voor in jouw tekst, maar niet in teksten over andere onderwerpen? Dan gaat Google er vanuit dat het relevant is voor de pagina die je hebt geschreven.

Voorbeeld

Stel dat je een tekst optimaliseert voor [schrijven voor seo]. Die zoekterm komt dan regelmatig voor in het artikel. De term komt, als het goed is, niet voor in artikelen over bijvoorbeeld technische optimalisatie, over tekstschrijven voor brochures en over heel andere onderwerpen. Dat is een signaal voor Google dat de term relevant is voor de pagina die je wilt optimaliseren.

Een woord als ‘tekst’ of een lidwoord zoals ‘de’ komt voor in de tekst die je optimaliseert, net als in de andere genoemde teksten. Dat maakt de term minder relevant voor de SEO-tekst, dus Google hecht daar minder specifieke waarde aan.

Denk verder dan gerelateerde zoektermen

Als je een tekst optimaliseert voor [schrijven voor seo] is het verleidelijk om ook [hoe moet je schrijven voor seo] en [leren schrijven voor seo] te gebruiken. Dat zijn zoektermen die erop lijken, dus bij een zoekwoordenonderzoek merk je die waarschijnlijk aan als interessant.

Op basis van TF-IDF zou een ander advies volgen. Het is dan namelijk niet genoeg om na te denken over de manier waarop termen semantisch met elkaar samenhangen. Je wilt in plaats daarvan weten welke andere termen worden gebruikt, in teksten die gaan over hetzelfde onderwerp. Je kunt daar een analyse voor maken met tools zoals SEO Powersuite en STAT. En wil je het liever handmatig doen? Ook dat kan.

Om een handmatige en gratis benadering van een TF-IDF analyse te maken kun je simpelweg Googlen naar de term waarvoor je wilt optimaliseren. Google bijvoorbeeld naar [schrijven voor seo]. Je komt dan artikelen tegen zoals die van FrankWatching.

Probeer in die tekst na te gaan welke unieke termen er worden gebruikt. Het gaat bijvoorbeeld over ‘zoekmachinevriendelijk teksten’, ‘copywriting’ en ‘optimaliseren’. Dit zijn termen die je waarschijnlijk niet in teksten over een (heel) ander onderwerp tegen zou komen. Het maakt ze relevant voor jouw artikel, op basis van de TF-IDF die Google hanteert.

UPDATE: Jarik Oosting las mee en wees me erop dat ik hierboven iets te kort door de bocht ga. Hij schreef me: “Een handmatige TF-IDF analyse maken is niet mogelijk, tenzij je daar dagen aan besteedt. De IDF hangt namelijk af van het aantal keren dat een term voorkomt in alle documenten. Je doet hier de aanname dat de IDF 1 is, maar dat is nooit het geval. Als je kijkt naar de andere relevante zoektermen (wat wel goed en belangrijk is) bereken je geen TF (en een IDF en dus ook geen TF-IDF). Je kijkt dan op basis van gevoel simpelweg naar zoekterm.”

Wat dat betreft kom je tot een benadering, op basis van een paar belangrijke aannames en beperkingen om rekening mee te houden.

Een goed verhaal voor vindbaarheid

Het gaat er bij SEO gelukkig steeds meer om dat je een goed verhaal schrijft. Je moet laten zien dat je de zoekintentie van de gebruiker begrijpt, om daaraan daadwerkelijk te beantwoorden. En dat doe je met een zoekterm, met gerelateerde termen en met termen die op basis van TF-IDF relevant zijn.

Je zal merken dat je veel minder strak hoeft om te gaan met zoektermen en de gerelateerde termen, zoals enkelvoud, meervoud of termen die er heel sterk op lijken. In plaats daarvan kun je schrijven zoals je een goed verhaal zou vertellen. Je gebruikt termen en onderwerpen die erbij horen, ook al komen die uit een eenvoudig zoekwoordenonderzoek misschien niet meteen naar voren.

Schrijven voor SEO op basis van TF-IDF

Hoe ga je in de praktijk om met iets als TF-IDF voor SEO? Als je wilt schrijven voor SEO is het verstandig om het zoekwoordenonderzoek zo breed mogelijk op te zetten. En om vervolgens bestaande content door te nemen, om na te gaan waar anderen over schrijven. Dat is waar Google uiteindelijk ook naar kijkt, dus het helpt je om de tekst goed te optimaliseren.

Probeer bijvoorbeeld langere artikelen te (laten) schrijven, waarin je onderwerpen van meerdere kanten belicht. Zo is de kans groot dat je de termen gebruikt, die Google heeft aangemerkt als relevant voor jouw onderwerp. Het is een handige methode om automatisch te optimaliseren op basis van de TF-IDF voor SEO, zonder dat je daar allerlei ingewikkelde analyses voor hoeft te maken.

En zoek je een SEO tekstschrijver die dat voor je kan doen? Neem contact op, ik ben je er natuurlijk graag mee van dienst.